Flashback bygger pepparkakshus!
2010-01-27, 23:23
Medlem
gnarks avatar
Tjena, ska försöka rada upp problemet lite snyggt och prydligt.

Till att börja med har jag en stationär dator, inköpt 08 och alldeles utmärkt välfungerande. Jag har ett integrerat ljudkort, så om någon tänker föreslå att det ska bytas skulle jag vilja veta hur jag i så fall ska gå till väga.

Mitt problem är att jag har knaster i ljudet. Det vill säga att det låter som en knastrande brasa till och från när jag spelar/lyssnar på musik. Jag har upptäckt att det i princip alltid börjar knastra när jag pausar, spolar eller stoppar musik/film i Winamp/Spotify/VLC/BSPlayer. Jag har också upptäckt att det ibland (säg 1 av 3 gånger) går att bota knastrandet genom att just pausa, spola eller stoppa musiken/filmen.

Jag har uppdaterat drivrutiner och googlat röven av mig i jakt på information om detta, men utan några resultat. Har även provat att ändra inställningarna i Winamp, men när jag upptäckte att det handlade om alla spelare lade jag ner det.

Tips? Varit med om samma sak? Jag är oändligt tacksam för hjälp, det är otroligt irriterande och skapar mer och mer irritation.

Tack på förhand!
Citera
2010-01-28, 11:41
Medlem
Nights avatar
Är det en stationär eller en laptop?
Om det är en laptop har du samma missljud om du kör på batteri och dom interna högtalarna?
Citera
2010-01-28, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Night
Är det en stationär eller en laptop?
Om det är en laptop har du samma missljud om du kör på batteri och dom interna högtalarna?

Efter som gnark skriver i andra meningen, första stycket att det är en stationär dator, så kan vi nog utgå från att det inte är en laptop...

gnark:
Heter ditt ljudkort AC97 nånting? Jag har haft liknande problem med sånna ljudkort på minst tre datorer.
På två lät jag det bero, men på den tredje gjorde jag som du var inne på.
Skaffade ett annat ljudkort som jag klämde in i datorn, det integrerade ljudkortet kunde man avaktivera via bios på min dator. Efter det slapp jag alla problem.

Edit: Alternativt så kan du ju avaktivera ditt integrerade ljudkort i operativsystemet.
Tex. i enhetshanteraren om det nu är nåt windows-OS du kör...
Senast redigerad av skrattaren 2010-01-28 kl. 12:00.
Citera
2010-01-29, 00:53
Medlem
gnarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrattaren
Efter som gnark skriver i andra meningen, första stycket att det är en stationär dator, så kan vi nog utgå från att det inte är en laptop...

gnark:
Heter ditt ljudkort AC97 nånting? Jag har haft liknande problem med sånna ljudkort på minst tre datorer.
Skaffade ett annat ljudkort som jag klämde in i datorn, det integrerade ljudkortet kunde man avaktivera via bios på min dator. Efter det slapp jag alla problem.

Edit: Alternativt så kan du ju avaktivera ditt integrerade ljudkort i operativsystemet.

Hmm det där låter intressant. "Realtek HD audio output" verkar mitt ljudkort heta. Låter ju rätt B.

Jag kör med XP just nu, ska uppgradera till W7, men det spelar kanske inte så stor roll så länge det är Windows. Jag börjar tro att det är enda lösningen på mitt problem, tyvärr. Tack för det matnyttiga tipset!
Citera
2010-01-29, 00:58
Medlem
Har samma problem, fast låter inget om jag drar ur hörlurarna så kanske det är dom det är fel på?

Hade nämligen samma sak med en annan dator, med samma lurar, sitter på en bärbar nu så, fast har börjat vänja mig lite vid suset.
Citera
2010-01-29, 01:06
Medlem
Skalmanssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrattaren
gnark:

http://sv.wikipedia.org/wiki/AC97
Det är en codec standard och inte ett ljudkort
Citera
2010-02-06, 00:53
Medlem
gnarks avatar
Nope, är inget fel på lurarna, har testat dom på flera olika sätt. Det blir väl till att byta kortet då om ingen annan lösning dyker upp. Tack för hjälpen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in