Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2010-01-29, 17:48
Medlem
ChoppaJrs avatar
Som rubriken säger, hur får jag mitt ljudkort att ploppa upp som alternativ när jag vill välja ljudkälla för inspelning/uppspelning av ljud i ex Free Sound Recorder, MSN eller Chatroulette?

Funkar hur bra som helst på en av mina datorer, men på min nya hittar jag bara datorns mikrofon

MvH
Citera
2010-01-29, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChoppaJr
Som rubriken säger, hur får jag mitt ljudkort att ploppa upp som alternativ när jag vill välja ljudkälla för inspelning/uppspelning av ljud i ex Free Sound Recorder, MSN eller Chatroulette?

Funkar hur bra som helst på en av mina datorer, men på min nya hittar jag bara datorns mikrofon

MvH
Det kallas "Stereo Mix". Kolla om du hittar det ljudinställningarna för windows. Alltså standard inspelningsenhet. Om du inte hittar det dät kan du ladda ner audacity och välja det där då ändras det i windows automatiskt.
Citera
2010-01-29, 21:08
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Support

//Mod
Citera
2010-03-26, 20:09
Medlem
Von Drakes avatar
Hej, Jag har precis samma problem. Jag köpte ett Terratec 5.1, och det finns ingen möjlighet att kunna spela in ljud som jag lyssnar på via högtalarna. Jag provade att ta ner Audacity, men det funkar inte alls. Jag har MS Vista. Nån som vet nån lösning?

Tack på för hand!

Hälsningar
Von Drake
Citera
2010-03-26, 20:20
Medlem
fittPlusPluss avatar
kortets drivrutin måste stödja stereo mix, default ljud drivrutinen i windows stödjer inte stereo mix så tanka ner drivare från tillverkarens hemsida.

kör du win7 eller vista går det dock att spela in ljud så länge inspelnings programment (som ex: http://www.abyssmedia.com/isound7/) stödjer wasapi, oavsett om drivrutinen stödjer stero mix eller inte
Citera
2010-03-26, 20:43
Medlem
Von Drakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittPlusPlus
kortets drivrutin måste stödja stereo mix, default ljud drivrutinen i windows stödjer inte stereo mix så tanka ner drivare från tillverkarens hemsida.

kör du win7 eller vista går det dock att spela in ljud så länge inspelnings programment (som ex: http://www.abyssmedia.com/isound7/) stödjer wasapi, oavsett om drivrutinen stödjer stero mix eller inte

Tack! Denna fungerade utmärkt! Jag har provat mycket utan att få det att funka! Du vet inte om det det finns något liknande program som freeware? Evaluation av isound7 funkar bara 100 sekunder i inspelning. Jag tror att fler här är intresserade av det också.

Hälsningar

Von Drake
Citera
2010-03-26, 23:56
Medlem
Von Drakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittPlusPlus

Har du lust att snabbt beskriva vilka program som hanterar wasapi, så kan jag söka själv sen.

Hälsning

Von Drake
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in