Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2010-01-28, 15:16
Medlem
pfanners avatar
*edit* Datorn ÄR bra, prestandan är inte ett problem

Jag har en laptop med Windows 7 som OS och det funkar fruktansvärt bra fram tills explorer.exe får fnatt. Hur lång tid det tar varierar. Det kan ta allt från 1h till 10 men när explorer.exe väl har satt igång att ösa så finns det ingen återvändo.

Det som sker är att explorer.exe börjar använda extremt mycket CPU (ca 40-60%). Vilket gör stor skillnad då hela datorn vid normala aktiviteter (ej gaming) ligger på 5-20%. Så när explorer går igång sådär blir det omöjligt att gejma eller streama videos (iaf i HD-kvalite). Det ska också sägas att CPU-förändringen alltid sker explosionsartat, vilket jag tror utesluter tex överhettning. Det är alltså så att explorer.exe på typ 1 sekund går från att använda 0-2% CPU till att använda ~50%, sedan stannar det där, datorn kan fortsätta användas i timmar utan att CPU-användningen eskalerar.

Jag har ganska nyligen uppgraderat till Windows 7 men det ska sägas att problemet uppstod redan då jag hade Windows Vista, det ska också sägas att windows varje gång jag startar det varnar om att sys16.exe inte kan startas för att sys16.dll saknas på datorn. Dessa meddelanden började dyka upp ganska långt innan problemen med explorer, och jag har inte märkt några speciella effekter av det.

Har någon något förslag till varför det blir såhär och vad som kan göras åt det, eller blir jag tvungen att omformatera (vilket jag antar löser problemet?).
Senast redigerad av pfanner 2010-01-28 kl. 15:19.
Citera
2010-01-28, 15:22
Medlem
abdituss avatar
Uppgradera ALDRIG från olika Windows versioner. Det blir garanterat problem.
Citera
2010-01-28, 15:33
Bannlyst
Installera om explorer/ uppgradera till 8 om du inte har de. Jag rekommenderar att du istället skaffar ett nytt liv och använder MorZilla som suger i stort sett
Citera
2010-01-28, 15:41
Medlem
Tradens avatar
Hade exakt samma problem förut, här på fb så blev jag rekommenderad att köra combofix och efter det så fungerade datorn prima igen! Fast jag tror dessvärre att combofix endast fungerar på xp.
Citera
2010-01-28, 15:49
Medlem
rAppmeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilbanenez
Installera om explorer/ uppgradera till 8 om du inte har de. Jag rekommenderar att du istället skaffar ett nytt liv och använder MorZilla som suger i stort sett

Sen när blev explorer.exe iexplore.exe?
Citera
2010-01-28, 15:53
Medlem
BobbyChengers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ilbanenez

Du tänker på iexplorer.exe
explorer.exe är processen som används för att visa det visuella. startmenyn, mappar osv.
(antagligen till annat också)
Citera
2010-01-28, 16:53
Medlem
Prova att stoppa i Windows 7 skivan, ta sedan upp kommandoprompten och skriv kommandot: SFC /SCANNOW

Om SFC inte kunde fixa eventuella problem kan du försöka ersätta filerna manuellt. I logen kan du se vilka filer som inte kunde repareras. För att få logen till en textfil på skrivbordet kör du kommandot: findstr /c:"[SR]" %windir%\logs\cbs\cbs.log >%userprofile%\Desktop\sfcdetails.txt

Funkade ofta bra för mig om något problem uppstod i XP. Kommandot ska finnas kvar i Windows 7.
Citera
2010-01-28, 18:18
Medlem
Installera om till ett rent Windows är snabbaste lösningen.
Funkade för de andra i samma sits.

Även om du har Uppgraderings skiva ska det gå att starta datorn från DVD skivan. Snabb formatera/ta bort och skapa partitioner och sen fortsätta installera Win 7.
Senast redigerad av panpo98 2010-01-28 kl. 18:22.
Citera
2010-03-16, 18:40
Medlem
MicrograMs avatar
Hittar ingen tråd som passa min fråga så jag lånar denna lite.

Har Windows XP (fortfarande, jag vet) och varje gång jag öppnar mappar, t.ex. download-mappen (uTorrent) eller andra mappar där det finns mediafiler, så fryser hela systemet sig och jag få trycka Ctl+Alt+Del för att vänta kanske, ptja, 4-5 minuter, tills aktivitetshanteraren kommer upp och jag måste stänga ner processen explorer.exe (som slukar 99% av CPU:n) och allt blir som vanligt igen.

Medans jag kör den här lösningen för att kunna arbeta med datorn (utan trycka på OFF-knappen eller bli förbannad) så går datorn oooootroligt segt tills explorer avslutas. Detta händer hela tiden och jag har ingen vettig lösning på det.

Jag vill dessutom bara säga att jag inte pallar formatera om datorn, men om det inte finns någon alternativ lösning på detta problem antar jag att det inte finns något annat val än att just formatera.

Villl påpeka att det är TVÅ explorer-processer som körs samtidigt, en som ligger och drar 20mb minne och den andra djävulen som gör att hela datan fryser och det problem som jag precis beskrivit uppstår.

Finns det någon lösning på detta, eller är det något fel med systemfilerna?
(Har för övrigt en schysst dator och har aldrig haft problem med den förut)

Jag har i alla fall ingen aning.
Senast redigerad av MicrograM 2010-03-16 kl. 18:44.
Citera
2010-03-16, 19:06
Medlem
MicrograM:
Det går snabbare att snabb formatera och installera om allt än att leta igenom hela datorn. Dator kommer garanterat gå mycket snabbare efteråt också. Du borde ändå ha backup på dina grejer eller åtminstone ha koll på vad som är viktigt för dig.

Vi känner inte dig eller vet vad gjort så det kan vara vad som helst. Gömda program som installerades med andra grejer. Kolla i kontroll panelen i där man ta port program men även under start om det är något du inte behöver eller känner igen som kan avinstalleras.

Om du har tur är Adware, spyware, virus och annat skadligt för det finns säkerhets program som sånt men annars är det stor städning som gäller.
Citera
2010-03-16, 19:08
Medlem
modo24s avatar
Byt till kubuntu istället så slipper du hela denna windows soppan och alla problem som medföljer
Citera
2010-03-16, 19:30
Medlem
Qjs avatar
Öppna processer, sen stänger du ner explorer.exe för att sedan starta en ny process som heter explorer.exe. Detta kommer nog garanterat att funka.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in