2010-01-28, 21:20
Medlem
kja96s avatar
Jag tänkte bara dela lite av mina egna tankar, om varför jag har valt att vara kristen. Ett viktigt ord här tycker jag är valt. Jag har aktivt valt att vara kristen, det är inte något som jag blivit uppfostrad till och inte heller något som jag blivit tvingad till, som är en absolut sanning.

Vi kan ju börja med att jag inte tror på Bibeln till 100%. Jag tror att den skrevs av människor. Men det är en personlig uppfattning, och det skall vi egentligen inte tala om här. Utan jag tror på Gud, helt enkelt därför jag tycker att det känns bra. Det känns bra att veta att det finns någon,något som ser mig, vakar över mig och älskar mig villkorslöst. Som vill mitt bästa, som inte pekar ned på mina fel och brister och säger att jag måste be om förlåtelse för mina synder annars hamnar jag i helvetet. Den Gud jag känner gör inte så, för han älskar mig. Det är detta jag vill komma fram till, att det känns bra att tro på Gud. Iaf för mig.

Jag frågar er, både troende och icke-troende, hur ni ser på ett sådant här argument?
Citera
2010-01-28, 21:24
Medlem
Jag har vart medlem av pingstkyrkan (tyvärr)
Jag tycker personligen att man ska tro på de som känns bra för en själv.... Men om du inte tror på allt som står i bibeln hur kan du då tro på gud?

Men mår du bra av att vara kristen så tycker jag att de är bra för dig så att säga!
Citera
2010-01-28, 21:25
Medlem
BloodBrides avatar
Känns det bra att tro på Gud så fortsätt med det. Men se upp med den organiserade religionen.
Citera
2010-01-28, 21:32
Medlem
kja96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valkyyria
Men om du inte tror på allt som står i bibeln hur kan du då tro på gud?

Ja, helt enkelt för att vissa saker som står i Bibeln helt enkelt inte passar ihop med min bild av Gud: Den Gud som älskar mig kan helt enkelt inte ha sagt dessa saker. Men jag tror att t.om. en ateist kan hålla med om att Jesus sade mycket bra saker. Älska din nästa såsom dig själv, Hur kan du se flisan i din broders öga om du inte ser bjälken i ditt eget, och liknande.
Citera
2010-01-28, 21:36
Medlem
avans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kja96
Ja, helt enkelt för att vissa saker som står i Bibeln helt enkelt inte passar ihop med min bild av Gud: Den Gud som älskar mig kan helt enkelt inte ha sagt dessa saker. Men jag tror att t.om. en ateist kan hålla med om att Jesus sade mycket bra saker. Älska din nästa såsom dig själv, Hur kan du se flisan i din broders öga om du inte ser bjälken i ditt eget, och liknande.

Woho, jesus påpekade det uppenbara!
Det där hade inte jag, en fritt tänkande individ listat ut själv. Dags att börja tro föfaan!
Citera
2010-01-28, 21:46
Medlem
Stepups avatar
Du behöver väl inte sätta stämpeln "kristen" som du skriver när du inte tror på det mesta i bibeln, inte äns helvetet. Kan du inte bara vara en som tror på en sorts "Gud" istället?
Citera
2010-01-28, 21:54
Medlem
kja96s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stepup
Du behöver väl inte sätta stämpeln "kristen" som du skriver när du inte tror på det mesta i bibeln, inte äns helvetet. Kan du inte bara vara en som tror på en sorts "Gud" istället?

Varför skulle jag vara det? Så jag är mer politiskt (läs:religiöst) korrekt? Så det finns alltså regler för att vara kristen, och en av dem är att man måste tro exakt på allt i bibeln? Knappast. Jag tänker hellre för mig själv. Och hellre kallar jag mig kristen så folk kan förstå att jag kan må bra av att vara religiös utan att vara fanatisk.
Citera
2010-01-28, 22:01
Medlem
Stepups avatar
Citat:
Varför skulle jag vara det? Så jag är mer politiskt (läs:religiöst) korrekt? Så det finns alltså regler för att vara kristen, och en av dem är att man måste tro exakt på allt i bibeln? Knappast. Jag tänker hellre för mig själv. Och hellre kallar jag mig kristen så folk kan förstå att jag kan må bra av att vara religiös utan att vara fanatisk.

Det känns mest bara som att du vill ha något som du är med i. Uppmärksamhet osv.
Citera
2010-01-28, 22:04
Medlem
kja96s avatar
Citat:
Det känns mest bara som att du vill ha något som du är med i. Uppmärksamhet osv.

Att jag vill ha något som jag är med i? Jag fattar inte vad du menar. Jag ville bara lägga fram ett argument för en Gudstro som jag kände var ganska hållbart. Jag försöker inte omvända någon, utan bara diskutera mitt argument.
Citera
2010-01-28, 22:11
Medlem
Stepups avatar
Citat:
Att jag vill ha något som jag är med i? Jag fattar inte vad du menar. Jag ville bara lägga fram ett argument för en Gudstro som jag kände var ganska hållbart. Jag försöker inte omvända någon, utan bara diskutera mitt argument.

För min del känns det bara fel att säga att du är kristen när du mest bara skulle ha använt det när du skulle förklara att du inte är fanatisk till andra människor. Det låter bara knäppt när du säger det. Ifall du sa att du bara tror på att det finns en gud så skulle du låta mycket mindre fanatisk.

Om jag mötte en på krogen som började snacka om att personen var "kristen" så skulle jag satt en "nutcase" stämpel över personen. Tror många andra skulle göra det också då det inte är så många som tror på religion här i sverige. Det skulle nog ha passat bättre in i större delar av USA.

Vill inte vara för elak eller så, men jag säger bara vad jag tycker om saken. Hoppas du inte tar illa upp.
Citera
2010-01-28, 22:20
Medlem
kja96s avatar
Citat:
För min del känns det bara fel att säga att du är kristen när du mest bara skulle ha använt det när du skulle förklara att du inte är fanatisk till andra människor. Det låter bara knäppt när du säger det. Ifall du sa att du bara tror på att det finns en gud så skulle du låta mycket mindre fanatisk.

Om jag mötte en på krogen som började snacka om att personen var "kristen" så skulle jag satt en "nutcase" stämpel över personen. Tror många andra skulle göra det också då det inte är så många som tror på religion här i sverige. Det skulle nog ha passat bättre in i större delar av USA.

Vill inte vara för elak eller så, men jag säger bara vad jag tycker om saken. Hoppas du inte tar illa upp.

Vad skall jag göra, skrika på dig över internet? Klart jag inte tar illa upp kompis, man förväntar sig inte precis att folk på FB skall hålla med en. Men det är ju också därför jag lägger upp det här på FB där jag kan göra det, där det är nästan förväntat. Det är ju inte ett ämne jag snackar om med första bästa människa på krogen, för som du säger, man kan bli ganska dumförklarad.

Jag skulle kunna definiera mig själv som religiös, troende, eller liknande, då jag ju tror på konceptet med en Gud, men jag väljer att definiera mig som kristen då det är den kristna guden jag tror på, och jag försöker leva som Jesus lär, som man säger. Låter det tydligt?
Citera
2010-01-28, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BloodBride
Känns det bra att tro på Gud så fortsätt med det. Men se upp med den organiserade religionen.
Är det en ren slump att det är en jude som säger detta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in