Citat:
Ursprungligen postat av
Schering
Jag förstår faktiskt inte vad du menar.
Dels så tycker jag att du har fel, om man köper en bostadsrätt och inte direkt lägger ut den igen till försäljning så undanhåller man den visst från marknaden. Samtliga bostadsrätter som ligger ute undanhålls också från alla som bjuder lägre än det vinnande budet och eftersom priserna för närvarande ligger högre än vad jag tycker är "motiverat" så undanhålls ju alla bostadsrätter i Stockholm från marknaden. Tulpanlökar "undanhölls ju också från marknaden", i alla fall om man avser en marknad med vettiga priser. Löken var dock säkerligen fortfarande till salu ifall någon erbjöd ägaren en överdriven summa pengar, och därmed var löken vad? Undanhållen? Inte undanhållen...?
Med undanhålla från marknaden kan vi i fallet BR säga att ingen nyttjar den. Dvs ingen bor i bostaden.
Om du köper den länkade BR'en i Haparanda och hyr ut den På vilket sätt menar du att BR-priserna då skall stiga?
Vad gäller tulpan-historien tror jag att du är dåligt påläst. Man hade infört marknadsekonomi i Holland vilket ökat tillväxt och tillgångar. Några välbärgade personer ägnade sig åt att tävla med varandra om att ha de mest spektakulära tulpanerna i sina rabatter. Det ledde till att spektakulära tulpaner blev eftertraktade. Lite som modekläder. Och priserna på dessa lökar drog iväg. Ända tills de "tävlande" inte längre ville betala de höga priserna. Och priserna föll tillbaka.
En del hade köpt andelar i kommande lökar som då inte gick att sälja för tänkta priser. Och förluster uppstod. Här undanhölls inget från marknaden.
Detta handlar alltså om att man investerar i en vara som sedan inte visar sig gå att sälja till tänkt pris. Finns otal exempel från näringslivet. (T ex Edsel som Ford förlorade en hel del på, för att ta ett känt exempel. Och jag tvivlar väl på att folk här i forumet tänker hävda att Edsel var en bubbla).
Citat:
Ursprungligen postat av
Schering
Du kan väl inte mena att den enda definitionen du tänker acceptera är att folk köper bostäder och låter dem stå tomma med intentionen att öka bostadsbristen så pass mycket att bostadspriserna stiger. Man skulle behöva köpa hundratusentals bostäder för att lyckas med en sån stunt. Samarbetar spekulanterna i ditt bubbelscenario eller är det en ensam köpare med hundratals miljarder på banken som blåser upp priserna?
Hur ska priserna kunna stiga om inte spekulanterna undanhåller varan från köpare?
Det är genom att minska tillgång spekulanterna höjer priset.
Citat:
Ursprungligen postat av
Schering
Eftersom jag är ekonomiskt okunnig så gick jag till
https://en.wikipedia.org/wiki/Economic_bubble och där står det ju en hel del om olika definitioner osv men hittar jag inget om att undanhålla saker från marknaden.
Då kan du väl ta insikterna därifrån och tillämpa här.
Citat:
Ursprungligen postat av
Schering
Kan du ge ett exempel på en bostadsbubbla (nutida eller historisk) som uppfyller dina krav?
Tja, när bröderna Hunt lånefinansierade sitt silverköp borde fungera. Men det är inte så att jag kommer på så många.