2011-02-16, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theron
Var det bara GL bland de högre polischeferna som höll sig med en privat svit? Hur många av hans kollegor gör det idag?

Det kan väl tänkas att det finns fler märkliga exempel. Men kanske ändå inte högkvarter för hallick- och koppleriverksamhet.

Tror ni förresten att Göran läser tråden ibland?
Senast redigerad av artwood 2011-02-16 kl. 17:02.
Citera
2011-02-16, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av artwood
Det kan väl tänkas att det finns fler märkliga exempel. Men kanske ändå inte högkvarter för hallick- och koppleriverksamhet.

Tror ni förresten att Göran läser tråden ibland?

Nej. På Kronobergshäktet finns inga datorer tillgängliga för de intagna. Däremot så får han säkert en hel del information från sina "polare".
Citera
2011-02-16, 18:39
Medlem
Kaitas avatar
Vi fick aldrig nån klarhet i om SVT eller FUP har rätt ang tidpunkten för den hemliga husrannsakan på PHS.
Då har jag ett konkret förslag:
Någon tar och anmäler Veckans Brott till Granskningsnämnden för Radio och TV. SVT får nämligen inte ägna sig åt att sprida rena felaktigheter. Genom att både på webben och i programmet tydligt uttala att en hemlig husrannsakan ägde rum 6 månader före gripandet i Falun bryter SVT mot sitt sändningstillstånd. Upplysningen i programmet är väsentlig och av stort allmänintresse eftersom den rör en brottsutredning mot högt uppsatt myndighetsperson.

En sådan anmälan tvingar nämnden att granska sakläget. Det kan samtidigt ge välbehövligt offentligt (läs medialt) ljus kring verksamheten på PHS...
Citera
2011-02-16, 18:47
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testa
Nej. På Kronobergshäktet finns inga datorer tillgängliga för de intagna. Däremot så får han säkert en hel del information från sina "polare".
Den för stämpling till mord dömde pastor Helge Fossmo kunde t.o.m. obehindrat blogga inifrån Kumla. Det var hans kompisar som budade till webmaster.

Med tanke på det var polismästaren GL som snedfördelade de polisära resurserna när det begav sig blev förundersökningen därefter , dvs mycket undermålig och schabblig. Skyldiga går än idag fria.

Det finns flera exempel på bovar som styrt sina kompisar på utsidan och deras brottsliga verksamhet har kunnat fortsätta obehindrat. Vad är det som säger att GL inte enbart får information utan även ger ut information och rättar till där han kan?
Citera
2011-02-16, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaita
Vi fick aldrig nån klarhet i om SVT eller FUP har rätt ang tidpunkten för den hemliga husrannsakan på PHS.
Då har jag ett konkret förslag:
Någon tar och anmäler Veckans Brott till Granskningsnämnden för Radio och TV. SVT får nämligen inte ägna sig åt att sprida rena felaktigheter. Genom att både på webben och i programmet tydligt uttala att en hemlig husrannsakan ägde rum 6 månader före gripandet i Falun bryter SVT mot sitt sändningstillstånd. Upplysningen i programmet är väsentlig och av stort allmänintresse eftersom den rör en brottsutredning mot högt uppsatt myndighetsperson.

En sådan anmälan tvingar nämnden att granska sakläget. Det kan samtidigt ge välbehövligt offentligt (läs medialt) ljus kring verksamheten på PHS...

Ett mycket gott förslag. Instämmer helt med det Du skriver. Överhuvudtaget bör det kastas ljus över varför han fick behålla sin svit på PSH. Samtidigt bör man granska hur många andra personer inom förvaltningen, som får behålla sina tjänsterum efter avslutat tjänst. Jag misstänker att det är vanligare än man tror.
Citera
2011-02-16, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testa

I och med att restriktionerna sedan lång tid är hävda gissar jag att dator kan användas efter godkännande. Inte hur som helst utan med viss kontroll. Restriktionerna var ju för att inte kunna försvåra utredningen. Nu saknas såna skäl.
Citera
2011-02-16, 19:45
Medlem
Citat:
I och med att restriktionerna sedan lång tid är hävda gissar jag att dator kan användas efter godkännande. Inte hur som helst utan med viss kontroll. Restriktionerna var ju för att inte kunna försvåra utredningen. Nu saknas såna skäl.

Vad händer när han hamnar på anstalt. Får han då tillgång till dator utan restriktioner? Bör inte fångarna hållas borta från Internet?
Citera
2011-02-17, 00:50
Medlem
Therons avatar
Citat:
Surfar GL med mobilen?
Citera
2011-02-17, 11:04
Medlem
Citat:
Klent virke? Var det inte en person som blev nekad att plugga till läkare för att han var 70+ och inte skulle hinna läsa klart innan han statistiskt sett kolade? Sverige, för några år sen.

Den som pluggar så sent gör det nog mer av intresse än för att sikta på att jobba. I GL's och andra långtidsdömdas fall kanske som tidsfördriv istället för att måla spik i källaren eller jobba i fängelsetvätten?

Som pensionär har GL ingen arbetsplikt på fängelset. Däremot dras en del av pensionen som ersättning för mat och husrum. Om han vill förkovra sig i något ämne kan han läsa böcker.

För övrigt tycker jag att har man gjort sig skyldig till sådant avskyvärt brott som han, då bör man själv inte få bestämma vilken sysselsättning man skall ha på anstalten.

Själv är jag 72 år och jag känner mig ej kapabel till metodiska studier av högre klass. Det är att utmana löjet att låta folk över 70 år utbilda sig till läkare.
Citera
2011-02-17, 12:58
Medlem
Citat:
Oavsett brott så kommer alla fångar en dag ut i friheten. Att ha skolats i fängelset är inget bra alls för samhället.
Arklöv har under fängelsetiden studerat på distans och läst in magisterexamen i historia samt sociologi. Han vill doktorera.

Är inte det bättre än att ha bovar lösspringandes som skjuter hej vilt mellan varven på kåken, som t.ex i Göteborg?
Självklart är det bra om fångar utbildar sig och därmed börjar anpassa sig till ett icke-kriminellt liv efter fängelsetiden.

Citat:
* GL kan ju komma till insikt med hjälp av studier och börja berätta vad det var som egentligen hände när allting skar snett för honom.

Nej, GL kan redan allt om mäns våld mot kvinnor, både i praktiken och teorin. Att han skulle "komma till insikt", med hjälp av studier verkar långsökt. Vad finns det att få insikt om? Han vet vad han gjort, hur det kändes för honom, och han vet också - det är jag övertygad om - ungefär hur det upplevdes av hans offer. Deras förnedring - hans njutning. Han har valt, många gånger om, sin egen njutning på bekostnad av andras förnedring och lidande. Det valet tror jag ingen "teori" kan förklara, det var hans val helt enkelt. Glöm inte första inlägget i den här mastodonttråden.

"när allting skar snett för honom"??? Han gjorde det han ville.
Citera
2011-02-17, 13:07
Medlem
Therons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacobe
Självklart är det bra om fångar utbildar sig och därmed börjar anpassa sig till ett icke-kriminellt liv efter fängelsetiden.

Nej, GL kan redan allt om mäns våld mot kvinnor, både i praktiken och teorin. Att han skulle "komma till insikt", med hjälp av studier verkar långsökt. Vad finns det att få insikt om? Han vet vad han gjort, hur det kändes för honom, och han vet också - det är jag övertygad om - ungefär hur det upplevdes av hans offer. Deras förnedring - hans njutning. Han har valt, många gånger om, sin egen njutning på bekostnad av andras förnedring och lidande. Det valet tror jag ingen "teori" kan förklara, det var hans val helt enkelt. Glöm inte första inlägget i den här mastodonttråden.

Kanske lite naivt, men jag tror alla förutom renodlade psykopater har en möjlighet att bättra sig. Att samhället bara har att tjäna på att fångarna utbildar sig under fängelsetiden tror jag många förstår, i vart fall dem som inte vill segregera ännu mer i samhället.
Citera
2011-02-17, 13:22
Medlem
E.Merckxs avatar
Citat:
Jacobe skrev

Japp. Så är det.

Kom ihåg sadistidiotens snack innan han åkte dit:

"Jämställdhet är det bästa vapnet mot allt slags våld, både det fysiska och det psykiska, säger Göran Lindberg.
Han motto i livet är: varje möte med en annan människa ska präglas av respekt. Då behöver du aldrig vara orolig för att träffa personen igen."

Vilket otroligt kräkmedel det svinet är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in