2004-02-21, 13:19
Medlem
Afonsos avatar
Finns det någon mer som avskyr ordet "osvensk"? Senast i morse var det någon bimbo i TV4-s morgonsoffa som kommenterade Anja Person med att hon var så "osvensk" och att detta då var något underförstått positivt.

För mig är det bara en patetisk omskrivning för att dricka vin/stor stark 7 dar i veckan på uteserveringar för att det är så kontinentalt och "säga vad man tycker" på ett "befriande" sätt..
Citera
2004-02-21, 13:49
Medlem
Litargias avatar
Extra avskyvärt är det när det kombineras med ordet härligt.

Hon/Han är så härligt osvensk.
Citera
2004-02-21, 14:18
Medlem
ÄlskaMigs avatar
visst kanske det kan uppfattas som irriterande och jag tycker att det har kommit att användas mer ofta senaste tiden, även då osvensk är ett gammalt uttryck med possitiv betydelse. så att dte kombineras m härligt är inte mer än rätt.
Citera
2004-02-21, 14:23
Medlem
Afonsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
visst kanske det kan uppfattas som irriterande och jag tycker att det har kommit att användas mer ofta senaste tiden, även då osvensk är ett gammalt uttryck med possitiv betydelse. så att dte kombineras m härligt är inte mer än rätt.

Vad är det för rätt att kombinera orden 'härlig' och 'osvensk'??

Det är ju just det som är så j-a dumt! Att vi lägger en positiv värdering i ordet.

Tänk dig en amerikan som skulle säga motsvarande...
Citera
2004-02-21, 15:22
Medlem
BF_Swedens avatar
Jag gillar inte heller ordet "osvensk" men troligtvis av andra anledningar än dina, Afonzo. Nu är det ju onekligen så att ordet har av tradition en positiv klang och då är det inget märkligt att man förstärker det med ordet " härlig".

Jag lägger uttrycket "härligt osvensk" tillsammans med ett reklamfilmsuttryck jag hörde nyligen " traditionellt läckra Vesuvio"... brrr. ryser när jag skriver det.
Citera
2004-02-21, 15:34
Medlem
Afonsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Jag gillar inte heller ordet "osvensk" men troligtvis av andra anledningar än dina, Afonzo. Nu är det ju onekligen så att ordet har av tradition en positiv klang och då är det inget märkligt att man förstärker det med ordet " härlig".

Jag lägger uttrycket "härligt osvensk" tillsammans med ett reklamfilmsuttryck jag hörde nyligen " traditionellt läckra Vesuvio"... brrr. ryser när jag skriver det.

Men varför i hela h-e har ordet en positiv klang?? Varför vill man använda en term som i praktiken idiotförklarar den som säger det? Det kan bara vara i Sverige detta fenomen uppstår..
Citera
2004-02-21, 15:51
Medlem
BF_Swedens avatar
Jag tror att ordets användande uppstod på grund av sveriges relativt höga levnadsstandard. De senaste femtio åren har svensken fått itutat att sverige och svenskarna är bäst på så många områden och då kan det vara befriande att nämna att i vissa sammanhang är ligger svensken efter, såsom att äga självförtroende, kontaktsökande, att vara uttåtriktad, flörtig.

Nu har ju visserligen ordet närmast blivit en floskel som folk tar till i tid och otid och det är väl det som jag stör mig på. När ett ord börjar användas slentrianmässigt uppstår hos mig ett lätt förakt och en undran om de människor som använder ett sådant ord tänker själva eller bara slänger ur sig saker automatiskt.
Citera
2004-02-21, 18:16
Medlem
ÄlskaMigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Jag tror att ordets användande uppstod på grund av sveriges relativt höga levnadsstandard. De senaste femtio åren har svensken fått itutat att sverige och svenskarna är bäst på så många områden och då kan det vara befriande att nämna att i vissa sammanhang är ligger svensken efter, såsom att äga självförtroende, kontaktsökande, att vara uttåtriktad, flörtig.
osvensk har sitt ursprung ngn gång i mitten av 1700-talet.
Citera
2004-02-21, 18:35
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÄlskaMig
osvensk har sitt ursprung ngn gång i mitten av 1700-talet.

Jag talar om den betydelse av ordet "osvensk" som används i dagens Sverige där ordet används som ett positivt värdeord. Inte själva ordet som sådant. Det har skett en förändring från att ha varit antingen ett objektivt uttryck för något som inte härrör från Sverige eller ett värdeladdat ord som uttrycker en negativ inställning till att inte vara svensk eller värna om svenska intressen/vanor.
Citera
2004-02-22, 11:31
Medlem
Ralfons avatar
Osvensk har blivit ett av de där nya, irriterande, modeorden...tyvärr...så fort någon sate börjar använda det överexponeras ordet direkt i all media.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in