2010-02-01, 10:14
Medlem
kalle112ankas avatar
Satt imorse med min Compaq i knät och plötsligt lät det som att cdROM-luckan öppnade sig men ljudet kom inte därifrån...och sekunden senare kommer det lite rök och sot från "utblåset" i sidan där varmluft kommer ut...

Enligt HWMonitor verkar inget vara för varmt eller nån fläkt vara död...vad kan det hela bero på?

Datorn fungerar felfritt än så länge, ska man lämna in den ändå?
Citera
2010-02-01, 10:16
Medlem
Ring tillverkaren och fråga hur du ska göra..... man vet aldrig....
Citera
2010-02-01, 10:18
Medlem
Rök är aldrig bra. Damm kan blåsa ut som ett litet moln ibland därimot och behöver inte vara någon fara. Kände du möjligtvis någon bränd lukt? Verkar fläkten fungera?
Har du garanti tycker jag definitivt att du ska lämna in den.
Eftersom datorn verkar fungera, passa på att säkerställa att du har backup på allt viktigt.
Citera
2010-02-01, 11:55
Medlem
Snusets avatar
Kom det verkligen sot??? Om det inte vore för sotet så låter det som en dammpropp som lossnade.
Citera
2010-02-01, 12:09
Medlem
hasenfrasens avatar
Den HP/CQ jag kikade på i julas hade bränt laddningsdelen för batteriet på moderkortet och det blev "sot och rök" av det. Skrot. Men funkar din laptop just nu - ta backup på viktiga data och lev inte på hoppet.
Citera
2010-02-01, 12:30
Medlem
DennisOlofs avatar
Brukar vara värmen som är problematisk och kan orsaka skador på laptops osv.

Fungerar datorn fortfarande, ta backup på allt viktigt, t.ex. USB pinne osv, jag skulle nog lämnat in den på service, där dom åtminstone kan kolla vad felet är. Då vet du om du kan fortsätta använda datorn, om det går att reparera och vad det kostar osv.

Annars sitter man och använder en dator som kanske packar ihop vilken sekund som helst, det är inte så roligt.
Citera
2010-02-01, 13:25
Medlem
Det verkar helt klart vara någon form av problem med din dator!
Citera
2010-02-01, 13:27
Medlem
Persones avatar
Jag tror det är nåt fel med din dator. Tror inte det ska ryka från en icke kolkrafts försörjd elektronisk apparat.
Citera
2010-02-01, 13:42
Bannlyst
Troligtvis är det något fel på din dator...
Citera
2010-02-01, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Persone
Jag tror det är nåt fel med din dator. Tror inte det ska ryka från en icke kolkrafts försörjd elektronisk apparat.

Exakt, så jag tänkte också. Eventuellt kan du ju prova starta datorn i felsäkert läge?
Citera
2010-02-02, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David_9
Exakt, så jag tänkte också. Eventuellt kan du ju prova starta datorn i felsäkert läge?
Varför skulle han göra det?
Citera
2010-02-02, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av C22H28N2O
Varför skulle han göra det?

Kanske slutar ryka då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto