2010-01-31, 04:48
Medlem
Enligt Encyclopædia Britannica så utgör ateisterna 2.3% av världsbefolkningen. En väldigt liten minoritet med andra ord som inte placerar sig själva i en box av intellektuell fattigdom. Jag tänker dock inte ta upp varför religionerna som sådana är oanständiga någon som tänker själv. Det är en paradox och vid sidan av ämnet; Jag undrar om det någonsin går att vinna kampen mot religionen?

Betänk detta, att desto mer våld som används mot en religion, desto större del blir benägna att dö för illusionen. Att förstöra alla religiösa helgedomar leder ingenstans. Att döda alla religiösa skulle fungera teoretiskt men knappast något som är genomförbart eller något som bör förespråkas.

Att argumentera logiskt med någon som har grävt ned sig i en viss religion leder inte heller någonstans. De flesta fanatiker svarar enbart "<den boken> sa det, så därför är det så" ett fåtal pseudo-intellektuella hittar på sina egna ursäkter för besvärliga frågor och paradoxer. Vilket måste vara ett väldigt jobbigt jobb i alla fall om man är kristen då antalet paradoxer är väldigt, väldigt många.

Att respektera dem som de religiösa är, är ett icke alternativ då detta inte leder någonstans alls.

Så vad kan egentligen bota detta intellektuella virus? Successiv indoktrinering genom medier för att få befolkningen att tänka kritiskt och sluta tro på myter skulle eventuellt fungera, men det är också en operation som är alldeles för stor för att göra då problemet är globalt.

Betänk också att demografiskt sätt så kommer Europa vara en Islamistisk kontinent inom en ganska snar framtid och muslimer brukar sällan sluta följa Islam, då när du avsäger dig den Islamistiska läran så uppmanas andra muslimer att döda dig.

Så kommer vi någonsin att se jorden med 2% troende och 98% ateister?

Växthuseffekten ter sig som ett ganska fjuttigt problem i jämförelse med religionen. Men det finns ju vissa positiva saker som talar för ateismen, nämligen intelligens då om man jämför med de som tagit ut en master examen i fysik i Pakistan så tror de att jordbävningar etc beror på allah, och med ett sådant synesätt så kommer man inte särskilt långt inom fysikens vägar och med fysiken så kommer alla hemska och underbara uppfinningar.
Citera
2010-01-31, 05:00
Medlem
UAAs avatar
Richard Dawkins har pratat lite om ämnet, och även om situationen är annorlunda i USA än vad den är här så tycker jag ändå hans argument går att applicera även i Sverige.
Som ateist så skall man inte vara rädd för att erkänna att man är icke-troende. På samma sida så är det viktigt att du grundar din ställning med kunskap så att du kan stå på dig i jobbiga situationer.

Jag är rädd för att Jorden är på väg in i en ny "dark age", Dvs att religion får nytt tag om mänskligheten, och att vi kommer åter igen slungas ner i ignoransens avgrund. Vi får helt enkelt vänta på en ny upplysning.

Detta är något jag grubblat på själv, och jag hoppas verkligen jag får fel och att människans sunda förnuft lyckas vakna och vända denna trenden innan det är för sent.

Edit: för att illustrera min poäng: http://nynerd.com/wp-content/uploads/2008/11/dark-ages.jpg Och för att förtydliga: Givetvis menar jag inte att teknologin retarderas till nivån den var för 1500 år sedan, utan att accelerationen av de teknologiska framstegen stagnerar.
Senast redigerad av UAA 2010-01-31 kl. 05:04.
Citera
2010-01-31, 05:06
Medlem
noksocaws avatar
Ända sättet att förminska religion och till slut få folk att inse att tron på något övernaturligt inte behövs skulle jag säga är utbildning. Tycker det borde vara förbjudet med religiösa skolor, skolor borde utgå i från fakta och inte tro.
Skolor får helt enkelt bli bättre på utbilda kring biologi fysik matematik m.m. och jag tror att folk kommer se hur värdelösa religiösa skrifter är på att förklara saker som hur universum skapades människans uppkomst och framför allt att jorden är äldre än 10 000 år.
Jag tror det är lätt att tro på Gud eller vad man nu fått höra för sagor när man växte upp om man inte fått en bättre förklaring till hur saker kom till.
Utbildning och inte tillåta religiöst babbel och hot ta över, vi behöver ingen tro på någon övernaturlig diktator i ett modernt samhälle.
Citera
2010-01-31, 05:10
Medlem
UAAs avatar
Lysande inlägg nokoscaw. Här är en webcomic för att illustrera din poäng: http://www.smbc-comics.com/index.php?db=comics&id=1763#comic
Citera
2010-01-31, 05:12
Medlem
noksocaws avatar
Haha ja den förklara nog hela min poäng ganska bra
Citera
2010-01-31, 06:01
Medlem
[Strange Days]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.C.G.
[...]

Så kommer vi någonsin att se jorden med 2% troende och 98% ateister?

[...]

Kort svar:
Nej.

Långt svar:
Det kommer alltid att finnas fler religiösa än ateister.
Jag hörde någonstans att till och med så många som 30% av forskare och professorer i någon utsträckning är troende, går till kyrkan på söndagarna osv.
Vet inte om den siffran stämmer, men hur som helst så kan man konstatera att inte ens inom den vetenskapliga forskarkåren så är fältet helt 100% fritt från troende.

Problemet med noksocaw:s resonemang är att förbud i olika former - oavsett vad det är som förbjuds - aldrig har visat sig vara en effektiv lösning.
Dessutom så skulle en sådan radikal reform vara totalt omöjlig att genomföra i icke-sekulariserade länder med ett traditionellt religiöst starkt fäste.

Sedan måste man också fråga sig om ateism verkligen är den ENDA och RÄTTA vinkeln att se världen ifrån.
Jag skulle nog vilja påstå att skepticism kombinerat med agnosticism är ett mer ärligt och förnuftigt förhållningssätt.
För även om vi faktiskt omöjligt kan veta om det finns en gudomlighet eller inte; så kan man samtidigt vara skeptisk till argumenten som försvarar det gudomligas existens.
Senast redigerad av [Strange Days] 2010-01-31 kl. 06:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in