Citat:
Ursprungligen postat av excelsis
Det är mer ett gammalt samfunds försök att omtolka/omforma sin religion utifrån en ny ståndpunkt/kultur.
Jag syftar mer på "new age"-fenomen som kan få ganska stor genomslagskraft där man hänvisar dels till "mångtusenårig visdom (tm)" och dels till på ytan vetenskapliga rön och dylikt. Jag tror jag definierar religion bredare än vad du gör, mer utifrån finns det en ledare som man upphöjer till ofelbarhet, finns det ett vi som förstått och oupplysta potentiella proselyter, finns det frälsning och "paradis" (dvs. har man en utopi), hur kan man hantera oliktänkande, etc., även kollektiv tvångsmässighet (alla måste gå runt med vattenflaskor för att "rena kroppen") skulle jag klassa som religiöst; ge det tid så är det en religion. Dvs. något alldeles mundant och förhållandevis vanligt.
Vår tids miljörörelse skulle jag kalla religiös. Det finns ett yttre hot, en kollektiv skuld, ett ansvar som är på förrationell (metafysisk) nivå, du oupplysta potentiella proselyter som inte förstått, det finns stora mått av självspäkning och kollektiva tvångsmässigheter, väldigt nära ritualer och riter, som reducerar ångest (jmf. Sapolsky: om jag källsorterar eller klimatkompenserar mår jag bättre).
Den mängd idiotförklaranden som man kan förvänta sig efter en sån här post (dock kanske inte på FB) visar ganska tydligt vilka grupprocesser som är igång.
Alltså miljöalarmismen är inom det möjligas sfär. TCM är väl i någon mening i det möjligas sfär, dvs. utifrån den vetenskap, det objektiva paradigm vi befinner oss i.
Det är inte sällan vi hör "moder jord", "en mänsklighet" osv.
När du påpekar:
"Den mängd idiotförklaranden som man kan förvänta sig efter en sån här post (dock kanske inte på FB) visar ganska tydligt vilka grupprocesser som är igång."
underskattar du både dig själv och i det här fallet mig, eftersom jag har samma grundinställning (f.ö. är jag övertygad om att de flesta eftertänksamma människor har samma inställning).
Vad du är inne på, har med varje människas naturliga drift att göra - driften att dels känna sig behövd (att göra en insats inom visst område), dels ingå i en grupp med samma mål. Det kan röra sig om miljön, som berör alla eller att utesluta föda från faunan, av skäl som har att göra med oviljan att leva på något som kräver att djur dödas etc.. Det kan också röra sig om att bara tillhöra en viss grupp med samma inställning (fotboll, konst, musik etc.).
Människan är och förblir ett flockdjur, som känner trygghet i flocken, om dess inställning i tillräckligt hög grad kan delas av alla. Egentligen spelar det ingen roll vad flocken/gruppen inriktas på, bara dess medlemmar känner sig upprätthålla det för gruppen uppställda regelverket. Man ser inom politiken fenomen runt hur gruppbeteendet upprätthålls gentemot politiska motståndare som inom religionen - i vår sfär särskilt vanligt muslimer mot kristna och omvänt. Den bedövande stora skillnaden mellan dessa två lär klart ligga i det in absurdum drivna detaljreglementet för muslimer, som enligt min mening tveklöst ligger bakom den för muslimska världen för all egenutveckling blockerande effekten.
Oavsett hur mycket vi tror oss vara unika individer, finns mycket som binder oss samman i flocken, familjen, företaget, staden, landet, grupp av länder sammanhållna i mindre eller större sammanhållna enheter.
Om vi återvänder till de centrala delarna av trådämnet - hur en religiös sekt uppstår - kan direkt sammanfattas att gruppbildningen i hög grad är beroende av en grupp människor med likartade frågeställningar, som en enskild karismatisk personlighet sammanfattar och ger egna lösningar på. Plausibla lösningar som omgivningen lätt kan köpa. Muhammed är ett klart typfall - affärsman, van vid försäljningstaktik, verbal och med all säkerhet karismatisk.
Beteendemässigt viktigt för gruppen - inte minst när dess samverkan medför negativa effekter - ligger i att dess medlemmar kan reducera problemet med det egna samvetet - man delar på ett gruppsamvete. När man ser en ung muslimsk pojke i tonåren skära halsen av en fiende, vars enda brott är att vara kristen, och sedan stolt lyfta upp huvudet för sina kamrater att beskåda, har han och övriga i gruppen helt enkelt kunnat genomföra mord och likskändning via ett delat samvete. Den unge pojken skulle sannolikt inte klarat av att ensam utföra dådet.