Citat:
Ursprungligen postat av r0lfi
Hej,
Jag har inte beställt något från utlandet (Jag antar att dom menar det med "internationella försändelser" ). FEDERAL EXPRESS EUROPE INC är inte det fedex?
Kan det vara så illa att en granne beställt något under mitt namn och utgett sig för att vara mig när fedex varit och levererat det han nu beställt.
Vad ska jag göra nu? Vad kommer inkasso säga om jag ringer dom i morgon och inte alls känner till detta? Hur går jag till väga med detta? Jag vägrar betala denna summa..
Jag tror faktiskt det kan röra sig om en bluffaktura. Jag ha råkat ut för en liknande sak men med ett seriöst inkassoföretag, Intrum Justitia AB. Plötsligt en dag kom det ett inkassokrav till mig för någon skitprodukt jag aldrig beställt eller sett röken av. Jag ringde dem och sade att jag inte beställt eller mottagit något. Kvinnan svarade då att de skulle rätta till det hela. Vad hände sedan då? Jo, det fortsatte komma kravbrev från Intrum. Jag ringde upp igen och då svarade kvinnan att jag var tvungen att polisanmäla händelsen för att de skulle släppa sitt krav. Då skrattade jag och sade "så för att slippa hotas med kronofogde av er så måste jag gå till polisen? Det är väl ändå er sak".
Eftersom jag är riktigt hemma på den här sortens juridiska spörsmål så bestämde jag mig för att vara en skithög. Jag ignorerade Intrums fordran och de terrade mig i ett år med sina brev innan de ansökte om betalningsföreläggande hos Kronofogden som jag besvarade med denna mening "Ingen aning om vad det gäller och jag har inte beställt något" och skrev under. Kronofogden avslog ansökan och Intrum eller deras uppdragsgivare blev några hundringar fattigare. Jag hade hoppats de skulle vara så dumma att de stämde till tingsrätten men nej...
Citat:
Ursprungligen postat av Så här är det
Jag har råkat ut för samma sak, fast ett annat bolag. Den här gången var det dessa skolkataloger, alltså när man gick i skolan och fotograferingsföretagen i stort sett tvingade alla att köpa om de inte ville ha en prick hos kronofogden. Jag gick ut får flera år sedan men får ändå hem blanketter till "målsman för så här är det". Jag brukar alltid slänga dessa blanketter, men i år skickade idioterna hem en skolkatalog på elever som jag inte har en aning om vilka de är, och inte har några som helst planer på att träffa heller. För två dagar sedan kom det ett brev med inkassokrav från företaget, så jag ska ringa på måndag och reda ut allt.
Ärligt talat, ge dem en nösbränna. Skit i att bestrida. Bara ignorera dem totalt och vänta tills de stämmer i tingsrätten eller ansöker om betalningsföreläggande. Det kostar dem 600 spänn och du skriver bara till tingsrätten som svar "Jag har inte beställt något och vet inte vad det handlar om". End of story för deras del.
Viktigt:
Man får ingen betalningsanmärkning förrän det gått till Kronofogden och Kronofogden fastställer skulden OCH man INTE betalar. Om en fordringsägare/borgenär ansöker om betalningsföreläggande (fastställande av skulden) och gäldenären (den som är skyldig pengar) bestrider hos Kronofogden så avslår Kronofogden så gott som alla ansökningar. Då måste borgenären/fordringsägaren stämma i tingrätten för att fastställa skulden. Inkasobolag är således bara tomma hot och jag har varit "klient" hos Intrum Justitia och har aldrig haft en betalningsanmärkning i hela mitt liv och Intrums hotbrev utgjorde aldrig ett problem för mig i några som helst sammanhang - tvärtom var deras fina brev riktigt brännbara och utgjorde bra grund för värmande brasor om vintern.