Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
PBL ger möjligheter till styrning (och godtycke). Styrning hade man tidigare också. T ex så bestämde några tjänstmän i kommunen vilka färger olika hus skulle ha. Ville man måla om sitt hus i en annan färg så fick man ansöka. (Vet en sosse som tänkte måla om sitt gula hus rött men fick avslag från tjänstmännen. Då hade han ingen förståelse för (S)-styrning. Brukar vara så. Emellertid målade han iaf om sitt hus rött. Sedan pratade han med en (S)-pamp-kollega i rätt del av organisationen som tyckte att sossen naturligtvis borde få måla huset rött och nästa gång han ansökte gick det bra). Styrning och kontroll ger utrymme för korruption och jag ser inget positivt med det.
Var det här är det sämsta du kan komma på om sosse-bostadspolitik?

Hellre PBL med dess baksidor än bostadsliberalernas framsida.
Citat:
Varför skulle det vara bättre?
Nu är vi mycket OT men ändå...
Därför man i Sverige har vettet och skilja på störning och hälsopåverkan. Störning är individuellt. En del blir störda vägtrafik medan en del inte blir det. Forskning visar dock att hälsopåverkan av buller och avgaser finns. Folk som bor längre tid bredvid störande vägar dör i förtid, även de som inte störs. Läs mer
här. Då är det vettigt att man väger in det i planeringen. Titta på Google Earth över exempelvis JFK-flygplatsen så kan man haja att om man skiter i planeringen så kan man få en Jumbojet flygandes 100 m över sovrummet.
Om folk kunde allt om hälsopåverkan och alla de risker som finns inom bostadsbyggande tror jag att en marknadsbostadsekonomi hade funkat. Det gör dock inte de flesta. Inte ens jag. Men man kan i Sverige lita på att byggnaden är byggs enligt BBR och PBL. Den håller buller ute och går inte sönder om ett år.
Jag känner inte till någon annan land än i Skandinavien och möjligtvis Tyskland (väst) där det finns så goda bostäder. Med goda menas då inte estetisk tilltalande.
Citat:
Hade en kollega som bodde i en borätt vid en svagt trafikerad gata. Sedan gjorde man om ((S) för den delen) vägnätet lite så det blev en av stadens mest trafikerade och bullriga gator. Kollegan med familj stod inte ut med bullret och flyttade. Men han de sålde till hade inget större bekymmer med bullret och trafiken, utan uppskattade det tämligen centrala läget.
Dvs folk värderar lite olika. Har du ingen statlig styrning så slipper du kostnaderna och korruptionen.
Den kollega hade om han vetat om det kunnat ansöka om bidrag för att reducera trafikbullernivåerna inomhus.
Bor man i Stockholm kan man klicka här
Denna möjlighet tillkom tack vare Infrastrukturproppen som kom 1996. Sosseförslag det med. Regeringen "stärkte" då tidigare riktvärden så man inte kunde slingra sig lika lätt.
Citat:
Då tror jag att SBAB betytt mycket mer.
Ja SBAB är också en BOV i dramat. Vem lät de hållas? Dina M-polare var lika slappa som Sossegänget. Om du vill konvertera mig till nyliberal så är det en lång uppförsbacke.
EDIT: Kanske skall lägga till för eventuella läsare att SBAB tog bort det räntepåslag som fanns för borätt. Alla andra var tvungna att följa efter och räntorna för borätter föll...Priserna gick upp.