2004-02-22, 18:19
Medlem
http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,435341,00.html

Sånt här är ju bara irriterande. Dessa ord(och mycket grövre) skulle kunna yttras av pojkar i alla åldrar, så länge det är mot en annan pojke, utan att någon skulle höja något särskilt på ögonbrynen. Men så fort det är mellan en pojke som förmodligen egentligen inte riktigt vet vad han säger och en flicka som inte heller riktigt vet vad som menas, mer än att det är förbjudet och elakt. Då är det någon patrialkalisk samhällsuppbyggnad.

Han säger också att det är ett OK betende mot flickor men inte tvärt om. Då undrar jag vart han kommer ifrån, för jag har då aldrig hört talas om någon man som kännt sig kränkt av dylika uttalanden. Däremot gnälls det ju ofelaktligen om något liknande det här exemplet kommer upp.
Citera
2004-02-22, 18:34
Medlem
Asmodeuss avatar
Men kom igen, att feminism suger ( ) är väl ingen nyhet?
Citera
2004-02-22, 19:43
Medlem
badgratängen:
det är inte jämförbart, vilket du också hade insett om du hade någon slags könsmaktsperspektiv i din analys. men uppenbarligen inte.

var kommer du själv ifrån. tror du inte 11-åringar vet betydelsen?!

är du inte medveten om att det är ett patriarkaliskt samhälle, oavsett om det passar dig bättre att hävda motsatsen?

asmodeus:
var det det bästa du kunde klämma fram?!
Citera
2004-02-22, 21:01
Medlem
[quote=akira]badgratängen:
det är inte jämförbart, vilket du också hade insett om du hade någon slags könsmaktsperspektiv i din analys. men uppenbarligen inte.

var kommer du själv ifrån. tror du inte 11-åringar vet betydelsen?!

är du inte medveten om att det är ett patriarkaliskt samhälle, oavsett om det passar dig bättre att hävda motsatsen?
[quote]

Jag sa ju faktiskt "inte riktigt visste vad det betyde" men strunt samma det är ganska egalt egentligen.

Jag har inte med någon könsmaktanalys eftersom jag är övertygad om att den bild av samhället som feminister har är starkt förvanskad. Kan inte du förklara var den Patrialkala makten egentligen ligger?

Är det någon organisation eller är det i mannens natur att trycka ner kvinnor?

Är du medveten om att det inte är något patriakaliskt samhälle, oavsett om passar dig bättre att hävda motsatsen?
Citera
2004-02-22, 21:14
Bannlyst
det är zions vise protokoll som ligger bakom den här fruktansvärda diskrimineringen mot mannen som resulterar i fruktansvärd mansdiskriminering (våldtäkt av blinda män t ex!) har jag hört från initierade källor
Citera
2004-02-22, 21:20
Medlem
replik till senaste:

den patriarkala makten ligger hos det manliga kollektivet, även om den reella makten varierar samt att andra maktfaktorer, förutom kön, spelar in.

det är givetvis konstruerat och reproduceras av både män och kvinnor.

vad menar du pekar på att det inte skulle vara ett mansamhälle? jag känner inte till någon vetenskaplig forskning eller empirii som talar för motsatsen.
Citera
2004-02-23, 09:07
Medlem
Jazzils avatar
Det är följden av ett maktsystem som ger elvaåriga pojkar rätten att uttala sig kränkande om nioåriga flickor bara för att de är flickor

Nej, detta är ju helt fel. En 11 årig pojke är... Just, en pojke.
Pojken sa detta för att han är... just, ett barn.
Förmodligen har pojken hört detta någonstans (som i sig är lite dumt) och ville testa och se vad som händer om man säger så.
Speciellt då det är vuxna med. Detta är helt normalt beteende hos barn.
Samma som att barn börjar svära i vuxet sällskap för att se vad som händer.

Och det som är så otroligt fel i det uttalandet är att påstå att det är ett maktsystem som ger RÄTTEN till pojken att uttala sig så?

Vadå rätten? Det låter som att det är någon slags skyldighet att en pojke ska säga så.

Nu är det dags för oss män att öppna ögonen och inse att det är vi som är problemet.

Fan vad förbannad jag blir på sådana här uttalanden.
Jag har ingen som helst problem med jämlikhet. Jag kan inte under några omständigheter förstå varför kvinnor skulle på något sätt behandlas olika män eller v.v.
Jag behöver inte öppna ögonen för jag ser vad majoriteten av dom "dumma männen" är, dom är över 40 år.
Så jag är INTE problemet!!! :mad:
Det är manliga INDIVIDER som är problemet, inte männen.
Så länge man säger som Tomas Ahlbeck gör så får man en effekt att männen är födda som diskriminerande...

Det kommer att bli mer och mer jämlikhet i Sverige. Men det kommer att ta sin tid.
Det farligaste man kan göra är att stressa fram det för då kommer tvärtom effekterna.
Citera
2004-02-23, 23:40
Medlem
självklart är det illa att sånt här händer, det är inte första och det kommer väl knappast vara sista heller. Det är synd att barn ska behöva lida. Sen tror jag nog inte heller att någon av dom förstod vad dom sa/menade ärligt talat. Iaf inte helt. Och nej, att feminismen suger, är inte en nyhet. Det ska vara jämnställt, vilket feminismens mål är långt ifrån.
Citera
2004-02-23, 23:54
Medlem
refused:

och det grundar du på? källa? för det är väl inte så att du uttalar dig om samtliga feminister utifrån totalt personlig åsikt och påtalar att detta stämmer för samtliga utan nån som helst empirisk eller teoretisk uppbyggnad?!
Citera
2004-02-24, 02:59
Medlem
Scrambles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akira
refused:

och det grundar du på? källa? för det är väl inte så att du uttalar dig om samtliga feminister utifrån totalt personlig åsikt och påtalar att detta stämmer för samtliga utan nån som helst empirisk eller teoretisk uppbyggnad?!

Slappna av lite nu, det är inte så konstigt. Jag tycker du ska fundera på detta. Samtliga här(nästan iaf) baserar sina åsikter angående feminister och feminism på det dom läser i media: Linda Skugge och co. Det är möjligt att dessa "feminister" inte talar för alla feminister, men de gör det likt förbannat i feminismens namn. Den uppfattning som finns här angående feminism kan jag garantera är den samma som finns ute i hushållen, för de enda feministiska åsikterna som når dit är de som Linda Skugge och co: rapar ur sig från sensationsblaskorna.

Är det verkligen så konstigt att om Linda Skugge säger något i egenskap av feminist så tar folk det som någonting som feminismen står för? Du kan inte begära att "folket" ska springa och köpa feministisk litteratur och ta reda på själva vad det är eller att de ska se skillnad på olika sorters feminister.
Det är som att strunta att lära sitt barn tala för att man utgår från att det redan kan det.

Lär oss om feminism istället för att klaga på att vi inte vet vad det är!!
Citera
2004-02-24, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akira
refused:

Det grundar jag på personlig erfarenhet, samt att vi blev tvingade att gå på nått jävla feminist möte i skolan för ett tag sen. Dom försökte helt klart utmåla VARENDA (ok, 90% var siffran dom använde) man som hustrumisshandlare. Ja, det finns rötägg till män, säger inte det, men 90%? Mjo, säkert, o feminister är guds bästa barn? Ok, kanske finns normala feminister, säger inte det, för vem som helst kan ju bli lurad o tro på nått idiotiskt.
Citera
2004-02-24, 17:53
Medlem
Den som hävdar att vi inte lever i ett patriarkaliskt samhälle är blind ! Själv hävdar jag att att alla är av samma värde. Feminismen är en motreaktion som så många andra rörelser och de sticks! Om de hjälper eller stjälper vet de fan. Mig får de att må illa. Men visst måste männen säga ifrån när saker är fel. Det är väli nte bara kvinnors uppgift , då serverar vi ju feministerna vatten på deras kvarn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in