2010-01-26, 14:01
Medlem
Businessmannens avatar
Vid startande av nytt aktiebolag!
Två personer delar lika på bolaget (50% / 50%).
Alltså lika mycket makt, ingen röst väger högre än den andra..
Hur får man detta skrivit på pappret, kan båda bli anställda som VD?
Jag menar, känns orättvist om den ena skall behöva stå som vice vd, om man inte kan ha två VD:ar?
Tack på förhand.
Fortsätt gärna tråden med egna frågor till ämnet "delägare i aktiebolag"..
Citera
2010-01-26, 14:38
Bannlyst
Ni behöver inte ens utse någon VD om det är ett privat aktiebolag. Om ni vill ha "titlar" kan ju den ene vara VD och den andre ordförande?
Citera
2010-01-26, 16:04
Medlem
Businessmannens avatar
Ja det är ett privatägt bolag.
Men anställer sig igenom företaget så skall man helst ange sin anställningsposition/område för bolaget.
Visst, VD och ordförande funkar ju helt okey.

Så länge företaget är litet så har det ju ingen betydelse alls, då kan ju båda kalla sig för "VD samt delägare", även om den ena är som i ditt exempel ordförande.. Men vid expantion av bolaget är det ju stor skillnad..

Fler förslag, tack.
Finns den möjlighet att båda blir anställda om VD? (Aldrig hört något om detta men någon med erfarenhet kanske kan svara?)
Citera
2010-01-26, 18:09
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Businessmannen
Ja det är ett privatägt bolag.
Men anställer sig igenom företaget så skall man helst ange sin anställningsposition/område för bolaget.
Visst, VD och ordförande funkar ju helt okey.

Så länge företaget är litet så har det ju ingen betydelse alls, då kan ju båda kalla sig för "VD samt delägare", även om den ena är som i ditt exempel ordförande.. Men vid expantion av bolaget är det ju stor skillnad..

Fler förslag, tack.
Finns den möjlighet att båda blir anställda om VD? (Aldrig hört något om detta men någon med erfarenhet kanske kan svara?)

Måste ni nödvändigtvis utse någon till VD?
Citera
2010-02-02, 15:56
Medlem
Businessmannens avatar
Helst.. Men hur brukar man fördela positionerna om två personer skall dela på bolaget 50 / 50 och har lika mycket makt även på pappret?! Kan båda bli VD?(Kan ett bolag ha två stycken VD?)
Detta måste vara ett vanligt problem för två personer som tillsammans skall starta ett aktiebolag? Hur har ni gjort som varit i denna frågan tidigare? Om man inte kan utse två stycken VD:ar, hur har ni löst problemet i erat företag? Hur har ni föredelat positionerna? Tacksam om endast personer med erfarenhet i ämnet svarar!
Citera
2010-02-02, 16:13
Medlem
DickGeneros avatar
Är ganska säkert på att man inte kan ha två st VD eftersom det är reglerat i lag kring publika aktiebolag.
Precis som Daffy951 säger så behöver det inte finnas en VD.

Båda kan ju bli anställda som direktör/Partner/CEO eller vad som helst. Är titeln i anställningsavtalet viktigt? Det viktigast är enligt min erfarenhet att man delar upp ansvarsområdena.

Själv skulle jag nog sätta delägare på mitt visitkort.
Citera
2010-02-02, 16:23
Medlem
Businessmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickGenero
Är ganska säkert på att man inte kan ha två st VD eftersom det är reglerat i lag kring publika aktiebolag.

Båda kan ju bli anställda som direktör/Partner/CEO eller vad som helst. Är titeln i anställningsavtalet viktigt? Det viktigast är enligt min erfarenhet att man delar upp ansvarsområdena.

Hej och tack för ditt svar!
Ne tänkte nästan att man inte kunde utse två stycken VD.
Du frågade om titeln är viktig, Ja det tycker jag faktiskt. Jag menar när man pratar med folk utanför bolaget eller vid expansion av företaget så är det ju enormt viktigt.. Tänkte bara om någon visste hur man "brukar" göra?

Visst jag håller med dig om att ibörjan är det uppdelningen av ansvaret som är viktigast men det skall ändå stå något på visitkortet.. VD och Vice VD känns som sagt lite orättvist.. och Delägare känns mer som en investerare i företaget.
/ Daniel.
Citera
2010-02-02, 18:39
Medlem
Att titulera sig som VD i ett företag om två personer anser jag oseriöst som nystartat. De är lite som alla dessa UF företag där man försöker slå varandra med snyggast titlar. På visitkorten är de bättre att benämna er med de ansvarsområdena ni har.
Citera
2010-02-02, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DickGenero

Exakt!

Eventuell titel förutom "delägare" bör ju kunna sättas utifrån era arbetsuppgifter.

Skippa VD till den dagen ni verkligen behöver en VD. Både som titel och person. Utse då rimligen en utomstående tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in