2010-01-28, 13:02
Medlem
Plötsligt har datorn börjat bete sig konstigt med låsningar och avstängningar.

Det hela yttrar sig i att det dyker upp en massa blå mönster på skärmen. Ibland kan man lugnt stänga av datorn och hoppas att det går över, men oftast låser sig allt och skärmen blir snabbt svart. Datorn stängs dock aldrig av av sig själv. Jag kan inte spåra problemen till någon speciell aktivitet eller program. Ibland fungerar den som vanligt i flera timmar innan den plötsligt kraschar. När den väl kraschat så kan det krävas ett antal försök innan den startar som vanligt igen. Redan vid Dell-loggan syns liknande mönster och uppstarten slutar i en svart skärm.

Installerade Windows 7 för kanske tre månader sedan, men det har fungerat utmärkt hittills. Annars har det inte gjorts några större förändringar på sistone. Datorn är en 3,5 år gammal Dell Inspiron 9400

Bild: http://pici.se/pictures/YjKGSOWib.jpg
Citera
2010-01-28, 13:20
Medlem
I värsta fall trasigt grafikkort eller mycket damm i datorn som överhettat och förstört något.

1. Troligen INTE, drivrutiner, virus eller annat som går att fixa genom att (snabb) formatera och installera om allt. Om du är desperat kan du formatera och installera om. Jag skulle göra det även om det INTE fixar felet. Jag skulle åtminstone flytta på allt jag ville ha kvar ifall bilden försvinner helt.

2. Mest nytta är att öppna och göra rent datorn från damm om klarar av det.
Se även till att du inte täpper till ventilationen. Tex sitta i sängen eller annat mjukt underlag.

3. Trasigt grafikkort är mest troligt och då är det inte mycket att göra.
Jag kan ha fel och då är det bra att göra de 2 sakerna jag skrev.

Edit:
4. Testa med extern skärm. Kan vara skärmen.
Senast redigerad av panpo98 2010-01-28 kl. 13:28.
Citera
2010-01-28, 17:17
Medlem
Mm, grafikkortet var vad jag också tänkte först. Alla viktiga saker är säkerhetskopierade så jag kanske ska testa att installera om allting. Datorn rengjordes för några månader sedan men det kan ju alltid vara värt ett försök. Åas skulle det kännas ganska bra att med gott samvete kunna köpa en ny dator.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in