2010-01-29, 19:06
Medlem
Flashbackssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Misstänker också att den kommer att bli sjukt försenad...

+1
Jag misstänker detsamma, om F-35 blev försenad(det blev väl den?) så lär ryssarnas första stealth bli försenad också.
Citera
2010-01-29, 19:57
Medlem
Imirons avatar
Tvivlar på att den är i närheten av F-22 Raptor. När kunde en av ryssarnas flygplan senast mäta sig med USAs?
Citera
2010-01-29, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Tvivlar på att den är i närheten av F-22 Raptor.
Flygvapnen har väl lite olika budgetramar. Det skiljer några magnituder.
Citera
2010-01-29, 20:19
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Tvivlar på att den är i närheten av F-22 Raptor. När kunde en av ryssarnas flygplan senast mäta sig med USAs?

Dels så utvecklas de åt olika håll, så kraven respektive flygvapen ställer på sin materiel är ganska annorlunda. Dels så har de senaste modellerna av Su-27 (Su-27SM, Su-34, Su-35, Su-30MKx, Su-37 osv), MiG-29 (MiG-35, MiG-29OVT) och MiG-31 (MiG-31BM) uppdaterats med så mycket krimskrams att de matchar eller utklassar de flesta prylar väst har förutom F-22 och F-35. Eurofighter Typhoon, Rafale, Gripen NG, F-15E och F-18E samt F-16 block 60/70+ har ganska likvärdig prestanda med dessa.

F-22 och F-35 spelar i en annan liga, och där ska PAK-FA försöka konkurrera. Huruvida detta är möjligt är än så länge okänt, då planet som flög idag är en ganska grundläggande prototyp och saknar flera nyckelkomponenter som fortfarande är under utveckling (motorer, radar, robotar m.m.). Vad som är säkert är att ryssarna inte är så dåliga som folk verkar tro, hur som helst. De verkar ha kommit ikapp rätt rejält men det lilla extra som saknas begränsas mest av pengarna och en effektiv struktur hela vägen från produktion till service. De är ju inte direkt kända för att vara särskilt effektiva där borta.

Jag såg med spänning fram emot denna premiärflygning och av vad jag kan se har man en stabil plattform för framtida utveckling framför sig. Om detta går eller inte är frågan.
Citera
2010-01-29, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av haystak
http://i48.tinypic.com/2lvzgq0.jpg

En sak är i alla fall säker, det är ett väldigt estetiskt tilltalande bygge!
Citera
2010-01-29, 21:49
Medlem
Woffeltoffels avatar
Man kan ju hoppas att Natos namn på denna kärra blir "firefox".

Mvh
Citera
2010-01-30, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woffeltoffel
Man kan ju hoppas att Natos namn på denna kärra blir "firefox".

Mvh
Enligt Wikipedia heter flygplanet hos NATO redan Firefox.
Citera
2010-01-30, 01:55
Medlem
Svithjods avatar
5-6-7 år före den är ute på förband så vi kan nog ta det lite lungan ett tag till
Citera
2010-01-30, 06:35
Bannlyst
Märkte att videon i första posten inte fungerade så här är en fungerande länk:

http://www.youtube.com/watch?v=mp0yd6no7B4
Citera
2010-01-30, 07:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joxxx
För mig ser det ut som ytterligare en variant av Su-27, vilket i och för sig var en väldigt framgångsrik design.
Om det är en S-27 med reducerad radarsignatur så det ett bra plan.
Citera
2010-01-30, 08:08
Medlem
Telefonsamtals avatar
Om vi ser till MiG-29K som Indien nyligen köpt till ett av hangarfartygen de håller på och bygger samt MiG-35 som erbjuds flyvapnet i deras MRCA-affär, så rapporteras dessa ha en avsevärt minskad radarsignatur från sina föregångare genom ny ytbeläggning.

Troligtvis använder PAK-FA antingen samma eller en ännu mer vidareutvecklad ytbeläggning i kombination med en form som i sig reducerar reflektionen av radiovågor tillbaka till fiendens mottagare. Den ryska militären och försvarsindustrin har oerhört många radarsystem, det vill säga en oerhörd kompetens avseende hur målobjektet optimalt ska eller inte ska se ut.

Jag tror inte att ryssarna har lyckats minska reflektionen lika mycket som amerikanerna på F-22A Raptor. Men om amerikanernas flygplan ser ut som en duva på en radarskärm ser PAK-FA ut som en kungsörn. För att radarn på en Gripen (exempelvis) ska klara av att upptäcka en PAK-FA måste den alltså komma så nära att den redan har upptäckts själva och troligtvis dessutom redan skjutits ner av en rysk jaktrobot.

Annat exempel: En PAK-FA i indiska händer kombinerat med en så kallad "AWACS-killer", det vill säga en stor robot med mycket lång räckvidd speciellt tänkt att skjuta ner flygande radarplattformar, kan bli ett stort hot för exempelvis det pakistanska flygvapnets svenskbyggda Erieye. Efter det får pakistanierna förlita sig på optiska sensorer, visuell identifikation eller ännu hellre passiva sensorer som sägs kunna upptäcka stealthflygplan:

http://en.wikipedia.org/wiki/Passive_radar

Pakistans F-16C Block 52+ med relativt nya AMRAAM är tillsammans med detektionsräckvidden hos Erieye väldigt kapabla. Det är således kanske inte så märkligt att Indien visat ett tydligt intresse för just PAK-FA medan Pakistan å andra sidan visat stort intresse för passiva sensorer. En klassisk katt- och råttalek i bästa kapprustningsanda.
Senast redigerad av Telefonsamtal 2010-01-30 kl. 09:01.
Citera
2010-01-30, 09:40
Medlem
Svithjods avatar
Sjukt lik den är USA´s alternativ till F22, ser klumpigare ut än F 22 dessutom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in