2010-01-30, 13:19
  #1
Medlem
TilleyHats avatar
Jag tycker eftertexterna är en del av filmerna (ibland vill man veta vad det var för låt t.ex.) men allt som oftast kapas de bort av exempelvis TV3 och Kanal 5. Spontant känns det lite som ett brott mot upphovsrätten, precis som alla reklamavbrott kan ses som brott mot upphovsrätten. Var det inte någon regissör som vann ett sådant mål för inte så länge sedan?

Min andra undran gäller också eftertexterna. Förr i tiden rullade alla "eftertexter" i början av en film. Om man tittar på en godtycklig film från 50-talet så har de alltid eftertexterna först. Idag är det bara "de tunga eftertexterna" (huvudkaraktärerna, regissören, producenterna och filmarna) som rullas först. När började detta ändras egentligen?
Citera
2010-01-30, 13:50
  #2
Medlem
ugge_das_boots avatar
Han som vann

http://www.gt.se/nyheter/1.1089767/claes-eriksson-vann-i-hd-om-tv-reklam

skulle gissa att andra filmbolag ger programbolagen rätt att dela upp genom reklam och korta ner
Citera
2010-01-30, 14:27
  #3
Medlem
obin_gams avatar
Tycker det är förjävligt att man inte få se hela filmen på komersiella kanaler. och inte BARA för att vissa filmer har scener även efter eftertexterna som man isf missar helt.
Jag vill se hela filmen och är den bra vill jag även se vilka som gjort den bra. Även på bio sitter jag kvar tills eftertexterna är slut. Har jag betalat hela ett hundra kronor ska jag fan i mig se h e l a filmen.
Citera
2010-01-30, 15:20
  #4
Medlem
ZloHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obin_gam
Tycker det är förjävligt att man inte få se hela filmen på komersiella kanaler. och inte BARA för att vissa filmer har scener även efter eftertexterna som man isf missar helt.
Jag vill se hela filmen och är den bra vill jag även se vilka som gjort den bra. Även på bio sitter jag kvar tills eftertexterna är slut. Har jag betalat hela ett hundra kronor ska jag fan i mig se h e l a filmen.
Äntligen någon annan som mig!
Citera
2010-01-30, 15:23
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Håller med.

Även radio förstör låtarna, Led Zeppelin Stairway to heaven klipptes av under många år, strax innan tredje delen.
Blev förvånad när jag hörde hela!
Citera
2010-01-30, 16:32
  #6
Medlem
Jag mailade TV3 om detta problem för många år sedan då jag också blir förbannad av att man kapar eftertexterna. Fick till svar att man tar med det viktigaste i eftertexterna. Problemet är bara att man kan ju tycka olika saker är viktiga. Själv är jag en riktig filmnörd som älskar att läsa om ALLA filmarbetare. Sedan finns det ju information om musik som folk kanske gillar i filmen och även "tack till" text.

Det här är ett fult tilltag som bara de kommersiella kanalerna sysslar med i syfte med att frigöra så mycket tid till reklam som möjligt. Återigen kommer tittaren i andra hand och annonsörernas intressen i första rum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in