2010-02-01, 17:13
Medlem
Hej! Jag och två vänner har nyss hoppat av gymnasiet (fråga inte varför) och har jävligt mycket tid över. Så vi tänkte gräva ett hål, fanns nån tråd om hålgrävning här på forumet :P , men marken är lite för hård för tillfället så vi spar det till sommaren.

Men nu vill vi bygga ett vindkraftverk eller (hellre) ett vattenkraftverk, dock så simpelt som möjligt.
Finns det någon som har byggt något liknande och har några tips?

Vi tänkte köpa en generator, men vi har svårt att räkna ut rimliga data som kan hjälpa oss att välja ut en sådan. Rimlig effekt? Målet skulle vara att få en lampa att lysa, ganska tydligt och simpelt sätt att se att det fungerar.

Den som ger bäst tips kan få kraftverket när vi är klara!
Citera
2010-02-01, 18:41
Medlem
alec.baptistes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarloc
Hej! Jag och två vänner har nyss hoppat av gymnasiet (fråga inte varför) och har jävligt mycket tid över. Så vi tänkte gräva ett hål, fanns nån tråd om hålgrävning här på forumet :P , men marken är lite för hård för tillfället så vi spar det till sommaren.

Men nu vill vi bygga ett vindkraftverk eller (hellre) ett vattenkraftverk, dock så simpelt som möjligt.
Finns det någon som har byggt något liknande och har några tips?

Vi tänkte köpa en generator, men vi har svårt att räkna ut rimliga data som kan hjälpa oss att välja ut en sådan. Rimlig effekt? Målet skulle vara att få en lampa att lysa, ganska tydligt och simpelt sätt att se att det fungerar.

Den som ger bäst tips kan få kraftverket när vi är klara!

JAg har aldrig byggt något själv men har bra idéer tror jag.
Börja med att få tag i El-delarna från någon gammal skrotbil. där har ni allt ni behöver till en början.
Generator, batteri sen behöver ni någon regulator tror jag det kallas. säkert nån annan som vet va jag menar.

Sen är ett tips till, Försök bygga kraftverket så att ni har "propellern" horisontalt som på en helikopter, eller ännu hellre en Gyrokopter, så att vinden från alla sidor hjälper till liksom. Sök på gyrokopter eller autogiro så förstår ni va jag menar.

Sen finns en jättebra sida som heter www.24volt.eu där har ni all info ni behöver.

Ett problem kommer vara att få upp varvtalet på rotorn, men ni kanske kan fundera ut nån utväxlingsmekanism kanske?, remskivor har jag funderat på , experimentellt stadium ska tilläggas.
Senast redigerad av alec.baptiste 2010-02-01 kl. 18:45.
Citera
2010-02-01, 21:26
Medlem
Tack så mycket för tipsen!
Vi kommer strunta i regulator för den ska bara fungera när vi vill använda och testa lite :P
Sen är vi inte så himla duktiga i området så vi hade tänkte göra en väldigt simpel konstruktion.
Vad är en utvecklingsmekanism?
Underbar länk förresten
Citera
2010-02-11, 03:22
Medlem
alec.baptistes avatar
Utväxlingsmekanism är detsamma som en växellåda. enklaste är ju att förklara dreven på en moped, ju större drev du har bak desto saktare kommer hjulet snurra men desto mer vridmoment får du. motsatta gäller för ett mindre drav bak, eller större fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in