Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Tvivlar på att den är i närheten av F-22 Raptor. När kunde en av ryssarnas flygplan senast mäta sig med USAs?
Dels så utvecklas de åt olika håll, så kraven respektive flygvapen ställer på sin materiel är ganska annorlunda. Dels så har de senaste modellerna av Su-27 (Su-27SM, Su-34, Su-35, Su-30MKx, Su-37 osv), MiG-29 (MiG-35, MiG-29OVT) och MiG-31 (MiG-31BM) uppdaterats med så mycket krimskrams att de matchar eller utklassar de flesta prylar väst har förutom F-22 och F-35. Eurofighter Typhoon, Rafale, Gripen NG, F-15E och F-18E samt F-16 block 60/70+ har ganska likvärdig prestanda med dessa.
F-22 och F-35 spelar i en annan liga, och där ska PAK-FA försöka konkurrera. Huruvida detta är möjligt är än så länge okänt, då planet som flög idag är en ganska grundläggande prototyp och saknar flera nyckelkomponenter som fortfarande är under utveckling (motorer, radar, robotar m.m.). Vad som är säkert är att ryssarna inte är så dåliga som folk verkar tro, hur som helst. De verkar ha kommit ikapp rätt rejält men det lilla extra som saknas begränsas mest av pengarna och en effektiv struktur hela vägen från produktion till service. De är ju inte direkt kända för att vara särskilt effektiva där borta.
Jag såg med spänning fram emot denna premiärflygning och av vad jag kan se har man en stabil plattform för framtida utveckling framför sig. Om detta går eller inte är frågan.