2010-01-30, 20:49
Medlem
Zoms avatar
Just nu håller en uppdatering på att ske av libjpeg och libpng, vilket kräver en rebuild av allt som är beroende av dem. Nybyggda paket håller just nu på att laddas upp på alla speglar.

Så vad betyder det här för dig?

Om du uppdaterar libjpeg eller libpng utan att uppdatera program beroende på dem så kommer de programmen att sluta fungera! Ni som kör [testing] har nog vetat om det här ett bra tag.

Så, se till att vänta med att uppdatera tills er spegel är helt syncad, och se då också till att kompilera om eventuella program från AUR. På så vis slipper ni eventuell huvudvärk.

Mer läsning.
Citera
2010-01-30, 20:52
Medlem
Zoms avatar
Justeja, och om ni inte kan hålla er, eller redan har råkat uppgradera och nåt pajjar så finns libjpeg7 och libpng12 i AUR. Bara att tanka ner och installera.

libjpeg7
libpng12
Citera
2010-01-30, 20:53
Medlem
adequates avatar
!!!
Zom, meddela gärna i tråden när det är säkert att uppdatera igen.
Citera
2010-01-30, 20:58
Medlem
Zoms avatar
När det kommer till Arch, finns det någonsin någon säker tidpunkt att uppdatera?

Men jo, jag kan ju skriva ett inlägg när det är över. Om man är nyfiken kan man kolla på statistiken för de olika speglarna här. Jag skulle tippa på att säkrast är man nog om man väntar med att synca tills sin spegel står på februari som senast syncad.
Citera
2010-02-01, 11:25
Medlem
Zoms avatar
Jag vågar nog påstå att nedanstående server är syncad så pass att det är okej att uppdatera nu.
Kod:
Server = http://mirror.giantix-server.de/archlinux/$repo/os/i686

Egen risk etc. Om du tror att du har några paket som kräver gamla libjpeg eller libpng, endera vänta med att uppdatera eller installera gamla versionerna från AUR så länge.

KDEmod håller på att kompilera om sina paket, så om du använder kdemod så avvakta ett tag till eller installera gamla versionerna från AUR.
Citera
2010-02-02, 15:10
Medlem
Zoms avatar
KDEmod har nu syncat sina speglar så paket kompilerade för nya libjpeg (och KDE 4.4rc3) finns att hämta.

Med andra ord; det bör vara ganska säkert att upgradera nu.
Citera
2010-02-02, 20:49
Medlem
Jag uppdaterade rätt snabbt och har inte haft några som helst problem, förutom något program från AUR men det var snabbt åtgärdat.
Citera
2010-02-03, 15:47
Medlem
Jag uppdaterade och nu har en massa program fuckat ur helt Räcker det att installera libpng12 och libjpeg7 för att allt ska fungera?

Sen har jag även tänkt installera arch på en annan dator men kommer det bli samma problem då?
Citera
2010-02-03, 23:32
Medlem
Zoms avatar
Om programmen är länkade till gamla libjpeg och libpng så bör en installation av paketen från AUR lösa problemet. Alternativt kan det vara så att din spegel inte var helt syncad, så testa att bara köra en -Syu först.

Vilka program är det som har slutat fungera?
Citera
2010-02-03, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Om programmen är länkade till gamla libjpeg och libpng så bör en installation av paketen från AUR lösa problemet. Alternativt kan det vara så att din spegel inte var helt syncad, så testa att bara köra en -Syu först.

Vilka program är det som har slutat fungera?
Det verkar fungera med dem gamla
Virtualbox och gparted var de programmen jag han testa som inte fungerade innan jag installera dom gamla ligjpeg och libpng
Citera
2010-02-23, 17:35
Medlem
Installerade arch idag och har försökt få igång virtualbox. Men när jag ska köra det kommer det error om att libpng saknas.

Jag har senaste libpng nu och undrar om jag ska nergradera eller vänta på att virutalbox fixar problemet... Vad säger ni?
Citera
2010-03-27, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zom
Justeja, och om ni inte kan hålla er, eller redan har råkat uppgradera och nåt pajjar så finns libjpeg7 och libpng12 i AUR. Bara att tanka ner och installera.

libjpeg7
libpng12
okey. vet inte om jag är rätt ute, men det har iaf med libjpeg 8/7 att göra.
försökte kompilera testify (linux spotify-klient), vilket inte ville sig, då jag fick felmeddelandet:
Kod:
jmemsrc.h:26: error: conflicting types for 'jpeg_mem_src'
/usr/include/jpeglib.h:959: note: previous declaration of 'jpeg_mem_src' was here
jmemsrc.c:152: error: conflicting types for 'jpeg_mem_src'
/usr/include/jpeglib.h:959: note: previous declaration of 'jpeg_mem_src' was here
så jag installerade libjpeg7, men det blev inte bättre för det. så jag gjorde en fuling och flyttade /usr/include/jpeglib.h (till /usr/include/jpeglib.h.8) och länkade /usr/include/jpeglib.h till /usr/include/libjpeg7/jpeglib.h och tada! kompileringen funkar.
när jag sen startar testify kraschar den med detta meddelande:
Kod:
Wrong JPEG library version: library is 80, caller expects 70
när jag installerar libjpeg7 och när jag kör ldconfig får jag upp detta:
Kod:
/sbin/ldconfig: /usr/lib/ is not a symbolic link
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem