2010-01-29, 02:01
Medlem
Jag vet att det finns många olika benzopreparat. 20 mg Sobril har ingen effekt alls på mig. 10 mg Stesolid har märkbar effekt (kan endast spara bokmärken på websidor men knappt förstå innehållet). Nackdelen med Stesolid för min del är att effekten avklingar under åtminstone två dagar. Effekten är stark nog, men varar helt enkelt för länge.

Finns det någon benzo (det behöver inte vara vanligaste sorten) som fungerar som Stesolid på mig men går ur kroppen på kanske 6-9 timmar? Denna benzo ska helst slå till inom 15 min eller så, ha liknande effekt mot oro som Stesolid och inte vara så starkt vanebildande/beroendeskapande som t.ex. Xanor.

Just Xanor har jag blivit tipsad om ty detta preparat har en rätt kort halveringstid och slår hårt mot oro/ångest. Tyvärr sägs det att det är alltför lätt att bli fast på just Xanor. Varför är det så med just Xanor? och finns det något mellanting mellan Stesolid och Xanor som saknar respektives nackdelar i mina ögon?

Jag behöver kort sagt veta vilken benzo som är att föredra om det gäller att i högsta grad lugna ner sig fort, vara kolugn (men någorlunda skärpt) i ett par timmar och sedan helt klar i huvudet igen. Och detta med minimal risk att bli fast på det. Detta preparat ska ej användas varje dag, kanske 1 gång/vecka eller 1 gång/varannan vecka.

Vad föreslår de professionella benzoknaprarna för alternativ för mig?

/Pime
Citera
2010-01-29, 02:55
Medlem
Nitrazempam är ungefär som Stesolid men med kortare halveringstid.

De är jämnstarka med beroende på var GABA receptorerna giller denna vecka.
Citera
2010-01-31, 00:06
Medlem
jag skulle säga pröva dig fram.. man blir ju inte fysiskt beroende efter en dag
Citera
2010-01-31, 10:33
Medlem
Jag har för mig att stesolid verkar snabbast.

Vad gäller xanor kan det vara ett alternativ för dig, likaså Temesta, jag skulle föreslå Temesta.

Problemet med Temesta är att användaren inte får ngt "rus" så han tror inte det funkar och tar mer o mer, fast han redan är maxad, utan att "märka'"det. Man kan också få en AT, jag får det inte men man kan få det och då behövs ngt från Roches line för att släppa ATn. Tex en stesolid.

Tabletten är i stort munsönderfallande.
Lagom dos är troligen 2-3 mg. Tyvärr rävgiftstämplat.
Citera
2010-02-01, 01:58
Medlem
Psykotons avatar
Temesta om du har möjlighet att få det utskrivet, fungerar bra mot ångest men är inte lika muskelavslappande och i övrigt sederande som diazepam (Stesolid.)

Om du bor utomlands eller kan få tag på läkemedel via andra kanaler än de normala, så är bromazepam (Lexotan) från Roche ett mycket bra alternativ som anxiolytikum, när man inte vill ha så stor effekt på resten av kroppen, eller koncentrationen.

Om du behöver något för ångest under en längre tid kan jag rekommendera remeron (mirtazapin), fungerar mycket bra, ger inte lika mycket beroende som bensodiazepiner, men heller inget rus. en låg dos på kvällen typ 15 mg är grymt effektivt vid ångest dagtid, även om de första veckorna kan vara lite trötta och sega..

Lycka till !
Citera
2010-02-01, 09:12
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykoton
Om du behöver något för ångest under en längre tid kan jag rekommendera remeron (mirtazapin), fungerar mycket bra, ger inte lika mycket beroende som bensodiazepiner, men heller inget rus. en låg dos på kvällen typ 15 mg är grymt effektivt vid ångest dagtid, även om de första veckorna kan vara lite trötta och sega..

Mirtazapin funkar verkligen inte på alla, i varje fall inte "grymt effektivt mot ångest".. jag käkade det rätt länge och det enda bra med den var att man slocknade tidigt på kvällen. Nackdelarna var många: svårt att vakna, seghet under hela dagen, avtrubbning, minskad sexlust osv.
Citera
2010-02-01, 13:28
Medlem
MicrograMs avatar
Har haft Mirtazapin i drygt 3 år och har fungerat bra på mig.

Det är som sagt individuellt.
Citera
2010-02-03, 19:24
Medlem
tem04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nezan
Nitrazempam är ungefär som Stesolid men med kortare halveringstid.

De är jämnstarka med beroende på var GABA receptorerna giller denna vecka.
Jooo men den har lång haveringstid den med, men den är betydligt bättre än stessar.
Jaja bätter å bättre men jag gillar dom men alla är vi olika, jag gillar ju oxascand som är den mest ratade benzon här men som sagt det är hur man doserar ....doserar man efterbehag ca 2-300mg oxa så sitter dom bra lika så 4-5 st Nittra.......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in