2010-02-14, 20:21
Medlem
toizs avatar
Vilken hemsk läsning - hela min syn på afghaner skakades i grunden

Dom har länge legat på min toplista när det gäller invandrare eftersom dom är så otroligt artiga och trevliga och är så glada över västerländs kultur. Dom tycker att allt är bra här, till och med alla registreringar och att allt ska dokumenteras.
Det spelar ingen roll vad man utsätter dom för, så svarar dom bara att "det är bättre än i Afghanistan".

Och nu detta. Det har dom inte sagt något om...

Jag ska försöka ta ett samtal imorgon med några afghaner om bacha bazi och se vad dom har att säga om saken.
2010-02-16, 01:57
Medlem
toizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorTorsten
Hahaha, vad fan hade du väntat dig? Hej jag heter Uusama Aziz Mohammad och gillar trycka på i pojkstjärtar, känner du någon liten pojk?
Eftersom jag talar med dom om de övergrepp de råkat ut för på vägen hit genom europa och de berättar om sexuella övergrepp då, så blev jag lite förvåmad, ja, över att jag aldrig hört om bacha bazi.
Du inser väl att man kan tala med pojkarna också - inte bara männen.

Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorTorsten
Men tjena, det är inte alla afghaner som pular stjärt, vi pratar pashtuner och jag har svårt att tro att dina homies är av de folkslaget.

Jodå, jag har fri tillgång till både pachtuner, tadjiker och hazarer. Nu är ju inte pashtunerna de svåraste folkslaget från Afghanistan att få tag i heller, eftersom dom är i förödande majoritet både där och här i europa.

Däremot så är männen jag pratade med från södra Afghanistan och dom hävdade bestämt att bacha bazi förekom mest i norra. Men dom kände väl till det och kunde berätta en del om det även om dom nekade till att det var pashtoner som ägnade sig åt det - det var naturligtvis andra folkslag och jag ville så gärna höra vad de hade att säga att jag inte propsade något på det.

Dom var väldigt negativa till just bacha bazi och fördömde det hårt, men verkade inte ha några större betänkligheter vad gällde bögsex, inte ens när jag benämnde det som just homosexualitet. Och de såg det som självklart att män vid bögsex föredrog pojkar. Men det skulle i så fall vara ömsesidigt - något jag personligen inte har något att invända emot om det nu verkligen är på det viset och pojken är tillräckligt gammal. Folk får böga sig bäst dom vill.

De bekräftade att dessa pojkar helt sonika tas med våld när de vistas ute (och att det också är anledningen till att de låser in sina kvinnor) och att de behandlas mycket dåligt och utsätts för mycket hemskt.
De bad mycket om ursäkt och förklarade att deras land saknar utbildning och att de har en väldigt dålig kultur.

Jag frågade om fenomenet följt med till europa, men det trodde dom inte. Inte bacha bazi i alla fall. Däremot sa dom att på platser där det samlas många män så blir det sexuella kontakter - något man ju även kan se i andra sammanhang.
Jag frågade om maktförhållandena från hemlandet följde med hit, så att en man från en klan med hög status utan våld kan förgripa sig på unga pojkar. De sa att statusen följde med, men om den yngre lät sig utnyttjas berodde på nog hur länge den yngre varit i landet och hur mycket han därmed lärt sig om sina rättigheter. Den yngre kunde också se det som en vinst att bli vald eftersom han då kunde få pengar och beskydd och hjälp av den med hög status.

En av dem erkände att han själv sett en äldre man tafsa på en ung kille som fick slå sig fri och lyckade tack vare att det var andra runt omkring. Den äldre kunde därför inte bruka så mycket våld.

Det hade varit vanligt tidigare, men talibanerna och regeringen före dom hade arbetat för att få bort det. Idag ökade det igjen, men inte så öppet. En generation har vuxit upp med att det är fel, så det är isolerade grupper som det sprids inom.

Frågan om de såg på sina kvinnor som orena förblev pga språkförbistring obesvarad. Jag fick svaret att naturligtvis är dom smutsiga - dom saknar ju rent vatten

I morgon ska jag försöka få tag i en imam - som tyvärr inte är från Afghanistan men väl Pakistan och se om han kan sprida något ljus över detta.
Senast redigerad av toiz 2010-02-16 kl. 02:04.
2010-02-16, 17:13
Medlem
toizs avatar
Imamen visste ingenting (men vi hade en intressant diskussion om Aisha istället)
2010-04-28, 22:36
Medlem
MoLoKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toiz
Eftersom jag talar med dom om de övergrepp de råkat ut för på vägen hit genom europa och de berättar om sexuella övergrepp då, så blev jag lite förvåmad, ja, över att jag aldrig hört om bacha bazi.
Du inser väl att man kan tala med pojkarna också - inte bara männen.

Jodå, jag har fri tillgång till både pachtuner, tadjiker och hazarer. Nu är ju inte pashtunerna de svåraste folkslaget från Afghanistan att få tag i heller, eftersom dom är i förödande majoritet både där och här i europa.

Däremot så är männen jag pratade med från södra Afghanistan och dom hävdade bestämt att bacha bazi förekom mest i norra. Men dom kände väl till det och kunde berätta en del om det även om dom nekade till att det var pashtoner som ägnade sig åt det - det var naturligtvis andra folkslag och jag ville så gärna höra vad de hade att säga att jag inte propsade något på det.

Dom var väldigt negativa till just bacha bazi och fördömde det hårt, men verkade inte ha några större betänkligheter vad gällde bögsex, inte ens när jag benämnde det som just homosexualitet. Och de såg det som självklart att män vid bögsex föredrog pojkar. Men det skulle i så fall vara ömsesidigt - något jag personligen inte har något att invända emot om det nu verkligen är på det viset och pojken är tillräckligt gammal. Folk får böga sig bäst dom vill.

De bekräftade att dessa pojkar helt sonika tas med våld när de vistas ute (och att det också är anledningen till att de låser in sina kvinnor) och att de behandlas mycket dåligt och utsätts för mycket hemskt.
De bad mycket om ursäkt och förklarade att deras land saknar utbildning och att de har en väldigt dålig kultur.

Jag frågade om fenomenet följt med till europa, men det trodde dom inte. Inte bacha bazi i alla fall. Däremot sa dom att på platser där det samlas många män så blir det sexuella kontakter - något man ju även kan se i andra sammanhang.
Jag frågade om maktförhållandena från hemlandet följde med hit, så att en man från en klan med hög status utan våld kan förgripa sig på unga pojkar. De sa att statusen följde med, men om den yngre lät sig utnyttjas berodde på nog hur länge den yngre varit i landet och hur mycket han därmed lärt sig om sina rättigheter. Den yngre kunde också se det som en vinst att bli vald eftersom han då kunde få pengar och beskydd och hjälp av den med hög status.

En av dem erkände att han själv sett en äldre man tafsa på en ung kille som fick slå sig fri och lyckade tack vare att det var andra runt omkring. Den äldre kunde därför inte bruka så mycket våld.

Det hade varit vanligt tidigare, men talibanerna och regeringen före dom hade arbetat för att få bort det. Idag ökade det igjen, men inte så öppet. En generation har vuxit upp med att det är fel, så det är isolerade grupper som det sprids inom.

Frågan om de såg på sina kvinnor som orena förblev pga språkförbistring obesvarad. Jag fick svaret att naturligtvis är dom smutsiga - dom saknar ju rent vatten

I morgon ska jag försöka få tag i en imam - som tyvärr inte är från Afghanistan men väl Pakistan och se om han kan sprida något ljus över detta.

http://www.youtube.com/watch?v=yu2YzHY8VIU&feature=player_embedded#!

Kan vara intressant för dig att se. Pashtunerna är ju de som är praktbögarna

Fina foton tycker jag faktiskt.
2010-04-28, 23:02
Medlem
Varangians avatar
Får även tipsa om PBS Frontlines senaste dokumentär: The dancing boys of Afghanistan

Dessvärre gäller "rights restrictions" än så länge för oss europeiska tittare, men postar en youtube-trailer:

http://www.youtube.com/watch?v=-AerarcL5SU
Senast redigerad av Varangian 2010-04-28 kl. 23:24.
2010-07-11, 00:59
Medlem
Rapporten finns att läsa: Human Terrain Team (HTT) AF-6 Research Update and Findings Pashtun Sexuality
Helt sanslöst
Läs exempelvis om att 12 av 20 unga lokala tolkar vid Marinkårens bas hade gonnoré, varav de flesta analt. De ville dock inte tro läkarnas förklaring om hur de blivit smittade - de var inte homosexuella - utan trodde att det berodde på att de blandat grönt och svar te. De återkom också senare för upprepad behandling då de fått gonnoré igen

Jag läste om detta i boken Sovjet invaderar Afghanistan - en fallskärmsjägare berättar av litauiern Zigmas Stankus, tidigare sovjetisk desant.

Citat:
Den afghanska armén reorganiserades till en folkarmé och de nya enheterna fick tillbaka de luftvärnskanoner och annan utrustning som vi tagit från dem. En sådan samling luffare som denna nya armé hade jag aldrig skådat tidigare. Sovjetarmén var visserligen en luffararmé den med, som blänkte endast vid parader, men inte var det så illa som med dessa trashankar. Uniformerna hade burits av flera generationer; armbågarna och rövarna syntes genom tyget. De var alla mycket mörka i hyn och utförde absolut inget arbete utan slank omkring och drack te hela dagarna. Senare fick vi veta att de flesta av dem rökte hasch eller stack nasvi - ett slags kokablad - under tungan. De ryktades vidare att det drällde av bögar bland dem.
(s. 65)
Citat:
I rådgivarnas bostadsområde fanns det ett slags afghanska ingenjörsenheter som oändligt långsamt byggde några hus. Det märkligaste med dem var att soldaterna var vitt spridda i ålder. En del var mycket unga, andra var i trettio- till fyrtioårsåldern, bland dem fanns även riktigt gamla gubbar. De gick omkring hand i hand, av allt att döma var de flesta bögar.
(s. 123)

När jag läste boken tolkade jag detta som fördomar från de unga sovjetiska desanterna men efter att ha läst Marinkårens rapport ser jag detta i ett annat ljus/mörker:
2010-08-23, 20:26
Medlem
CamillaDYs avatar
Dokumentären finns nu på SVT Play. Sjuka jävla snubbar.

http://svtplay.se/t/103472/dokument_utifran__de_dansande_pojkarna
2010-08-23, 20:36
Medlem
ypluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BandieraRossa
Jag finner det oerhört svårt att tro att detta förekommer i denna utsträckning i Afghanistan, även om jag känner till att det (i alla fall förr) var populärt att roa sig med småpojkar i dessa skäggländer.

Har fått samma saker som artikeln beskriver berättat för mig från svenska soldater i Afganistan. Det verkar helt enkelt vara helvetet på jorden. Varenda jävla hund springer omkring med avskurna öron.
2010-08-23, 20:44
Medlem
Det är bara i brist på kvinnor som de ger sig på små pojkar och talibanerna är orsaken.
2010-08-23, 22:14
Medlem
När jag tjänstgjorde i Afghanistan så fick jag den uppfattningen att de flesta afghanska männen är homosexuella.

Att en man uttryckte det på följande sätt: "Women are for children, men are for pleasure", gjorde inte min uppfattning annorlunda!
2010-08-24, 00:14
Medlem
Zuzu.Petalss avatar
Måste bara göra ett inlägg...
Jag såg dokumentären igår, o fy faan, har inte kommit över det ännu.
Så djävla sjukt land, inte underligt det blir lite friktion när man kan leva i ett sånt sammhälle, ja samhälle o samhälle, men land iaf och sen åker nån bussdjävel i 4mån för att kliva av här i vårt kära Sverige och så upptäcker man att man åkt 750år framåt i tiden istället...vilken krock!!

Ni som tvivlar, se dokumentären, ni övriga gör det bäst att inte se äcklet! Hädanefter kan jag inte ens i mina mest sinnesvaga stunder känna medlidande för krigsoffer i det landet.
Afghanistan är nog fan i mig det enda landet som blir mordernare efter att landet bombats sönder och samman, iaf om befolkningen stryker med.
2010-08-24, 09:59
Medlem
Nochillss avatar
Har ingen här sett filmen "Flyga Drake" som definitivt satte myror i huvudet på mig?(!)
Afghanistan skildras innan talibanernas erövring på 70-talet som ett land som ser hyfsat modernt ut. Skillnaden är att inga kvinnor verkar synas till, fokus ligger hela tiden på män och deras söner. Jag har inte läst boken men förstår att gay-incidenten som inträffar knappast är en tillfällighet.

Citat:
Ursprungligen postat av avicenna
Det är bara i brist på kvinnor som de ger sig på små pojkar och talibanerna är orsaken.

Nej, talibanerna är av ett annat släkte vilka är intressade av vapen och droger för att kunna utkämpa sitt heliga krig, mujaheddin. Afghanistan är lika stort som större delen av Europa, och sedan forntiden styrt av olika religiösa falanger indelade av klanherrar. Som jag har läst i tråden, så verkar bergsfolket pashtunerna vara den mest sociologiskt avvikande klanen i landet.
I dokumentären om danspojkarna så medverkar en kvinna som tvingas att bära en burkha tom inomhus. Hur fan kan man tolka koranen så skevt att kvinnan förpassas till att bli en mänsklig vålnad?(!) Inte undra på att gammelgubbarna börjar att titta åt annat håll när feminismen utraderas helt. Medarbetaren på UNICEF i Kabul var också vara ängslig för sin egen säkerhet om hans utläggning av klanledarnas sexuella böjelser.
Senast redigerad av Nochills 2010-08-24 kl. 10:17.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in