2010-01-26, 16:37
Medlem
En hypotetisk fråga;

Om bolagsavtal saknas eller är otillräckligt skall ju vinsten fördelas som en sorts ränta på ägarnas insatta kapital. Vad händer om inte vinsten räcker till det?

Låt säga att A har satt in 100 och B 200, och referensräntan är 8%. A ska ju då få 10 och B 20. Men vad händer om företagets vinst är låt säga 25? Får A då 100/300 * 25 och B 200/300 * 25?

Jag blir inte riktigt klok på detta, men jag misstänker att det finns någon här som har koll.
Citera
2010-01-26, 18:07
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkismedlök
En hypotetisk fråga;

Om bolagsavtal saknas eller är otillräckligt skall ju vinsten fördelas som en sorts ränta på ägarnas insatta kapital. Vad händer om inte vinsten räcker till det?

Låt säga att A har satt in 100 och B 200, och referensräntan är 8%. A ska ju då få 10 och B 20. Men vad händer om företagets vinst är låt säga 25? Får A då 100/300 * 25 och B 200/300 * 25?

Jag blir inte riktigt klok på detta, men jag misstänker att det finns någon här som har koll.

Dom får såklart sin procentuella andel.
Citera
2010-01-26, 18:43
Medlem
Det vore självklart det rimliga. Men, jag blir förvirrad av följande lagtext;

6 § För varje räkenskapsår skall en bolagsman tillgodoräknas
dels ränta på den insats han hade kvar i bolaget vid
räkenskapsårets början, dels ett skäligt arvode för sin
förvaltning av bolagets angelägenheter. Räntan skall beräknas
enligt den räntefot som motsvarar den av Riksbanken fastställda
referensränta enligt 9 § räntelagen (1975:635) som gällde vid
räkenskapsårets början med ett tillägg av två procentenheter.
Lag (2002:353).

7 § Det överskott eller den brist som finns sedan bolagsmännen har tillgodoräknats ränta och arvode enligt 6 § utgör räkenskapsårets resultat.

Jag kan inte låta bli att tolka 7§ som att ägarna får sin "ränta" och därefter delar ägarna solidariskt på det underskott som då uppstår.

I mitt exempel skulle det ju i så fall innebära att A får sina 10, B får sina 20, vilket resulterar i ett underskott på 5, vilket i sin tur delas solidariskt (dvs A får 7,5 och B 17,5). Detta blir ju dock INTE detsamma som att A och B splittar vinsten i förhållande till ägarandelar (vilket i så fall skulle givit A 8,3 och B 16,6).

Nu blev till och med jag mer förvirrad. Det här var lite krångligt.
Citera
2010-01-27, 14:14
Medlem
Någon?
Citera
2010-02-01, 12:07
Medlem
*bump*
Citera
2010-02-12, 14:15
Medlem
meatandmoss avatar
Lagen verkar ju vara frivillig och som du skriver så kan den avtalas bort med ett bolagsavtal.

Om vinsten saknas behövs väl ingen fördelning heller göras med ett bolagsavtal.
Upprätta ett avtal såsom du vill göra så du slipper hamna i den situationen.

Det skulle väl inte heller vara omöjligt att låta företaget göra negativt resultat pga att ägarna skall få ränta på EK. Detta betyder inte att företaget har röda siffror i bankkontot eller dylikt. Det kan tom vara en god ide ibland för att inte betala så mycket i skatt. Tänk på att det är högre skatt på förtjänst på verksamhet än det är på förtjänst av kapital.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in