2010-02-01, 10:21
Medlem
Efter förändrad inkomstsituation måste jag strömlinjeforma min ekonomi för att uttrycka sig lite trendigt på ett jävligt vardagligt problem. Bidragsgivandet till diverse välgörenhetsorganisationer är det första som får stryka på foten. Hur gör jag nu? Är det tillräckligt att helt enkelt avbryta autogiroavtalen som ligger i internetbanken? Eller måste jag höra av mig till respektive organisation? Jag hittar ingen information på respektive organisations hemsida om hur man går till väga för uppsägning.

Under samma rubrik har jag ett annat liknande problem, jag brukar köpa bröd med kort datum och ge till fåglarna. Jag gillar fåglar men det har börjat gå för långt och undrar om någon känner till huruvida bagerier eller mataffärer ger bort gammalt bröd. Det skall vara en affär i nordöstra Skåne. Förslag på annan lösning tas också emot, jag betalar i nuläget c:a 5 kr/limpan, och de brukar få ungefär en limpa om dagen. Jag har försökt pruta och poängterat att det är fåglarna som skall ha det men fick inget gehör (ICA).
Citera
2010-02-01, 10:51
Medlem
_Strebers avatar
Jag var i en liknande situation tidigare och avbröt helt enkelt autogiromedgivandet. Efter någon vecka hörde de av sig och undrade lite sådär blygt om jag verkligen hade för avsikt att inte ge mer pengar, varvid jag svarade att det försämrade läget i ekonomin med minskad vinstökningstakt som följd krävde åtstramande åtgärder.

På din andra fråga vet jag att en del lokala affärer ger bort gammalt bröd, men jag tror att sannolikheten för sådan givmildhet är i omvänd proportion till affärens storlek. Liten bybutik - större chans. Stor butik - kapitalism - de slänger hellre brödet i låsta containers.
Citera
2010-02-01, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Streber
Jag var i en liknande situation tidigare och avbröt helt enkelt autogiromedgivandet.

Liten bybutik - större chans. Stor butik - kapitalism - de slänger hellre brödet i låsta containers.

Avbröt också autogirona för de aktuella organisationerna. Får se om de hör av sig. Angående brödet så är det nog sanningen, det är förjävligt att fullt användbara livsmedel bara slängs. Tror det finns ett bageri här i närheten man skulle ta och fråga dom. Jag har provat att mata fåglarna med matrester men det drar till sig så ini helvete med kråkor och andra större fåglar som klarar sig bra utan min hjälp. Fågelfrön och talgbollar kostar så mycket att man kunde tro att det var människoföda.
Citera
2010-02-01, 16:24
Medlem
unsungs avatar
Ekonomi övrigt -> Privatekonomi

// moderator
Citera
2010-02-01, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grisenshelvete
Avbröt också autogirona för de aktuella organisationerna. Får se om de hör av sig. Angående brödet så är det nog sanningen, det är förjävligt att fullt användbara livsmedel bara slängs. Tror det finns ett bageri här i närheten man skulle ta och fråga dom. Jag har provat att mata fåglarna med matrester men det drar till sig så ini helvete med kråkor och andra större fåglar som klarar sig bra utan min hjälp. Fågelfrön och talgbollar kostar så mycket att man kunde tro att det var människoföda.

Du kan även höra efter med mindre servicebutiker och bensinstationer. De säljer ofta bakeoff bröd som byts mot nygräddade runt morgonkvisten, det gamla slängs... I Stockholm brukar hemlösa vara bra på att tigga till sig detta från bl.a. Seven Eleven-butiker.
Citera
2010-02-01, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drennan
Du kan även höra efter med mindre servicebutiker och bensinstationer. De säljer ofta bakeoff bröd som byts mot nygräddade runt morgonkvisten, det gamla slängs... I Stockholm brukar hemlösa vara bra på att tigga till sig detta från bl.a. Seven Eleven-butiker.

Tackar för tipset. Blir en vända runt mackarna här i området. Tanken slog mig nu också att när man var i gatuköksbranschen som grabb slängdes det torra och skadade korv- och hamburgarbröd i ganska stor omfattning.
Citera
2010-02-02, 01:42
Medlem
awestbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grisenshelvete
Ja annars får du börja baka själv fråga dina grannar om dom kan ge dig gammalt bröd!
Själv slänger rätt mycket bröd varje vecka. annars kan du i princip fråga vilket ställe som helst som har bröd! tror dom kommer vara mer än villiga att ge dig med tanke på vad du skall använda det till! (jag är imponerad)

ang dina autogiron, bara att stänga av dem, inga som helst problem. så får jag önska dig lycka till och att din situation blir bättre snart! verkar du förtjäna.
Citera
2010-02-02, 08:08
Medlem
Mulas avatar
Vill du vara snäll mot de små fåglarna tycker jag du ska kosta på dig frön och talgbollar. Lite torrt bröd klarar de sig lika bra utan. Bröd innehåller inte mycket energi (hur mätt blir du själv på en limpmacka?) utan det är fett de behöver för att klara kylan. Att mata fåglar med sopor/matrester var nog det knasigaste jag hört någongång.
Citera
2010-02-13, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Att mata fåglar med sopor/matrester var nog det knasigaste jag hört någongång.

Om en fågel ser en död ekorre i skogen och inälvspaketet är helt blottat, fyllt av likmaskar och skalbaggar, tänker då fågeln: Men gud, det här kan jag ju inte äta, det här är ju en död ekorre, det är ju sopor, det här borde nån slänga?
Om jag steker en stor fläskstek där hemma och det droppar ner ett 3 cm tjockt fettlager i braspannan undertill, varför ska jag då slänga fettet i soptunnan? Då kan jag lika gärna smörja in det i gammalt bröd eller proppa in det i ett gammalt äpple som fåglarna kan äta upp. Slänger man ut benkonstruktioner från kycklingar eller revbensspjäll kommer skator, björktrastar och annat som barn på julafton och hackar isönder skiten och mumsar i sig märgen som finns inuti.
Sopor eller mat? Det beror på vem du frågar
Citera
2010-02-15, 12:10
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Ett av de nya hoten mot dina vänner fåglarna är Stockholmsstad som vill att folk installerar en avfallskvarn för 4000 spänn sedan ska man skänka sina matrester till Biogasprojekten som kan sälja biogas kommersiellt.

Jag bär ut mina tunga matrester till skogen så räven får sig ett skrovmål. En gång blev det en kalkon som fått ligga för länge i frysen, mums sa räven.
Ostkanter sticker jag in i sprickor och skrevor i barken på träd åt talgoxen. Hemma matar jag med solrosfrön. Och nötter. Det gillar inte skatorna.

Apropå bidrag så har jag inga fasta bidragsabonnemang det känns som man betalar en skatt. Hatar att vara bundet av en tiggeriindustri som blir mer och mer som vilket företag, eller skattefogde som helst. Var tog de ideella organisationerna vägen?
Senast redigerad av Gefundenes F 2010-02-15 kl. 12:14.
Citera
2010-04-16, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
/.../ en tiggeriindustri som blir mer och mer som vilket företag, eller skattefogde som helst. Var tog de ideella organisationerna vägen?

Mycket bra sagt !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in