2010-01-30, 18:14
Medlem
AdrianUnlimiteds avatar
Haj! Eftersom mozilla firefox blev riktigt laggigt och hängde sig ofta på min windows 7 laptop beslöt jag mig för att byta till Safari! Nu är det så att på flera svenska sidor visar safari konstiga tecken istället för Å,Ä,Ö. Här på flashback har jag inte det problemet men typ wikipedia och google och andra sidor blir totalt knas. bredvid texten : "konstiga tecken" i bilden är bokstäverna ÅÄÖ, men som ni ser ser de väldigt fuckade ut.
Fonten i safari jag använder är Times New roman, har provat andra fonter men de e fortfarande konstigt. Default Encondig på websidor är : Västeuropeiska just nu men har provat i princip alla... hjäälp tack!!

http://img532.imageshack.us/img532/3...tigatecken.jpg
Senast redigerad av AdrianUnlimited 2010-01-30 kl. 18:17.
Citera
2010-01-30, 18:30
Medlem
RobinsonKruses avatar
Nu kör jag iofs Mac men Inställningar > Utseende > Förvald Textkodning. Jag har "Västerländsk (ISO Latin 1)" men om inte det skulle funka så välj "Unicode (UTF-8)"
Citera
2010-01-30, 18:30
Medlem
skummt. använder själv safari och har inget att klaga på
Citera
2010-01-30, 19:47
Medlem
AdrianUnlimiteds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinsonKruse
Nu kör jag iofs Mac men Inställningar > Utseende > Förvald Textkodning. Jag har "Västerländsk (ISO Latin 1)" men om inte det skulle funka så välj "Unicode (UTF-8)"

Väldigt skumt, i listan hos mig finns inte ens "Västerländsk (ISO Latin 1)" med.... Provade ändra till "Unicode (UTF-8)" men det blev ingen skillnad alls. Gjorde en reperations-installation på safari men inte ens det fixade problemet. Vet inte om detta är relevant eller inte men finns safari som svensk version (Inställningar > Utseende > Förvald Textkodning)? hos mig är alla Safari menyer på engelska?
Citera
2010-01-31, 19:23
Medlem
RobinsonKruses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdrianUnlimited
Väldigt skumt, i listan hos mig finns inte ens "Västerländsk (ISO Latin 1)" med.... Provade ändra till "Unicode (UTF-8)" men det blev ingen skillnad alls. Gjorde en reperations-installation på safari men inte ens det fixade problemet. Vet inte om detta är relevant eller inte men finns safari som svensk version (Inställningar > Utseende > Förvald Textkodning)? hos mig är alla Safari menyer på engelska?

Hm ja det var konstigt. Mitt Safari är på svenska, men har som sagt Mac. Är osäker på om det finns i svensk version till Windows, om det skulle finnas så finns det på Apple's hemsida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in