2010-01-26, 02:03
Medlem
Nu är det så att inte bara jag, utan även många av mina kompisar, reagerar ofta på en speciell stjärna. Den är helt klart en av dom starkaste stjärnorna på natthimlen och den blinkar något så sjukt mycket!
Gjorde en uppskattning ikväll på att den ligger nånstans runt sydväst eller västsydväst på natthimlen. Ganska ensam i sitt "område" så att säga, svårt att missa den.

Det googlande jag gjort har bara gett mig svaret, Venus. Men jag betvivlar detta starkt, då planeter inte "blinkar" något speciellt jämfört med stjärnor? Och det faktum att den alltid syns på samma ställe på natthimlen.

Någon som har någon aning om vad det är för stjärna?
Citera
2010-01-26, 02:30
Medlem
Slangen88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnmeister
Det är solen din pundare!
Solen på natthimlen?

Vet inte riktigt, men jag vet att Neptunus kan vara ganska stark på himlen.
Sen kan det ju vara "Nibiru" .
Citera
2010-01-26, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slangen88
Vet inte riktigt, men jag vet att Neptunus kan vara ganska stark på himlen.
Sen kan det ju vara "Nibiru" .
Som sagt så lär det inte vara en planet? Så det utesluter ju både Neptunus och ZOMFGLOLDOOMSDAYPLANET :P
Citera
2010-01-26, 02:52
Medlem
Slangen88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalro
Som sagt så lär det inte vara en planet? Så det utesluter ju både Neptunus och ZOMFGLOLDOOMSDAYPLANET :P
Behöver inte utesluta planet än då dom kan blinka som stjärnor .

Den här tråden kommer nog hjälpa dej.
https://www.flashback.org/t547378
Citera
2010-01-26, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slangen88
Behöver inte utesluta planet än då dom kan blinka som stjärnor .

Den här tråden kommer nog hjälpa dej.
https://www.flashback.org/t547378
Som sagt så hade jag redan fått upp Venus som svar när jag googlat, men det passar inte in då en planet rör sig mer på natthimlen än en stjärna?
Citera
2010-01-26, 11:32
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalro
Som sagt så hade jag redan fått upp Venus som svar när jag googlat, men det passar inte in då en planet rör sig mer på natthimlen än en stjärna?
Jag behöver mer information för att kunna hjälpa dig. Vilken tid såg du stjärnan i går när den stod i "sydväst eller västsydväst" och hur högt ovanför horisonten uppskattar du att den var? Månen har en vinkeldiameter på ungefär 0,5 grader och zenit (rakt upp) är alltså 90 grader från horisonten. Kommer du ihåg vad den hade för färg?

Sedan att den blinkar behöver inte betyda att det inte är en planet. Blinkningen är helt och hållet ett optiskt fenomen som orsakas av ojämnheter i jordens atmosfär. En planet rör sig inte heller märkbart mer än en stjärna om man bara observerar den under ett och samma dygn. Det är under loppet av dagar, veckor och månader som planeter "rör sig" i förhållande till den i övrigt oföränderliga stjärnhimlen. Men det kanske var det du menade?
Citera
2010-01-26, 12:24
Medlem
Bjorkahs avatar
Förmodligen en sattelit
Citera
2010-01-26, 12:25
Medlem
sparassiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjorkah
Förmodligen en sattelit
Nej.
Citera
2010-01-26, 15:13
Medlem
Reagerade också på hur starkt och mycket den blinkade, i blått/vitt och rött. Inte sett en stjärna eller vad det nu är göra det så tydligt. Såg den sent igår kväll, 23(?), gissar syd/sydväst. Vad är det för nåt och varför blinkar den så mycket?
Citera
2010-01-26, 15:49
Medlem
Jag tror att jag sett precis samma några gånger varav jag en gång frågade min far som i sin ungdom var mycket intresserad utav astronomi som sade att det bara var aftonstjärnan. Han visste inte varför den blinkade men han var helt säker på att det var Venus.

Men vi måste ha sett samma sak :-)

EDIT:

Citat:
Planeten kan också se ut att blinka. Det är ganska vanligt att Venus blir filmad i tron att det är ett UFO.

http://home.swipnet.se/vof-trestad/misslex/kap8.htm

inte världens pålitligaste källa kanske men jag tror att det stämmer.
Citera
2010-01-26, 15:53
Medlem
sparassiss avatar
Kan vara Sirius - den ljusstarkaste stjärnan sedd från jorden (bortsett från solen). Syns rätt lågt över horisonten i söder runt midnatt. Mars är ett annat alternativ.
Citera
2010-01-26, 15:53
Medlem
clas_ohlssons avatar
Att stjärnor "blinkar" beror väl bara på luften som ger sken av detta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in