2010-01-28, 13:10
Medlem
Stentomtens avatar
Av olika skäl måste jag sälja ett större innehav i min portfölj, och eftersom jag har nästan allt kapital i aktier tänkte jag denna gång satsa på någon slags fond. (tråkigt och osexigt jag vet, men detta är pengar som ska ligga i många år, med så liten risk som möjligt)

Jag är egentligen inget stort fan av fonder över huvud taget, och är därför inte alls insatt i ämnet.
Den enda fond jag har erfarenhet av är Skagen kon-tiki, som gjort mig mycket lycklig. Har haft ögonen på deras lågriskfonder, men vill väldigt gärna ha andra förslag på stabila, välskötta fonder. Tanken är att placera samtliga 150 000 i samma fond, eller max dela upp summan på två fonder.

Förslag någon?
Citera
2010-01-28, 13:31
Medlem
knullklassons avatar
Rent spontant, den här från Fidelity: https://www.avanza.se/aza/fonder/fon...erbookId=73515
Gått bra på lång sikt och har låg förvaltningsavgift.
Citera
2010-01-28, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Rent spontant, den här från Fidelity: https://www.avanza.se/aza/fonder/fon...erbookId=73515

Varför skulle den gå bra på lång sikt?
1% i förvaltningsavgift på obligationer är väl inte lågt?
Citera
2010-01-28, 13:41
Medlem
knullklassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Varför skulle den gå bra på lång sikt?
Gått bra skrev jag.
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
1% i förvaltningsavgift på obligationer är väl inte lågt?
Nej, du har så rätt så BellaRune. Jag ljög. Förlåt mig.
Citera
2010-01-28, 13:42
Medlem
Stentomtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson

Intressant, men vet inte om man kan säga att den gått bra på lång sikt då den bara funnits sen 06 och enbart visat imponerande resultat 09. Tack för tipset ändå!
Citera
2010-01-29, 21:44
Medlem
söderbs avatar
Bor du i stockholm? Knalla in på ewmg på biblioteksgatan 11 isåfall, fråga efter en strukturerad produkt som heter typ autopilot vector, den kan du kapitalskydda och den har genererat typ 35% i snitt varje år senaste 10åren.
Citera
2010-01-30, 16:09
Bannlyst
Om du inte vill binda kapitalet så skulle jag nog satsa på en fond med korta räntor med låg förvaltningsavgift.
Citera
2010-01-30, 17:11
Medlem
stillsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JPL70
Om du inte vill binda kapitalet så skulle jag nog satsa på en fond med korta räntor med låg förvaltningsavgift.

Ska man absolut välja en räntefond i dagsläget är en kort räntefond egentligen enda alternativet. Anledningen till detta är att vi kan förvänta oss högre räntor framöver och en räntefond inledningsvis drabbas negativt av stigande räntor. Innehaven i fonden blir helt enkelt mindre värde och nav-kursen sjunker. Detta drabbar långa räntefonder betydligt mer än korta räntefonder.

Med andra ord, skippa obligationsfonder än så länge.
Citera
2010-01-30, 18:29
Medlem
Hedgefond, t ex
Brummer Multi-Strategy Har haft en genomsnittlig årsavkastning på nästan 10 % sen start 2002 med låg standardavvikelse.
Excalibur Årets hedgefond enligt Privata affärer.
Stella Nova Brukar vara stabil fast hade några svaga månader i början på förra året, men verkar ha hittat tillbaka igen nu.
Citera
2010-01-31, 21:14
Medlem
Har mitt långsiktiga kapital i Atlant Stability och Catella Avkastning (25k/25k). Gick in kortsiktigt i Templeton Global Bond med 20k i veckan. Tänker mig att sitta på den en eller två månader, räknar inte med räntehöjningar före april så får det bli en ny överläggning med mig själv då. Catella och Atlant bör ligga mellan 3.5 och 7% på helår och ränterisken är lägre så där ligger jag långsiktigt.
Citera
2014-12-04, 21:06
Medlem
Bumptar tråden.
Har ni något tips på en trygg lågriskfond till mig i dagens läge?
Citera
2014-12-04, 21:10
Medlem
r0lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plecto
Bumptar tråden.
Har ni något tips på en trygg lågriskfond till mig i dagens läge?

Räntefond?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in