2010-01-30, 21:14
Medlem
Hej!

Detta har legat hos mig länge och det som fick "bägaren att rinna över" var detta:

Lanseringen av iPad och att Apple uppenbarligen ser "Spel" som spel från AppStore.
Även om det givetvis inte går ihop med hårdvaran som finns i en iPad och att iPad var en multimediaplatta etc. så associerar jag inte "Spel" med spel på AppStore utan för mig är spel = CoD 4, Mass Effect 2, C&C osv. dvs. "riktiga spel".

Apple är alltså helt ointresserade att stödja spel på OS X verkar det som, iaf. enligt den definitionen som jag och troligtvis många med mig har om vad "Spel" är.

Nu säger ni givetvis:
Det är speltillverkarna som inte stödjer Apple iom. att de inte kodar till OS X
ELLER
Du kan spela genom att installera Wine/CrossOver eller Windows genom BootCamp
ELLER
Ska du spela köp en PC
ELLER
Spela på konsolspel

Men om inte kapaciteten för att spela spel finns så kommer ju utvecklarna att koda för operativet.
Ex. hade MacBook:en innan uppgraderingen Intel X3100 och numera Nvidia Geforce 9400M.
MacBook Pro:n har ju iofs. 9600M GT men då snackar vi 19 000kr.

Blizzard släpper ju alltid sina spel både till Mac och PC samtidigt ex. WoW och senare (hoppas snart) StarCraft II och Diablo 3. Det känns som om att man gärna vill ha mer än ett 9400 för de spelen och även för att kunna spela framtida spel.

Jag vill alltså kunna spela nya spel på Mac:en utan att lägga ut 19 000kr för den eller 23-24 000kr för en iMac med bra grafikkort.

Jag vill kunna spela I Mac OS X "native" dvs. att det ska vara gjort för operativet utan att virtualisera Windows eller använda Wine/Crossover eller liknande, det är helt kört och verkar uppenbarligen vara helt kört i framtiden också? Endast den som lever får se självklart men varför tror ni att det är så? Är ingen på Apple intresserad av detta, de har helt slopat tanken uppenbarligen?

Apple verkar ju inte ligga ner någon vikt alls vid folk som vill spela på en Mac?
ALLA som använder Mac kan ju inte hata spel och endast tycka att Mac:en ska vara en "seriös" dator (uppenbarligen är det inte seriöst att vilja spela spel ibland på datorer) där möjligheter att spela spel inte ska finnas? Nu menar jag inte att jag kan spela "Doom" och spel med liknande grafik utan nya spel och spel som kommer släppas även i framtiden?

OCH nej, jag är ingen Apple-hatare eller flameboy eller liknande, jag hade faktiskt en MacBook Pro som jag köpte i Sept. och sålde nyss samt en iPhone som jag sålde för månadskostnaden var för hög.
(Datorn sålde jag för att jag behövde pengar och min nästa köp blir nog en MacBook när den uppgraderas eller Back-To-School kommer i sommar)
Citera
2010-01-30, 22:17
Medlem
Flärps avatar
Låt mig citera Steve Jobs:

"It's not a big deal.

Sent from my iPhone"

Är väl ganska solklart att Mac helt enkelt inte är något för dig, inget fel med det för så är det ibland.

Köp en PC med Windows 7 istället så blir du nog nöjd.
Citera
2010-01-30, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Låt mig citera Steve Jobs:

"It's not a big deal.

Sent from my iPhone"

Är väl ganska solklart att Mac helt enkelt inte är något för dig, inget fel med det för så är det ibland.

Köp en PC med Windows 7 istället så blir du nog nöjd.

Du tycker inte att Apple förlorar på att inte stödja spel och dessutom att det är märkligt?
Precis, uppenbarligen är inte Mac något för mig och det är synd för jag gillar Mac som fan, bara det att jag tycker det är ganska dåligt att man inte kan spela spel på datorerna (utan att investera relativt mycket för att kunna spela nya spel).

Jag menar spelandet ihop med massor av annat och inte enbart spelande men inte ens det kan man göra....Synd.

Som sagt jag gillar Mac och det här är inget inlägg menat som bränsle i något "Mac vs PC" flamewar eller liknande (om det nu heter så) utan bara, tja så jag tycker och det jag undrar över.
Citera
2010-01-30, 23:44
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJohnDoe
Du tycker inte att Apple förlorar på att inte stödja spel och dessutom att det är märkligt?
Precis, uppenbarligen är inte Mac något för mig och det är synd för jag gillar Mac som fan, bara det att jag tycker det är ganska dåligt att man inte kan spela spel på datorerna (utan att investera relativt mycket för att kunna spela nya spel).

Jag menar spelandet ihop med massor av annat och inte enbart spelande men inte ens det kan man göra....Synd.

Som sagt jag gillar Mac och det här är inget inlägg menat som bränsle i något "Mac vs PC" flamewar eller liknande (om det nu heter så) utan bara, tja så jag tycker och det jag undrar över.

Jag förstår vad du menar. Självklart tror jag Apple förlorar en del marknadsandelar när man väljer att bygga sina datorer så som man gör. Men samtidigt är det så att man har en marknad man riktar sig till och följer den ganska strikt, det är helt enkelt den vägen man har valt - och man kan ju knappast påstå att det går dåligt för Apple.

Sedan finns det ju inget som hindrar spelutvecklarna att också släppa sina spel till OS X. Men det är väl kanske inte det som är problemet när hårdvaran är en smula begränsad när det kommer till 3D-applikationer, då främst spel.
Citera
2010-01-31, 00:01
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Det du säger är alltså i korta drag: "Kraftigare grafikkort Apple!" om jag har tolkat dig rätt, för vad annars kan Apple göra? Börja köpa upp/ muta speltillverkare?

Sen är frågan om det verkligen räcker för att spelutvecklarna skall börja stå på kö för att släppa spel till en plattform som (optimistiskt räknat) står för 7-8% av världens kunder.

Om du kan spela de spelen du vill windows eller wine på samma burk så är det ju inte hårdvaran som sätter gränser utan spelutvecklarna som har pissat på dig som kund.
Citera
2010-01-31, 00:04
Medlem
Snöjs avatar
Jag förstår inte riktigt vad det gnälls om? Vill man ha en bra speldator för en billig peng så är det helt enkelt PC som gäller. Mac-datorer är dyrare prestandamässigt, och har varit så länge. Men så otroligt värdelösa är dom inte, som du får det att låta? Jag köpte en iMac för ~2 år sedan (för cirka 16-17k), och den hänger fortfarande med i spel (genom bootcamp). Självklart inte på högsta inställningar, men det gör detsamma.

Vill man spela alla nya spel på högsta inställningar på en Mac (bootcamp) så får man helt enkelt betala därefter. Det bara är så.

Förövrigt så är det inte Apples fel att speltillverkare hellre skapar spel till Windows, då vinsten att skapa för Mac inte är värd mödan. Men eftersom fler och fler skaffar Macar kanske det ändras om några år.

Vissa speltillverkare släpper dock sina spel till Mac också, och majoriteten av dom har också gott om pengar. Förlusten/vinsten av att skapa till Mac spelar alltså inte någon större roll egentligen.
Citera
2010-01-31, 00:33
Medlem
Itmans avatar
Det finns färre spel till mac => Användare vilka är mindre intresserade av att spela spel skaffar en mac
Macanvändare är mindre benägna att spela spel => Det skapas färre spel till mac

Och cirkeln är sluten.
Citera
2010-01-31, 01:55
Medlem
Till mer eller mindre samtliga:

Men Blizzard ex. som då släpper samtliga sina spel till både PC & Mac?
Om det nu är en enorm process att koda "om" ett spel eller koda ett spel till Mac så verkar ju Blizzard göra det och de gör det dessutom fortfarande till den "lilla" marknaden som finns.

Enligt er tjänar de inte pengar på det, så de gör det alltså utav de är så himla goda och Mac-frälsta?
Jag bara undrar

Nu är inte jag insatt i detta men om man redan har kodat ett program till PC och sen ska koda den till Mac så har man ju redan all kod färdig och behöver inte så att säga koda den från början utan kan "portera" den till Mac? Givetvis involverar det att skriva allting men grafik, banor och upplägg måste ju vara 3D-objekt som inte är kodade och därmed inte behöver göras om?

Ja ni fattar vart jag pekar åt här, tidsåtgång för att koda OM till Mac för äldre spel och gör man ett nytt spel att skriva klart det till PC först och sedan använda koden och "konvertera" den till Mac.

Jag gnäller inte eller tjatar som "Snöj" skrev tidigare, definitivt inte.
Jag är inget PC-fanboy men heller inget Mac-fanboy utan en vanlig användare som ser det bästa i båda världar. 16-17k (eller runt 19k för billigaste MBP med 9600M GT) är det man får hosta upp alltså, jag tycker personligen att de borde köra en medelväg med att erbjuda möjlighet till att uppgradera GPU:n till en "medel-GPU" på alla deras datorer samt en "premium-GPU".

Så länge vissa datorer kan få det tillvalet och vissa inte känns det..bara fel.

Billigaste iMac:en för 11 500kr går inte att uppgradera GPU:n på.
(4670 ges dock på modellen för 14 500kr)
Den iMac:en du kan uppgradera kostar 16 500kr (med uppgraderingen 18 115kr)

Billigaste MB är för 10k, billigaste MBP för 12k, den du får ett 9600 för kostar 19 000kr.

Visst, låt Apples dyrare MBP och iMac ha "high-end" korten men erbjud ett val att uppgradera från det medföljande kortet på de billigare datorerna?
Citera
2010-01-31, 03:01
Medlem
Flärps avatar
Citat:

Anledningen till att Blizzard släpper allt på OS X också ligger kvar sedan flera år tillbaka. Jag har för mig att en högt uppsatt ansvarig på Blizzard är Mac fanboy och krävde att det skulle släppas till båda plattformarna förr i tiden, och sedan dess hänger det kvar.

Problemet rent tekniskt är ju att OS X inte har stöd för DirectX vilket försvårar det hela.
Citera
2010-01-31, 03:42
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Men Blizzard ex. som då släpper samtliga sina spel till både PC & Mac?
Om det nu är en enorm process att koda "om" ett spel eller koda ett spel till Mac så verkar ju Blizzard göra det och de gör det dessutom fortfarande till den "lilla" marknaden som finns.

Enligt er tjänar de inte pengar på det, så de gör det alltså utav de är så himla goda och Mac-frälsta?
Jag bara undrar
Som Flärp säger så har de gjort så länge nu, och det sitter kvar. Dessutom har dom tillgång till en hel del folk och pengar, vilket jag tror spelar in rätt mycket på saken.
Citat:
Nu är inte jag insatt i detta men om man redan har kodat ett program till PC och sen ska koda den till Mac så har man ju redan all kod färdig och behöver inte så att säga koda den från början utan kan "portera" den till Mac? Givetvis involverar det att skriva allting men grafik, banor och upplägg måste ju vara 3D-objekt som inte är kodade och därmed inte behöver göras om?

Ja ni fattar vart jag pekar åt här, tidsåtgång för att koda OM till Mac för äldre spel och gör man ett nytt spel att skriva klart det till PC först och sedan använda koden och "konvertera" den till Mac.
Nu är jag inte heller så värst insatt i hur det faktiskt fungerar, men om det vore väldigt lätt så hade nog fler speltillverkare gjort det för att sälja några fler kopior. Det kanske är lätt men också tidskrävande, man kanske behöver fler än en person som fixar med Mac-klienten och då behövs fler personer = mer pengar och.. ja du förstår.
Citat:
Jag gnäller inte eller tjatar som "Snöj" skrev tidigare, definitivt inte.
Det var så jag uppfattade det, men jag ber om ursäkt!
Citat:
Jag är inget PC-fanboy men heller inget Mac-fanboy utan en vanlig användare som ser det bästa i båda världar. 16-17k (eller runt 19k för billigaste MBP med 9600M GT) är det man får hosta upp alltså, jag tycker personligen att de borde köra en medelväg med att erbjuda möjlighet till att uppgradera GPU:n till en "medel-GPU" på alla deras datorer samt en "premium-GPU".

Så länge vissa datorer kan få det tillvalet och vissa inte känns det..bara fel.

Billigaste iMac:en för 11 500kr går inte att uppgradera GPU:n på.
(4670 ges dock på modellen för 14 500kr)
Den iMac:en du kan uppgradera kostar 16 500kr (med uppgraderingen 18 115kr)

Billigaste MB är för 10k, billigaste MBP för 12k, den du får ett 9600 för kostar 19 000kr.

Visst, låt Apples dyrare MBP och iMac ha "high-end" korten men erbjud ett val att uppgradera från det medföljande kortet på de billigare datorerna?
Jag kan också tycka det är rätt galet att man inte har fullt tillval på alla modeller. Eller what the heck, varför har de inte bara en standarduppsättning och man kan välja precis det man vill ha? Jag vill ha detta grafikkort, 27" skärmen och en fyrkärnig processor, resten kör jag på lägsta så att priset inte blir så högt.

Jag svarar nog på min egen fråga här, och det är att Apple massproducerar det mesta. Går man in i en Applestore och säger vad man vill ha så har dom det bakom disken, beställer man ifrån deras sida så är det leverans på någon dag bara. Väljer man dock till något så tar leveransen genast mycket längre, då den inte är massproducerad på samma sätt. Skulle det fungera så med allt skulle de inte göra annat än att tillverka unika datorer till var och en, vilket inte skulle fungera med Apples försäljningssätt. Det är skillnad med PC, då kan man i princip bara knalla in i en datorbutik och plocka på sig allt man vill ha, knata hem och skruva ihop det.

Jag hoppas ni förstår vad jag menar, brukar skriva lite kladdigt.
Citera
2010-01-31, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj<br /> Jag kan också tycka det är rätt galet att man inte har fullt tillval på alla modeller. Eller what the heck, varför har de inte bara [U
en[/u] standarduppsättning och man kan välja precis det man vill ha? Jag vill ha detta grafikkort, 27" skärmen och en fyrkärnig processor, resten kör jag på lägsta så att priset inte blir så högt.

Jag svarar nog på min egen fråga här, och det är att Apple massproducerar det mesta. Går man in i en Applestore och säger vad man vill ha så har dom det bakom disken, beställer man ifrån deras sida så är det leverans på någon dag bara. Väljer man dock till något så tar leveransen genast mycket längre, då den inte är massproducerad på samma sätt. Skulle det fungera så med allt skulle de inte göra annat än att tillverka unika datorer till var och en, vilket inte skulle fungera med Apples försäljningssätt. Det är skillnad med PC, då kan man i princip bara knalla in i en datorbutik och plocka på sig allt man vill ha, knata hem och skruva ihop det.

Jag hoppas ni förstår vad jag menar, brukar skriva lite kladdigt.

Absolut måste bara påpeka en grej, jag ber inte om att man ska välja precis vad jag vill som du antydde? Jag förstår att det inte funkar. Förstår också processen med att demassproducerar sina datorer och att de inte kan göra datorerna unika för varje person.

Ge mig helt enkelt att den "minsta" modellen i serien ("sämsta" MB/MBP/iMac etc.) har alla uppgraderingsval som den "största" modellen i serien ("bästa" MB/MBP/iMac etc.) och/eller släng med ett extra GPU-val?

Alltså:

MacBook (hypotetiska kort):
Standard: 9400 (sämsta i serien har)
Medium : 9600 (extra valbar GPU)
Maximum: 9800 (bästa i serien har)

Funkar väl?

EDIT:

Kom ju på att om du ger den sämsta modellen samma val som den bästa så behöver du ju inte ha några modeller utan endast ett val med olika uppgraderingsalternativ.

Är det så illa?

Istället för att ha 2st 13" MBP, 3st 15 MBP och 1st 17" MBP ha då 1st MBP och i den kunna välja allt som de modellerna har att välja bland nu.
Samma sak med iMac, 2st 21.5" och 2st 27" = 1st 21.5" och 1st 27".

Vill de ha olika modeller ändå så ha EN (1st) 13", 1st 15" och 1st 17" ist. för att ha 3st 15" MBP.
Alltså modeller utefter skärmstorlek därav en prisskillnad mellan modellerna oavsett om de har samma spec.
Senast redigerad av MrJohnDoe 2010-01-31 kl. 04:15.
Citera
2010-01-31, 06:28
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Absolut måste bara påpeka en grej, jag ber inte om att man ska välja precis vad jag vill som du antydde? Jag förstår att det inte funkar. Förstår också processen med att demassproducerar sina datorer och att de inte kan göra datorerna unika för varje person.
Jag ber om ursäkt återigen! Det var inte riktat som en pik alls, det var inte ens riktat. Jag bara höll med dig och fortsatte att skriva, gjorde lite reflekteringar och svarade på min egen fråga som jag nu är tveksam på om jag ens ställde..

Citat:
Kom ju på att om du ger den sämsta modellen samma val som den bästa så behöver du ju inte ha några modeller utan endast ett val med olika uppgraderingsalternativ.

Är det så illa?

Istället för att ha 2st 13" MBP, 3st 15 MBP och 1st 17" MBP ha då 1st MBP och i den kunna välja allt som de modellerna har att välja bland nu.
Samma sak med iMac, 2st 21.5" och 2st 27" = 1st 21.5" och 1st 27".

Vill de ha olika modeller ändå så ha EN (1st) 13", 1st 15" och 1st 17" ist. för att ha 3st 15" MBP.
Alltså modeller utefter skärmstorlek därav en prisskillnad mellan modellerna oavsett om de har samma spec.
Precis så är det! Och det var väl vad jag försökte få fram i mitt senaste inlägg.. Varför dom har det så kan man väl endast spekulera i. Det kanske är lite mer användarvänligt; "Jag behöver en ny MBP, jag vill inte ha någon värstingdator men inte heller vill jag att det ska lagga när jag spelar poker.. Mellanmodellen duger nog!". Ska dock inte spekulera mer nu i denna sena timme, för att undvika ännu fler missförstånd
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in