• 1
  • 2
2010-01-27, 16:32
Medlem
dMobergs avatar
Oj tror inte jag sagt det mer än nån gång, men den gången sa jag det som alla gånger jag hört det, med långt a. Hört i Närke.
Citera
2010-01-27, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dMoberg
Oj tror inte jag sagt det mer än nån gång, men den gången sa jag det som alla gånger jag hört det, med långt a. Hört i Närke.

Se där, inte ensam!
Citera
2010-01-27, 18:50
Medlem
Egon3s avatar
Återplantering av fisken mal i lämpliga vattendrag behöver inte vara malplacerad.
Citera
2010-01-27, 22:01
Moderator
Hamilkars avatar
Uttalet /'ma:lplas,e:rad/ för malplacerad är, som påpekats i tråden, alls inte ovanligt förekommande, men anses likafullt vara inkorrekt, och ett typexempel på okunnigt läsuttal. Anledningen till att det är på det viset är troligen att malplacerad så uppenbart inte har att göra med vare sig fisken eller insektsgruppen mal, vilket är den enda rimliga tolkningen av ett sådant uttal. Livet är inte alltid rättvist.
Citera
2010-01-27, 22:31
Medlem
Uttal med långt a bör vara acceptabelt på svenska ur en språkvetenskaplig synpunkt till trots det franska ursprunget. Orsaken är den att efterleden placerad trots allt är en svensk particip av ett latinskt verb, medan prefixet mal- kan härledas till lat. male 'illa'; vilket uttalas med långt a.
Citera
2010-01-27, 22:50
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karilaz
Uttal med långt a bör vara acceptabelt på svenska ur en språkvetenskaplig synpunkt till trots det franska ursprunget. Orsaken är den att efterleden placerad trots allt är en svensk particip av ett latinskt verb, medan prefixet mal- kan härledas till lat. male 'illa'; vilket uttalas med långt a.
Vackert och helt osjälviskt försök till äreräddning, men har du belägg för bona fide latinpåverkat uttal av något som helst franskt lånord i svenskan?

Du får ju vidare specifika problem med att hänvisa till latinskt uttal just i det här fallet, eftersom verbet placer ju veterligen har uppstått på fransk botten, även om substantivet place ytterst återgår på grekiskans plateia via latinets platea. (Något vulgärlatinskt plateare känner åtminstone inte jag till.)
Citera
2010-01-28, 09:23
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karilaz
medan prefixet mal- kan härledas till lat. male 'illa'; vilket uttalas med långt a.
Nej, male har kort a. Kolla t.ex. Lewis & Short här: http://www.perseus.tufts.edu/hopper/...3Aentry%3Dmale
Citera
2012-10-09, 19:41
Medlem
Herr Bökbergs avatar
Hur är det möjligt att jag uppfattat att mallplacerad är det enda ord
som existerat, och min medfödda självklara misstolkning har varit följande

mall (fördomar, någon förväntas passa in för ett forum)
placerad (pga att det var just förutsägbart gillas det inte av publiken däremot)

Detta stämmer alltså inte ens lite?
Citera
2012-10-09, 20:18
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr Bökberg
Hur är det möjligt att jag uppfattat att mallplacerad är det enda ord
som existerat, och min medfödda självklara misstolkning har varit följande

mall (fördomar, någon förväntas passa in för ett forum)
placerad (pga att det var just förutsägbart gillas det inte av publiken däremot)

Detta stämmer alltså inte ens lite?
Nix, inte det minsta. Men kanske ett kul tillskott till tråden om morfologiskt feltolkade ord.
Citera
2012-10-09, 20:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Nix, inte det minsta. Men kanske ett kul tillskott till tråden om morfologiskt feltolkade ord.

De flesta som feltolkar gör det nog åt andra hållet via insekten mal [som man ju inte vill ha i kläderna] och hamnar ändå rätt i sin tolkning till slut.
Citera
2012-10-09, 22:47
Medlem
DJRadiums avatar
Redan besvarad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto