2010-01-27, 14:02
Bannlyst
Jag vet inte om jag ställer en helt efterbliven fråga nu men men...

Jag hade 3000 kr på Tradedoubler som jag tog ut som nu har godkänts och skickats till mitt konto men jag märkte att jag hade klickat i bankgiro istället för bankkonto, spelar det någon roll eller? Har inte fått in pengarna på mitt konto än, måste man gå till banken eller något? Tar det längre tid? Kanske därför inte pengarna kommit än? 1 vecka sen dom skickade pengarna..

"Utbetalningssätt:
Här väljer du om du vill ha dina pengar insatta på ditt bankgiro, bankkonto eller med utbetalningskort."

Snälla snabbt svar.. Mvh
Citera
2010-01-27, 15:01
Medlem
EvilTouchs avatar
Bankgiro är oftast för företag... När du betalar en räkning betalar du via bankgiro.
Citera
2010-01-27, 18:26
Medlem
bernankes avatar
Varför frågar du inte Tradedoubler? Sannolikt kommer din utbetalning att studsa, eftersom att det inte finns något BG på det numret du uppgav. Alternativt att någon supportmänniska förstår att du helt enkelt gjorde fel, och betalar ut beloppet mot bankkontot.
Citera
2010-02-04, 01:24
Medlem
Det blir helt klart en studs om du inte har lyckats pricka ett upptaget bankgiro.

Ett bank eller postgiro nr går till ett vanligt bankkonto, oftast företag men i vissa fall även då privata personer öppnat bankgiro för tex att skicka prylar mot postförskott eller liknande.
Citera
2011-08-24, 19:50
Bannlyst
Bra fråga TS, dock har du inte fått något vettigt svar. Jag väntar också på att få höra de exakta skillnaderna mer än att företag använder mer frekvent bankgiro än bankkonto.

Men vad är skillnaden????

Vad fanken är det bra för att ha plusgiro om bankgiro finns? Nordea sköter väl plusgiro, men varför inte enbart erbjuda bankgiro? Ekonomer är de mest flumiga pajaser som finns. De kan inte ens definiera sina egna "hippa" begrepp/verktyg som använder sig av.
Citera
2011-08-24, 21:12
Medlem
stillsams avatar
Bankkonto är ett konto i en specifik bank. Bankgiro är en tjänst där (oftast) ett företag via sin bank köper en bankgiroanslutning (som administreras via BGC) som i sin tur har en koppling till ett (eller flera) underliggande konto. En anledning att ha en bankgiroanslutning kan vara att man vid många transaktioner automatiskt kan identifiera insättningarna via OCR eller referensnummer. Företaget kan ha ett enda bankgironummer för sina kunder och kan välja att styra en specifik betalning till ett förutbestämt bankkonto.

Plusgirot är Nordeas lösning (tidigare postgirot) medan Bankgirocentralen (BGC) ägs av flertalet stora banker (ja, även Nordea).
Senast redigerad av stillsam 2011-08-24 kl. 21:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in