Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Drex
Jag skulle snarare säga att 1+1=2 och att 2 = det finns ingen gud enligt den kristna doktrinen.
Om du vill hävda att 2= "fria viljan" får du allt redogöra:
(1) Varför man inte har en fri vilja om gud gör sig synlig (Har troende kristna ingen fri vilja? Har man ingen fri vilja i paradiset? Hade Adam och Eva ingen fri vilja?)
(2) Varför gud kan skapa tänkande varelser (änglar) som har kvar sin fria vilja trots att de med 100% säkerhet känner till hans existens, men inte kan skapa en människa som kan det? Allsmäktig?
Långt ifrån alla kristna har haft uppenbarelser av den typen du talar om. Vissa hävdar dock att de har det (Paulus t.ex.) och det verkar ju inte vara något problem för Gud. Traditionen att Gud använder språkrör ut till folket är förvisso konsekvent och utväljandet kan gott och väl innefatta väjningspunkter för den som haft upplevelsen, alltså det är i enlighet med individens vilja i någon mening.
Det är väl en fråga om makt tänker jag mig. En förälder som detaljstyr ett barn i allt kanske får ett fogligt barn men en förälders önskan kanske snarare är att barnet utvecklas som individ för att sedan kunna välja relationen.
Mannen med pistolen eller mannen med godispåsen kan båda få dig att göra som de vill även om du i någon mening väljer vad du gör, men det är inte den relation som kristna söker med sin Gud.
Den individualiteten är sedan vunnen, hur det ser ut i en eftervärld vill jag inte spekulera i.
Adam & Eva ser jag som i första hand mytologiska figurer som berättar en historia om människans existentiella förutsättningar i förhållande till Gud.
2) Vad och hur änglar är tycker jag inte är entydigt i bibeln och jag har ingen egen tydlig referens kring vad de är, huruvida de har en egen vilja eller dylikt. Jag vill dock inte, som du, slå fast änglarnas fria vilja, vetskap om Gud osv. Det har ju för avsikt att förklara ondskans plats i världen skapad av en god Gud. Jag tänker att skapelsen för att vara måste vara inte (ha sin gräns i) Gud i någon mening och att godhet sedan kan definieras i termer av enlighet med denna Gudom, kanske främst för att jag har svårt att acceptera kristendomen som en dualistisk religion.
Citat:
Må så vara, men jag är övertygad att argumentet kan skrivas om så att det passar nödvändig kristen teologi. Om inte får du gärna förklara varför. Jag anser mig inte vara en expert så det är möjligt jag har fel.
Som sagt, jag köper resonemanget. Det är att missa poängen att ge sig ut i detaljer.
Citat:
Det där skulle kunna vara vad som helst. T ex:
Guds tio budord skrivna med stjärnorna över himlavalvet.
På det universella språket?
Citat:
Personligen uppenbara sig inför var och en.
Hur många skulle uppfatta det som en psykotisk episod eller någon form av psykologisk artefakt beskriven av religionspsykologin och avfärdat den som det. Religiösa upplevelser är inget ovanligt.
Citat:
Ge alla människor en medfödd obestridbar säkerhet att han finns.
Jo, mannen med pistolen som sagt.
Citat:
Låta bön ge en obestridlig helande effekt som kan testas och verifieras. T ex låta förlorade kroppsdelar växa ut, få blinda att se etc.
Kort sett mirakel som kan
dokumenteras och
verifieras. Mirakel såsom att hela obotligt sjuka, dela hav, få en liten fisk att räcka till 1000 pers etc. slutade han påpassligt med i samma veva som vi fick utrustningen för att dokumentera dem (kameror, vetenskapliga metoden etc.)...
Ett mirakel är inte en godtagbar förklaring utifrån den vetenskapliga metoden. Ditt uttalande här är alltså argumentatoriskt tomt. Om ett ben skulle växa ut under bön, skulle förklaringen aldrig vara att det är Gud, framför allt inte den kristna Guden, på sin höjd skulle man säga att man inte vet varför, att det är än så länge oförklarligt. Definitionen av ett mirakel skulle då vara att det bröt mot lagen om orsak och verkan. Att Gud agerar så måste vara otroligt ovanligt. Den vetenskapliga metoden når inte Gud, han är bortplockad a priori. Ockhams rakkniv ordnar resten.