2010-01-31, 13:47
Citat:
Ursprungligen postat av absynthe
Självklart är det inte objektivt i den mest absoluta meningen. Frågan är väl om någonting alls kan vara det. Säkerligen ingenting som observeras av människan.
Som en analogi kan man fråga sig om det är bra att strunta fullkomligt i att hålla sig ren eftersom man ändå aldrig kan vara fullkomligt ren? Ska en förälder inte påminna sin tonåring av vikten att inte stinka eftersom man aldrig kan vara riktigt befriad från odörer? Jag är av uppfattningen att det finns tillfällen då man ärligt ska försöka vara objektiv, även om det aldrig går att uppnå. Kalla det Don Quixote-komplex eller vad du vill.
Du kan mäta antalet för och mot argument artikelförfattaren tar upp som en grov approximation på viljan till ett objektivit förhållningssätt. I det här fallet visar det sig då att det inte finns några motargument till hans huvudtes.
Men ja, moraliska påståenden - enligt min uppfattning är de subjektiva. Men det innebär inte att man kan diskutera approximativt objektivt omkring dem. Kan man ändra en persons uppfattning om den appoximativa verkligheten, kan man, i vissa fall, därmed ändra deras moraliska övertygelser.
Som en analogi kan man fråga sig om det är bra att strunta fullkomligt i att hålla sig ren eftersom man ändå aldrig kan vara fullkomligt ren? Ska en förälder inte påminna sin tonåring av vikten att inte stinka eftersom man aldrig kan vara riktigt befriad från odörer? Jag är av uppfattningen att det finns tillfällen då man ärligt ska försöka vara objektiv, även om det aldrig går att uppnå. Kalla det Don Quixote-komplex eller vad du vill.
Du kan mäta antalet för och mot argument artikelförfattaren tar upp som en grov approximation på viljan till ett objektivit förhållningssätt. I det här fallet visar det sig då att det inte finns några motargument till hans huvudtes.
Men ja, moraliska påståenden - enligt min uppfattning är de subjektiva. Men det innebär inte att man kan diskutera approximativt objektivt omkring dem. Kan man ändra en persons uppfattning om den appoximativa verkligheten, kan man, i vissa fall, därmed ändra deras moraliska övertygelser.
Det finns mängder med saker som är objektiva. Så, jo, svaret på frågan om någonting alls kan vara det, är, att det finns, och det finns i överflöd.
Du måste förstå vad jag menade. Jag menade att objektivitet i den meningen som du använde det är en chimär. Men jag har ju inte sagt att det är någonting dåligt att, exempelvis i en skolbok, ta upp olika sidor av en viss sak. Allt jag sa var att det inte finns något sådant som objektivitet i den meningen. Jag skulle vilja påstå att det är ett milt missbruk av ordet, på ungefär samma sätt som att säga att tomrummet i rymden är ett exempel på intet.
Du kan säkert mäta viljan till ett "objektivt" förhållningssätt, men det är ju inte att att mäta ifall produkten som kommer ur denna vilja uppnår det. Faktum är att det finns ingen avgörbarhet vad som spelar in eller inte, därför kan inte något sådant vara objektivt utav den anledningen att antalet relevanta saker att ta upp rör sig mot oändligheten.
En approximativ objektivitet är en motsägelse. Om något är objektivt, så, är det finalt just detta. Att använda begreppet objektivitet på ett sådant sätt är att lura sig själv och andra.
Vad du talar om är egentligen mer något liknande intellektuell hederlighet. Att man inte medvetet bedrar med sin argumentation, exempelvis genom att utesluta argument som man vet skulle kunna ses som kraftfulla mot de egna argumenten som man presenterar. Intellektuell hederlighet är givetvis någonting bra, så, att du inte tror att jag menar annat.