2010-01-31, 13:56
Medlem
Teskeds avatar
Har nu åkt på en riktigt fin förkylning med nästäppa och halsont. Dock undrar jag om man ska använda nässpray eller inte? Jag har noll koll på hur det fungerar och tänker att det egentligen borde vara bättre att bara snyta ut det...? Kanske är jag bara insnöad och lite anti-medicin av mig. Vad händer egentligen när man tar nässpray?

(Ge gärna lite tips på hur man botar/behandlar en vanlig förkylning också )
Citera
2010-01-31, 14:13
Medlem
Nässpray minskas svullnaden i näsan och kanske även upp i bihålorna om den når dit. Gör det enklare för dig att andas genom näsan och kanske att det blir mindre mängd snor som droppar ut från den.

Om nässpray verkligen hjälper kroppen eller bara dig som bor i kroppen det vet jag inte. Dvs om du blir frisk snabbare med eller utan nässpray.

Bota? Ät rätt, undvik att anstränga dig (träna med hög puls), klä dig korrekt.
Skadar inte att röra sig lite, att ta en promenad men ut och springa är dumt.
Citera
2010-01-31, 14:53
Medlem
MisterToms avatar
Slemhinnan svullnar då blod rusar dit vilket värmer upp den till en temperatur som gör att många mikroorganismer får svårare att överleva/föröka sig.

Om du tar nässpray försvinner svullnaden och temperaturen blir åter igen mer eller mindre perfekt för patogenernas tillväxt, och vips har du hjälpt förkylningens överlevnad.

Men visst är det viktigt att kunna andas, jag brukar använda nässpray så lite som möjligt, till exempel bara på natten då bra sömn också är mycket viktigt för tillfrisknad. Men under dagen kan man gott andas med munnen och låta kroppen bekämpa skiten på riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in