2010-01-31, 22:46
Medlem
kja96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
Religion skapar inte lidande. Organiserad Religion vars mål är att konvertera folk till sig gör det.

Jag skulle inte ha något emot de många kristna grenarna om deras religion inte var så pass organiserad och hierarkisk som den var. Att var och varannan kristen såg sin tro på gud som något mellan dem och gud och inte någon annan. Att de te.x inte "uppfostrar" sina barn till att bli gudfruktiga kristna, utan uppfostrar sina barn till att tro är något mellan individen och Gud och att barnen själva måste hitta sin tro, istället för att bli indoktrinerade som de blir nu.

Samt att de inte använder sin tro som moraliskt rättesnöre när det handlar om världsliga frågor (aborter, forskning etc.) och på så sätt försöker hindra utvecklingen som primärt drivs av människor som INTE är troende.

Mao. det är i mina ögon helt okej om en kristen säger: "Det är ditt val om du vill göra en abort eller pyssla med stamcellsforskning, men jag personligen kommer inte att göra detta för jag tror inte att det är vad min gud vill att människor ska göra."

Problemen dyker upp när kristna säger: "Ni BORDE inte göra aborter eller pyssla med stamcellsforskning för att det är mot guds vilja. Och vi tänker göra allt vi kan för att stoppa er!"

Ser du skillnaden nu mellan personlig, individuell religion och organiserad, indoktrinerande religion?

För övrigt så vet jag inte om jag är så pigg på att leva i en nation som är uttalat ateistisk heller, oavsett hur fredligt det är. Den vanligast vedertagna tolkningen av Ateism är inte särskilt vetenskaplig. Jag (som vetenskapsman) är mer av en skeptisk agnostiker i den bemärkelsen än ateist...

Tack Coffe, jag känner att vi delar lite ungefär samma tankar och uppfattning om det här med tro. Nu svarar jag jäkligt sent för jag har inte hunnit/ orkat svara på alla tankar och frågor, men jag tar nog upp huvudtesen: Min tanke är inte att jag bara tror för att det känns bra, i så fall har jag uttryckt mig fel. Jag ville bara framföra att min tro faktiskt för med sig något bra i mitt liv, att religion i enstaka människors fall faktiskt kan leda till något gott, och inte bara lidande.

Känner också nu att jag överger den här tråden helt och hållet, då prat om rasbiologi och överlägsenhet och massa jag-är-bättre-än-dig trams har dykt upp som inte hör hemma här och verkar helt off-topic.. Men det var kul att diskutera, så länge det varade
Citera
2010-02-01, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kja96
Jag tänkte bara dela lite av mina egna tankar, om varför jag har valt att vara kristen. Ett viktigt ord här tycker jag är valt. Jag har aktivt valt att vara kristen, det är inte något som jag blivit uppfostrad till och inte heller något som jag blivit tvingad till, som är en absolut sanning.

Vi kan ju börja med att jag inte tror på Bibeln till 100%. Jag tror att den skrevs av människor. Men det är en personlig uppfattning, och det skall vi egentligen inte tala om här. Utan jag tror på Gud, helt enkelt därför jag tycker att det känns bra. Det känns bra att veta att det finns någon,något som ser mig, vakar över mig och älskar mig villkorslöst. Som vill mitt bästa, som inte pekar ned på mina fel och brister och säger att jag måste be om förlåtelse för mina synder annars hamnar jag i helvetet. Den Gud jag känner gör inte så, för han älskar mig. Det är detta jag vill komma fram till, att det känns bra att tro på Gud. Iaf för mig.

Jag frågar er, både troende och icke-troende, hur ni ser på ett sådant här argument?

Varför skapade gud dig om du nu tror på Gud?Det finns en anledning till varför han skapade dig...För ingen gör något utan ett syfte och plan...
Citera
2010-02-01, 10:06
Medlem
jangos avatar
Citat:
Jag frågar er, både troende och icke-troende, hur ni ser på ett sådant här argument?
Det är inget argument. Jag tycker tomten verkar trevlig men det gör han inte verklig.
Citera
2010-02-01, 13:13
Medlem
Citat:
Känner också nu att jag överger den här tråden helt och hållet, då prat om rasbiologi och överlägsenhet och massa jag-är-bättre-än-dig trams har dykt upp som inte hör hemma här och verkar helt off-topic.. Men det var kul att diskutera, så länge det varade

Skulle uppskatta ett svar på den frågan jag ställde i tråden, du kanske inte såg den?

https://www.flashback.org/sp21187361
Citera
2010-02-01, 13:40
Avslutad
kja96,

Din exit ur denna tråd kan bara tolkas som:

"Jag kan inte riktigt stå tillsvars för mina åsikter, bättre fly än illa fäkta".
Citera
2010-02-01, 17:18
Medlem
Hur kan du tro att bibeln inte är rätt till 100%. Jesus citerar ju en vers ur Psaltaren, och säger det står skrivet.........och skriften kan inte göras om intet. Han säger också att inte ett enda kommatecken i lagen ska förgå förrän allt har skett. Jesus tror på allt i skrifterna, varför gör du då inte som han, har du gjort dig en egen Jesus?

Det står att hela skriften är utandad av Gud, och det står att den helige Ande talade genom den och den.......Jesus säger också har ni inte läst vad Gud har sagt till er? Han säger inte har ni inte läst vad människor har skrivit. Tror du inte på Jesus egna ord?

Har du gjort din egen gud som passar dig själv, förstår du inte hur farligt det är?

Med all kärlek, vill hjälpa dig...
Citera
2010-02-01, 18:05
Medlem
Yoyombas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coffe_K4n0n
... i mina ögon helt okej om en kristen säger: "Det är ditt val om du vill göra en abort eller pyssla med stamcellsforskning, men jag personligen kommer inte att göra detta för jag tror inte att det är vad min gud vill att människor ska göra." Problemen dyker upp när kristna säger: "Ni BORDE inte göra aborter eller pyssla med stamcellsforskning för att det är mot guds vilja. Och vi tänker göra allt vi kan för att stoppa er!"...

Håller med dig till 100%! Bra argumenterat!
Citera
2010-02-01, 19:09
Medlem
Dags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobertKallstrom
Hur kan du tro att bibeln inte är rätt till 100%. Jesus citerar ju en vers ur Psaltaren, och säger det står skrivet.........och skriften kan inte göras om intet. Han säger också att inte ett enda kommatecken i lagen ska förgå förrän allt har skett. Jesus tror på allt i skrifterna, varför gör du då inte som han, har du gjort dig en egen Jesus?
Vet inte vem du vänder dig till, men vill bara korrigera lite i ditt utfall.
När Jesus säger detta så fanns inte nya testamentet så han måste ha syftat på judarnas heliga skrifter.

Citat:
Det står att hela skriften är utandad av Gud, och det står att den helige Ande talade genom den och den.......Jesus säger också har ni inte läst vad Gud har sagt till er? Han säger inte har ni inte läst vad människor har skrivit. Tror du inte på Jesus egna ord?
Nä du, så står det inte alls!
Det står: "All skrift som är utandad av Gud." (2 Tim 3:16.)

Du måste läsa på bättre innan du springer ut på gatan med dina påhittade påståenden.

Så jag får väl vända dina egna ord tillbaka till dig. Nämligen:

Citat:
Har du gjort din egen gud som passar dig själv, förstår du inte hur farligt det är?

Med all kärlek, vill hjälpa dig...

.
Citera
2010-02-01, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dag
Vet inte vem du vänder dig till, men vill bara korrigera lite i ditt utfall.
När Jesus säger detta så fanns inte nya testamentet så han måste ha syftat på judarnas heliga skrifter.

Nä du, så står det inte alls!
Det står: "All skrift som är utandad av Gud." (2 Tim 3:16.)

Du måste läsa på bättre innan du springer ut på gatan med dina påhittade påståenden.

Så jag får väl vända dina egna ord tillbaka till dig. Nämligen:

.

Jo, jag vet att han syftade på GT, det var det jag menade.
Citera
2010-02-02, 08:24
Medlem
Det här är inte riktigt mitt starkaste ämne, men jag tycker att det låter som att Kja96 (TS alltså...) är någon typ av gnostiker. Mycket möjligt att jag missuppfattat vad gnosticism är dock.
Citera
2010-02-03, 13:13
Avslutad
Undrar om dom de religiösa i Missisippi och Albama mfl oxå är religiösa "för att det känns bra".

http://i.imgur.com/xyH3n.png
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in