Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorTorsten
Hahaha, vad fan hade du väntat dig? Hej jag heter Uusama Aziz Mohammad och gillar trycka på i pojkstjärtar, känner du någon liten pojk?
Eftersom jag talar med dom om de övergrepp de råkat ut för på vägen hit genom europa och de berättar om sexuella övergrepp då, så blev jag lite förvåmad, ja, över att jag aldrig hört om bacha bazi.
Du inser väl att man kan tala med pojkarna också - inte bara männen.
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorTorsten
Men tjena, det är inte alla afghaner som pular stjärt, vi pratar pashtuner och jag har svårt att tro att dina homies är av de folkslaget.
Jodå, jag har fri tillgång till både pachtuner, tadjiker och hazarer. Nu är ju inte pashtunerna de svåraste folkslaget från Afghanistan att få tag i heller, eftersom dom är i förödande majoritet både där och här i europa.
Däremot så är männen jag pratade med från södra Afghanistan och dom hävdade bestämt att bacha bazi förekom mest i norra. Men dom kände väl till det och kunde berätta en del om det även om dom nekade till att det var pashtoner som ägnade sig åt det - det var naturligtvis andra folkslag och jag ville så gärna höra vad de hade att säga att jag inte propsade något på det.
Dom var väldigt negativa till just bacha bazi och fördömde det hårt, men verkade inte ha några större betänkligheter vad gällde bögsex, inte ens när jag benämnde det som just homosexualitet. Och de såg det som självklart att män vid bögsex föredrog pojkar. Men det skulle i så fall vara ömsesidigt - något jag personligen inte har något att invända emot om det nu verkligen är på det viset och pojken är tillräckligt gammal. Folk får böga sig bäst dom vill.
De bekräftade att dessa pojkar helt sonika tas med våld när de vistas ute (och att det också är anledningen till att de låser in sina kvinnor) och att de behandlas mycket dåligt och utsätts för mycket hemskt.
De bad mycket om ursäkt och förklarade att deras land saknar utbildning och att de har en väldigt dålig kultur.
Jag frågade om fenomenet följt med till europa, men det trodde dom inte. Inte bacha bazi i alla fall. Däremot sa dom att på platser där det samlas många män så blir det sexuella kontakter - något man ju även kan se i andra sammanhang.
Jag frågade om maktförhållandena från hemlandet följde med hit, så att en man från en klan med hög status utan våld kan förgripa sig på unga pojkar. De sa att statusen följde med, men om den yngre lät sig utnyttjas berodde på nog hur länge den yngre varit i landet och hur mycket han därmed lärt sig om sina rättigheter. Den yngre kunde också se det som en vinst att bli vald eftersom han då kunde få pengar och beskydd och hjälp av den med hög status.
En av dem erkände att han själv sett en äldre man tafsa på en ung kille som fick slå sig fri och lyckade tack vare att det var andra runt omkring. Den äldre kunde därför inte bruka så mycket våld.
Det hade varit vanligt tidigare, men talibanerna och regeringen före dom hade arbetat för att få bort det. Idag ökade det igjen, men inte så öppet. En generation har vuxit upp med att det är fel, så det är isolerade grupper som det sprids inom.
Frågan om de såg på sina kvinnor som orena förblev pga språkförbistring obesvarad. Jag fick svaret att naturligtvis är dom smutsiga - dom saknar ju rent vatten
I morgon ska jag försöka få tag i en imam - som tyvärr inte är från Afghanistan men väl Pakistan och se om han kan sprida något ljus över detta.