2010-01-26, 01:26
Medlem
Flashborns avatar
Hej!

Jag heter "Flashborn" och jag är en fysiknörd, förutom att vara en fysiknörd är jag även lite av en materialist och gillar således häftiga "Gadgets" och annat gott.

Jag har fått upp ögonen för två saker jag gärna skulle vilja bygga, ville höra med er om någon har byggt något av dessa.

1. Molnkammare eller Wilsonkammare(tror han hette Wilson). Med hjälp av torris och alkohol skapar man moln som reagerar lätt på laddningar, detta gör att man kan se subatomära partiklar när de åker genom dimman(Riktigt, riktigt jävla skithäftigt)

2. Dobsonteleksop, ett billigt "bygg det själv" teleskop som tydligen ska funka riktigt bra, även detta är jag sugen att bygga.

Trådens syfte då? Jo, att höra om era egna byggen, era egna idéer och er egen kunskap. Ge tips, berätta om era experiment och framförallt, behaga mig genom att berätta att ni byggt något av det jag vill bygga, och lite tips och trix.

Bra grund för en tråd? Japp!

Mvh
Citera
2010-01-26, 07:53
Medlem
Giorgis avatar
Hade länge planer på att bygga en hemgjord "deathray" med magnetronen från en mikrovågsugn + linser och speglar. Men sen insåg jag att mikrovågorna hade för stor våglängd

Har dock byggt en taser med en engångskamera, man använder urladdningen från kondensatorn som används till blixten. (Ja, jag tycker vapen är kul)
Senast redigerad av Giorgi 2010-01-26 kl. 07:55.
Citera
2010-01-26, 11:49
Medlem
rückblendes avatar
Vi kanske skulle slå våra kloka skallar ihop och konstruera/bygga en flashback doomsday device?

Jag kan stå för själva avtryckaren.
Citera
2010-01-26, 13:58
Medlem
Colossuss avatar
lite OT men den där molnkammaren verkade tuff, hittade en video

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Cloud_chamber.ogg
Citera
2010-01-26, 16:00
Medlem
Flashborns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Hade länge planer på att bygga en hemgjord "deathray" med magnetronen från en mikrovågsugn + linser och speglar. Men sen insåg jag att mikrovågorna hade för stor våglängd

Har dock byggt en taser med en engångskamera, man använder urladdningen från kondensatorn som används till blixten. (Ja, jag tycker vapen är kul)

Hur ont gör det? Hur många gånger funkar den?

Bra idé, vill osså göra en sån!

Mvh
Citera
2010-01-26, 16:16
Medlem
Bygg din egna molnkammare: http://teachers.web.cern.ch/teachers/document/cloud-final.pdf
Citera
2010-01-26, 17:23
Medlem
Flashborns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Bygg din egna molnkammare: http://teachers.web.cern.ch/teachers/document/cloud-final.pdf

Tack! Vet någon var man får tag i torris i Sverige?

Mvh
Citera
2010-01-26, 17:33
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashborn
Hur ont gör det? Hur många gånger funkar den?

Bra idé, vill osså göra en sån!

Mvh

Gör inte så ont, sticker till lite och musklerna drar ihop sig. Man drar ut sladdarna som går från kondensatorn till blixten, är de tillräckligt nära varandra så får man en chock. Funkar hur länge som helst, bara att byta ut batteriet. Engångskamerors livstid beror på att filmen bara funkar en gång, inget med batteriet att göra.
Citera
2010-01-27, 10:20
Medlem
Nagas avatar
Citat:
Tack! Vet någon var man får tag i torris i Sverige?

Mvh

AGA påstås sälja till privatpersoner.
Du kan kolla deras försäljningsställen på http://www.aga.se/international/web/lg/se/like35agase.nsf/docbyalias/locations
Citera
2010-01-27, 16:18
Medlem
Flashborns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naga
AGA påstås sälja till privatpersoner.
Du kan kolla deras försäljningsställen på http://www.aga.se/international/web/lg/se/like35agase.nsf/docbyalias/locations

Tack kamrat!
Citera
2010-01-28, 09:58
Medlem
GigaSexys avatar
Citat:
Hej!

Jag heter "Flashborn" och jag är en fysiknörd, förutom att vara en fysiknörd är jag även lite av en materialist och gillar således häftiga "Gadgets" och annat gott.

Jag har fått upp ögonen för två saker jag gärna skulle vilja bygga, ville höra med er om någon har byggt något av dessa.

1. Molnkammare eller Wilsonkammare(tror han hette Wilson). Med hjälp av torris och alkohol skapar man moln som reagerar lätt på laddningar, detta gör att man kan se subatomära partiklar när de åker genom dimman(Riktigt, riktigt jävla skithäftigt)

2. Dobsonteleksop, ett billigt "bygg det själv" teleskop som tydligen ska funka riktigt bra, även detta är jag sugen att bygga.

Trådens syfte då? Jo, att höra om era egna byggen, era egna idéer och er egen kunskap. Ge tips, berätta om era experiment och framförallt, behaga mig genom att berätta att ni byggt något av det jag vill bygga, och lite tips och trix.

Bra grund för en tråd? Japp!

Mvh

Molnkammare kan man även köpa komplett tror jag, Kommer ihåg att jag tittade i en sådan i FyB på gymnasiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in