Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2004-02-23, 11:39
Medlem
petersens avatar
Tråden Popquiz kom att handla mer och mer om eleganterna från Düsseldorf. Jag tänkte att det kunde var trevligt med en egen tråd om Kraftwerk. Här kan man skriva om Kraftwerk-upplevelser, ställa Kraftwerk-frågor, göra små opinionundersökningar. Jag vet att det har funnits andra trådar om Kraftwerk tidigare som ex. http://www2.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=108830 resp. http://www2.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=96721 men jag tycker att det skulle vara trevligt med en allmän tråd för oss fans.

Vill bidra med två upplevelser:

Jag har bott två kilometer från Kling-Klang (Norra Düsseldorf) och en kompis har bott på samma gata som Ralf Hütter (Tannenweg i Neuss, på andra sidan Rhen). När jag gick mina dagliga promenader brukade jag ofta gå förbi utanför Kling-Klang i förhoppningen att se någon av R&F&W&K. Men icke sade Nicke. Jag drog väl en femtio nitlotter. Däremot såg jag ganska ofta RH på avstånd vid hans hem. Vi brukade sitta uppe i min kompis sovrumsfönster och spana efter Ralf eller någon annan samtidigt som vi lyssnade på Kraftwerk, framför allt Computer Welt och TEE. Min kompis P. påstod att man aldrig såg någon annan medlem hemma hos Hütters. Privatlivets helgd?

(Från den andra tråden): På det glada 80-talet i D'dorf fanns det nog inga musiker som var så hatade som Kraftwerk. Om de gick in på en konsert brukade publiken spotta på dem. (Spotta och spotta; publiken spottade snarare snor - på skånska 'dalka' - 'rotzen' på tyska.) Knappast någon vet varför det började (Vissa påstår att det började på en DAF-konsert, när Spelmans och Gabi skall ha uppmanat publiken att spotta snor på Kraftwerk, som precis kommit in och som alltid tyckt sig äga lokalen.), sedan var det bara en korkad sed. Den mest hatade var Florian Schneider. - Om Ni vill veta mer rekommenderar jag boken "Verschwende deine Jugend", som innehåller intervjuer med de flesta punk- och new wave-artister från D'dorf, Hamburg och Berlin, som ex. Blixa Bargeld, Robert Görl, Gabi, Gudrun Gut, Jürgen Engler (Krupps), Campino, F. M. Einheit. Boken verkar tyvärr inte ha översatts än.

Kraftwerk var sådana hatobjekt eftersom de ansågs vara posörer och skrytmånsar något som inte var populärt bland tysk punkungdom. Komma uppklädd och åkande i en stor merca till punkkonserter samt att göra en kunglig entré ökar heller inte ens popularitet. Punken hatade hippiena, hela deras generation och deras världsfrånvändhet. Kraftwerk var visserligen inga hippies men de var lika gamla som hippiena, de var världsfrånvända och hade inte två gamla bandkompisar till Ralf & Florian bildat Neu!, vars musik var misstänkt hippieaktig?

Att FS var den mest hatade beror på att många uppfattade honom som lite stroppigare än de andra och att han var sydtysk. Sydtyskar anses vara inskränkta, styrda av kyrkan i det dagliga livet och ointelligenta, vilket de väger upp genom att vara väldigt flitiga. Pga denna fördom (som inte är helt felaktig) är sydtyskar inte så populära i norr och, vilket är viktigare i FS:s fall, de flesta har svårt att tro att sydtyskar kan vara stora konstnärer. När då FS verkar vara så stroppig plus att han är från den djupaste sydtyska landsbygden, ja då har han skitit i det blå skåpet...

Skulle gärna vilja veta vilka som är Era älsklinglåtar, -plattor resp. -konserter.

Mina är:

Låt: Radioaktivität/Radio activity

Platta: Mensch-Maschine/Man-Machine

Låt 2: Space Lab
Låt 3: Kometenmelodie II

Platta 2: Autobahn
Platta 3: Computerwelt/Computer World

Konsert: Lund -91

"Sie trinkt in Nachtclubs immer Sekt - korrekt!"
Citera
2004-02-23, 12:02
Medlem
käkmuskelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petersen
...
Skulle gärna vilja veta vilka som är Era älsklinglåtar, -plattor resp. -konserter.
...
lysande inlägg.
tyvärr har jag inga Kraftwerk-sightings att bidra med,
annat än min hysteriska konsertrecension i nån annan tråd.

skivan jag aldrig tröttnar på är TEE. alla låtar är fantastiska och även om titelspåret är ok på tyska så är det den engelska versionen som gäller.
("schaufensterpuppen" låter inte lika coolt som "sho-rrrom dammis!" helt enkelt.)

favoritlåt är svårt, men jag väljer "Computer World".
trummor och bas låter så otroligt snärtiga och texten och melodin är tuffa.
Citera
2004-02-23, 15:09
Medlem
Plics avatar
Trevligt med en egen Kraftwerktråd!

Mina favoritplattor är nog Radioaktivität, TEE och Computer World. Favoritlåtar är Europe Endless, Antenna och Heimcomputer.
Jag tycker dessutom att TTF 2003 är ganska bra! De har definitivt hittat tillbaka efter fiaskot Electric Café.
Citera
2004-02-23, 22:56
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Min kompis P. påstod att man aldrig såg någon annan medlem hemma hos Hütters. Privatlivets helgd?

Såg man några andra personer där då? Har nån av medlemmarna familj?

Citat:
Kraftwerk var sådana hatobjekt eftersom de ansågs vara posörer och skrytmånsar något som inte var populärt bland tysk punkungdom. Komma uppklädd och åkande i en stor merca till punkkonserter samt att göra en kunglig entré ökar heller inte ens popularitet.

Efter vad jag har läst åkte gruppen i början av karriären mest omkring i Ralfs Folkabubbla.

Citat:

Mina är:

Låt: Radioaktivität/Radio activity

Platta: Mensch-Maschine/Man-Machine

Låt 2: Space Lab
Låt 3: Kometenmelodie II

Platta 2: Autobahn
Platta 3: Computerwelt/Computer World

Konsert: Lund -91

Inga lätta frågor. Men som käkmuskeln är jag väldigt svag för låten Computer World (ännu hellre Computer Welt). En annan stor favorit hos mig är The telephone call/Der telefon anruf (som för övrigt är den enda låten som Karl Bartos sjunger lead på). Bland låtarna på the Mix tycker jag Radioaktivity är mest lyckad.
Den skönaste versionen av en låt är från soundchecket på bootlegskivan Heute Abend där Ralf i the Model sjunger Now she's a big succes, I want to fuck her again (isf I want to meet her again)

Favoritplatta är nog även det Computer World, framförallt A-sidan.

När det gäller konserter jag har bara sett två live. Stockholm (solnahallen) -91 var snäppet bättre än Roskilde -98.

Vore kul att får veta om nån av er har några roliga bootlegs. Jag har nyss nämnda Heute abend samt en dubbelvinyl från en av spelningarna de gjorde i Genua i Italien 1990. Spelningen från Genua är extra kul dels eftersom versionerna skiljer sig en del från hur de kom att låta på the mix och dels eftersom det var Bartos sista spelning med Kraftwerk.
Citera
2004-02-24, 02:19
Medlem
Azraels avatar
Trevlig tråd!
Jag har inte ens sett dem live. Favoritplatta; Computerwelt.
Tyckte dokumentären som SVT gjorde för några år sedan var riktigt bra.
Citera
2004-02-24, 05:55
Medlem
petersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellenez
Såg man några andra personer där då? Har nån av medlemmarna familj?

Efter vad jag har läst åkte gruppen i början av karriären mest omkring i Ralfs Folkabubbla.

Inga lätta frågor. Men som käkmuskeln är jag väldigt svag för låten Computer World (ännu hellre Computer Welt). En annan stor favorit hos mig är The telephone call/Der telefon anruf (som för övrigt är den enda låten som Karl Bartos sjunger lead på). Bland låtarna på the Mix tycker jag Radioaktivity är mest lyckad.
Den skönaste versionen av en låt är från soundchecket på bootlegskivan Heute Abend där Ralf i the Model sjunger Now she's a big succes, I want to fuck her again (isf I want to meet her again)

Favoritplatta är nog även det Computer World, framförallt A-sidan.

När det gäller konserter jag har bara sett två live. Stockholm (solnahallen) -91 var snäppet bättre än Roskilde -98.

Vore kul att får veta om nån av er har några roliga bootlegs. Jag har nyss nämnda Heute abend samt en dubbelvinyl från en av spelningarna de gjorde i Genua i Italien 1990. Spelningen från Genua är extra kul dels eftersom versionerna skiljer sig en del från hur de kom att låta på the mix och dels eftersom det var Bartos sista spelning med Kraftwerk.

Vårt Kraftwerkspanande skedde 1983-86, så jag måste börja med ett förbehåll om sviktande minne och ev. undermedveten fantasi. Ja, RH hade familj. Hans fru hade enormt stora lökar och brukade alltid ränna runt topless i kvarteret. Det var därför vi började intressera oss för Kraftwerk. Nej, skämt åsido; jag kommer inte ihåg hur RH:s fru såg ut. Han hade en fru i alla fall. Barn tror jag inte att han hade, men...

Under mitten av 80-talet hade R&F:s cykelintresse blommat ut fullständigt (Det var inte bara för deras musik som de fick uppdraget att skriva en låt till Touren.) och vi såg ofta RH ta sin racercykel och ge sig ut på ett pass. Florian Schneider skall ha varit en ännu större cykelfantast. Många skall ha spanat in den inte direkt korte FS på vägarna runt D'dorf böjd över sin cykel - jag har aldrig sett honom.

Vad gäller folkan eller mercan vet jag inte mer än vad jag har hört sägas. Mercan skall de ha haft under slutet av 70- och början av 80-talet. (Är född i början av 70-talet och var lite för ung för att vara med själv.)

Känns skönt att få sina känslor för Electric Café bekräftade; tycker också att den är Kraftwerks i särklass sämsta. Titelspåret, Boing Boom Tschak och Techno Pop låter som parodier på Kraftwerk. Antagligen blev det så eftersom K. saknade inspiration men Ändå kände marknadens och fansens tryck. De försökte släppa en skiva där många låtar var Kraftwerk-imitationer - allt för att behaga.

Ibland är det så att man rannsakar sig själv, försöker ta reda på vad man tycker ex. om olika skivor och tror att man har kommit fram till vad man tycker. Sedan hör man en annans åsikt och så börjar man ifrågasätta ens tidigare omdöme. - Jäklar, TEE är en kanonbra platta och på något sätt vill jag få plats med den bland mina tre bästa skivor. Men vilken skall man ta bort? Kan inte kill my darlings. Särskilt framsidan på TEE är fantastisk. Europa Endlos och Spiegelsaal är mina favoriter på TEE.

På Radioaktivität (som enligt min menig får alldeles för lite uppmärksamhet i den "offentliga" debatten) finns det några kanonlåtar förutom titelspåret: Antenne, Radioland och Nachrichten/News (och Geigerzähler ). Jag gillar minimalismen och den glada ensamhet som den utstrålar.

Minimalism och ensamhet utstrålar min favoritplatta också. Man behöver inte ha sett Fritz Langs Metropolis eller känna till alltför mycket om konstruktivismen och dess teknik- och framtidstro för att kunna sätta sig in i den vision, minimalistisk och kall, avvisande ensam, som präglar Människomaskinen. Kontaktlösheten som uttrycks i de fyra "andra" låtarna (som jag tycker håller en högre konstnärlig klass - inget fel på Modell eller Roboter, men musikaliskt är de inga topprestationer. Model är en bra låt med en söt popmelodi och en mycket träffande, sarkastisk text. Men mycket mer är det inte.), framför allt Spacelab och Metropolis, går mig var gång under huden.

Har bara en bootleg, från Holland 1982. Det är en kassett med sex låtar, Computerliebe, Numbers, Heimcomputer, The Model, Computer World och Taschenrechner (jodå, de blandade ty och eng). Omslaget är ljusgult med en slags piska i mitten.

"Neon lights, shimmering neon lights, and at the fall of night this city's made of light."
Citera
2004-02-24, 06:40
Medlem
käkmuskelns avatar
Citat:
...

Vore kul att får veta om nån av er har några roliga bootlegs.
...
min roligaste är '76-spelningarna från Roundhouse i London.
dom kör en del från TEE och det låter ordentligt annorlunda jämfört med versionerna som kom ut. ljudkvalitén är usel, men det spelar ingen roll. europe endless och TEE speciellt skiljer sig markant, annat tempo och nya varianter av melodierna. mycket bra.
annars får jag instämma i att Italien-spelningarna pre mix-turnén är extra spännande. har bitar av Bologna-giget på video, hur bra som helst.

sen tycker jag att Electric Cafe är lite orättvist utskälld i denna tråd. jag tycker faktiskt att Technopop och Boing Boom Tchak är riktigt bra.
demoversionen på Technopop som ni säkert hört är däremot riktigt usel.

vad tycker ni förresten om Computer Love? har alltid varit väldigt svag för speciellt 7"-varianten där sången är något högre mixad. den är så snäll och trevlig, på nåt vis.
Citera
2004-02-24, 20:20
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Under mitten av 80-talet hade R&F:s cykelintresse blommat ut fullständigt (Det var inte bara för deras musik som de fick uppdraget att skriva en låt till Touren.) och vi såg ofta RH ta sin racercykel och ge sig ut på ett pass. Florian Schneider skall ha varit en ännu större cykelfantast. Många skall ha spanat in den inte direkt korte FS på vägarna runt D'dorf böjd över sin cykel - jag har aldrig sett honom.
li

Ralf råkade ju ut för en ganska allvarlig cykelolycka kring 83-84. Tror han låg länge i koma och var nära att strycka med. Det var väl en stor anledning till att skivan Technopop aldrig kom ut.

Citat:
Ursprungligen postat av käkmuskeln
sen tycker jag att Electric Cafe är lite orättvist utskälld i denna tråd.

Håller med dig! Som jag skrev tidigare i tråden är tillhör The Telephone call/Der telefone anruf mina favoritlåtar med Kraftwerk.
Citera
2004-02-26, 16:26
Medlem
Jag diggar deras senare plattor mest. Man Machine, Electric Café och Computer World är mina favoriter i den ordningen.
Favoritlåt förblir "The Model". Tätt följd av: Neon Light, Radioactivity, Computerworld, It's more fun to compute, Sex Object, Telephone Call och Electric Café.
Citera
2004-02-26, 17:46
Medlem
Bergman-Wasas avatar
Trans Europe express-skivan är jävligt bra, speciellt när man är stenad. Man machine är också bra om än lite fånig. Computer world tycker jag är kass. Ett av de sämsta skivköp jag gjort.
Citera
2004-02-26, 20:35
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Jag diggar deras senare plattor mest. Man Machine, Electric Café och Computer World är mina favoriter i den ordningen.
Favoritlåt förblir "The Model". Tätt följd av: Neon Light, Radioactivity, Computerworld, It's more fun to compute, Sex Object, Telephone Call och Electric Café.

Rätt skönt när man kan kalla en platta från 1978 (alltså 26 år gammal) för en av gruppens senare plattor. Särskilt när gruppen fortfarande är aktiv.

Läste för övrigt att den gamle ex-medlemmen Karl Bartos ska spela på Roskilde festivalen i sommar.
Citera
2004-02-26, 21:59
Medlem
Citat:
Rätt skönt när man kan kalla en platta från 1978 (alltså 26 år gammal) för en av gruppens senare plattor. Särskilt när gruppen fortfarande är aktiv.

Läste för övrigt att den gamle ex-medlemmen Karl Bartos ska spela på Roskilde festivalen i sommar.

Jag är väl medveten om att de har släppt diverse singlar och Tour De France soundtracks efter det. Men för mig är Kraftwerk inte vad det en gång var efter det. Därav "senaste plattorna"-benämningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in