2010-01-29, 22:58
  #241
Medlem
cynthias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boney M
Folk kommenterar sånt jämt. Särskilt jag. Mina egna stavfel skyller jag på torsdags- och fredagsmys. Alltnog: vem tror du att den "kände direktören" är? Jag tror inte titeln "generaldirektör" översätts på så sätt till kvällstidningssvenska. Det måste vara någon i det privata näringslivet.
I dag kallar man väl högre direktörer för företagsledare i privata företag. "Högt uppsatt direktör" låter mer som nåt statligt företag som han är direktör för.
Citera
2010-01-29, 23:05
  #242
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cynthia
I dag kallar man väl högre direktörer för företagsledare i privata företag. "Högt uppsatt direktör" låter mer som nåt statligt företag som han är direktör för.

Ett riktigt påpekande. Men var det den ordagranna lydelsen? Källa? Det kan vara ett fall av dålig kvällstidningssvenska.

Kopplingen till Nyköping behöver dock inte betyda ngt då folk fjärrpendlar och Bodström mest låtsades sitta ting där
Citera
2010-01-29, 23:07
  #243
Medlem
Lofaszasegedbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boney M
Jag tror inte titeln "generaldirektör" översätts på så sätt till kvällstidningssvenska. Det måste vara någon i det privata näringslivet.

Kanske går det att utvinna något mer ur ordvalet. Vissa benämns uttryckligen som direktör medan andra kallas chef eller företagsledare. "Volvo-chefen P.G. Gyllenhammar" vill jag minnas att det skrevs och någon koncern-direktör hör man sällan talas om. Därtill finns det många som säkert är direktörer, men som kallas "riskkapitalisten" eller något annat mer eller mindre fantasifullt.
Är det verkligen så många riktigt kända som kallas direktör?
Citera
2010-01-29, 23:09
  #244
Medlem
cynthias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boney M
Ett riktigt påpekande. Men var det den ordagranna lydelsen? Källa? Det kan vara ett fall av dålig kvällstidningssvenska.

Kopplingen till Nyköping behöver dock inte betyda ngt då folk fjärrpendlar och Bodström mest låtsades sitta ting där
Står i och för sig "känd direktör" i artikeln från TT.

Citat:
I nätverket har polisen enligt TT hittat flera män som köpt sex eller tvingat till sig sex av prostituerade. Åtminstone en av kunderna ska vara mycket känd.

– Det är en direktör, säger en av Aftonbladets källor.
Skivbolagsdirektör brukar väl Skara Bert kalla sig.
Citera
2010-01-29, 23:11
  #245
Medlem
Kan väl också tänkas att den kände personen fanns med i telefonboken av helt andra orsaker än att han delade intresset för unga flickor? Kanske var de bara bekanta.

Å andra sidan verkar det tokigt om man lägger in sina bekanta i samma telefon som sina medbrottslingar, eller är det så att de faktiskt fanns med på en gemensam telefonlista?
__________________
Senast redigerad av Reckie 2010-01-29 kl. 23:13.
Citera
2010-01-29, 23:13
  #246
Moderator
impieteers avatar
Borde man inte ha en extratelefon med anonymt kontantkort om man ringer upp langare och hallickar på daglig basis?
Citera
2010-01-29, 23:13
  #247
Bannlyst
Citat:
Skivbolagsdirektör brukar väl Skara Bert kalla sig.

Skara Bert är ju en rättskaffens medborgare och sysslar inte med sådant här.
Citera
2010-01-29, 23:15
  #248
Medlem
cynthias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fläskbak
Skara Bert är ju en rättskaffens medborgare och sysslar inte med sådant här.
Nä. Använde honom bara för att han har direktör i sin "yrkestitel". Tror inte en sekund att han är insyltad.

Tycker annars att det är mest i Wallenbergsfären man kör mycket med direktör som titel.
Citera
2010-01-29, 23:15
  #249
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Borde man inte ha en extratelefon med anonymt kontantkort om man ringer upp langare och hallickar på daglig basis?

Jo, det låter lämpligt och då blir det nog lite svettigt att förklara för farbror blå varför man finns med i samma telefonbok. Fast en liten chans finns väl att de var så tokiga att de använda samma telefon som normalt.
Citera
2010-01-29, 23:16
  #250
Medlem
Lofaszasegedbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Borde man inte ha en extratelefon med anonymt kontantkort om man ringer upp langare och hallickar på daglig basis?

Inte om man tror sig veta att man står över lagen eller om bevisningen är planterad. Det senare verkar i nuläget mindre troligt.
Citera
2010-01-29, 23:28
  #251
Medlem
Pungs avatar
Göran Lindberg hade nog ett anonymt sim-kort. Men han kan ju inte påverka om hallicken lägger in detta i sin telefonbok med Lindbergs riktiga namn.

Någon media (minns inte vilken) använde uttrycket att polisen "lyckades koppla" nummret till Göran Lindberg. Det antyder ju att det hela var lite mer komplicerat än att bara söka på Eniro (såvida det inte är dalapolisen vi pratar om).
Citera
2010-01-29, 23:28
  #252
Medlem
Jag må vara konspiratoriskt lagd liksom många andra här i tråden, men skulle inte detta kunna vara en del av utredningen? Fanns det inte ngn omnämnd beslagtagen hårddisk? Rätta mig gärna. Råkar jag blanda ihop äpplen och päron vill jag gärna veta detta. Och jag vill ogärna se kvällstidningar som primära källor. Tillslaget har nämnts i tråden tidigare tror jag men det är värt att påpeka igen då det gjorts hos en yrkespolitiker i stockholmsområdet och medlem av en TR.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6515854.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in