2010-01-30, 10:00
Medlem
Slapsticks avatar
Nå, som rubriken antyder har jag problem med bilen. Spenderade just en timma på att gräva fram den ur snön och ur den meterhöga snödriva som plogaren så snällt hade lagt upp bakom bilen.

När jag till slut satte mig i den och försökte starta ville det sig inte. Motorn går runt på startmotorn och verkar "tända till" lite, men bilen startar inte.

Vad kan vara fel och kommer det att lösa sig om bara vädret blir mer bilvänligt? (Herrejävlar! Enligt smhi är det -26 just nu! Tyckte det var riktigt mysigt när jag stod där ute i det vackra vintervädret och grävde! )
Citera
2010-01-30, 10:36
Medlem
Det första som brukar fallera när bilen står ute i kyla och snö är batteriet.

PS. Om din SAAB är utrustad med automatiskt stöldlås så måste du först låsa bilen och sedan låsa upp den igen för att bilen skall starta, men det vet du väll säkert redan.
Citera
2010-01-30, 10:48
Medlem
Slapsticks avatar
Startmotorn kan ju dra runt motorn, så batteriet är inte helt kasst. Och det känns som att motorn är på väg att starta, men sedan dör den igen. Stöldlås har jag inte på bilen.

Egentligen vill jag bara veta om bilen kan förväntas hoppa igång när vädret blir varmare. Har aldrig haft problem med att starta den tidigare. Men så har jag aldrig tidigare försökt få igång den i sådan här kyla.

Kan absolut ingenting om bilar, bör tilläggas.
Citera
2010-01-30, 11:05
Medlem
-mollen-s avatar
Finns det motorvärmare på bilen så koppla in den i ett par timmar.
I annat fall kan du ju testa att ge bilen en duch med startgas. Det brukar sparka igång dom flesta trögstartade fordon..
Citera
2010-01-30, 11:32
Medlem
Rigor Mortiss avatar
Det är svårt att felsöka på distans men det finns två saker som ger den typen av symptom.

-Lambdasonden har sagt upp sig.
-Bensinpumpen har sagt upp sig alternativt är bränslefiltret fullt med skit.

Med tanke på att bensinen idag innehåller etanol är isbildning rätt ovanligt men man skall ju aldrig säga aldrig....
Citera
2010-01-30, 12:24
Medlem
Slapsticks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rigor Mortis
Det är svårt att felsöka på distans men det finns två saker som ger den typen av symptom.

-Lambdasonden har sagt upp sig.
-Bensinpumpen har sagt upp sig alternativt är bränslefiltret fullt med skit.

Med tanke på att bensinen idag innehåller etanol är isbildning rätt ovanligt men man skall ju aldrig säga aldrig....
Satan! Det lär ju bli drygt att fixa det här... Måste krångla med bärgare och hålla på.

Det var visserligen -29 här inatt och jag har ingen motorvärmare, så jag hoppas innerligt att något har kärvat ihop sig på grund av kylan. Tänkte avvakta och försöka igen på måndag. SMHI har utlovat mildväder då. (Bara några få minusgrader) Får väl hoppas på att bilen hoppar igång då...

Dock känns kylan som ganska osannolik bov i dramat eftersom att motorn tänder till och "nästan" går igång. Det borde väl innebära att den får bensin?

(Varför lärde jag mig inte mer om bilar innan den gick sönder?!)
Citera
2010-01-30, 12:33
Medlem
smygolfs avatar
Har precis haft samma problem med x-tra bilen.
Tände till lite sporadiskt men ville inte mer även med ett sprillans batteri..
karburatorsprit i tanken, startgas o batterihjälp från den andra bilen gjorde susen.

Ska låta den stå resten av dagen o dra igång den senare i kväll, om det nu var kondens/is som har ställt till det.
Citera
2010-01-30, 13:20
Medlem
Det är inte en Saab 90000 du har då?

Citera
2010-01-30, 14:26
Medlem
Slapsticks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helveteshund
Det är inte en Saab 90000 du har då?

Nej, jag är helt säker på att det är en Saab 9000 det är frågan om. Jag tänkte efter riktigt noga, och nej - någon nolla bakom ratten har jag inte sett till. I alla fall inte sedan jag köpte bilen i somras. Kanske försvann nollan med den föregående ägaren? Nollorna kom väl inte monterade från fabrik, utan de är väl extra tillbehör som måste installeras i efterhand av kund? Vet inte hur vanligt det är med nollor bakom ratten, men jag ser inget behov av att montera någon i dagsläget i alla fall. Jag klarar mig alldeles utmärkt utan någon nolla. Det gäller förövrigt även i mina trådar på flashback. *hint hint nudge nudge*

För att vara lite seriös... Det som smygolf säger låter lovande. Det kanske är kylan trots allt. Hoppas verkligen att allt som krävs är starthjälp, eller kanske några färre minusgrader.
Citera
2010-01-31, 20:50
Medlem
Slapsticks avatar
Bara 13 minusgrader ikväll, och nu hoppade bilen igång helt utan problem. Hann knappt vrida om nyckeln innan motorn startade.

Saab 9000 och kyla är alltså ingen bra kombination... Aja, nu behöver jag i alla fall inte bli orolig nästa gång det händer. Bara att vänta på blidväder så ordnar det sig.
Citera
2010-01-31, 22:57
Medlem
seriouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slapstick
Bara 13 minusgrader ikväll, och nu hoppade bilen igång helt utan problem. Hann knappt vrida om nyckeln innan motorn startade.

Saab 9000 och kyla är alltså ingen bra kombination... Aja, nu behöver jag i alla fall inte bli orolig nästa gång det händer. Bara att vänta på blidväder så ordnar det sig.

Du har precis upptäckt det jag upptäckte vid förra köldknäppen med min 9000. Saab 9000 är väl för övrigt notoriskt segtuggade, men vid kyla krymper allting och oljan blir sirap. Det går jäkligt segt. Kör bilen på tomgång medan du skrapar rutorna nu på vintern. Då hinner oljan iaf bli något varm och gör någon nytta när du åker iväg. När du sedan åker iväg kör du såklart mjukt och utan att varva tills motorn kommit upp i arbetstemp.

Nästa vinter blir det en olja som flyter bättre vid låga temps. 10/40 i nu och den är fan skitseg vid -20C.
Citera
2010-01-31, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slapstick
Spenderade just en timma på att gräva fram den ur snön och ur den meterhöga snödriva som plogaren så snällt hade lagt upp bakom bilen.

Tyckte det var riktigt mysigt när jag stod där ute i det vackra vintervädret och grävde! )

Hehe, men ett tips för framtiden är att se till att bilen startar *innan* du skrapar rutorna och skottar bort all snö.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in