2010-01-25, 18:59
Medlem
Georgijevs avatar
Vad är skillnaden mellan en sociolekt och en dialekt? Internet gav mig inte exakt den informationen jag ville ha.
Citera
2010-01-25, 19:10
Medlem
Kryžininkass avatar
Olika dialekter talar man på olika geografiska platser, olika sociolekter i olika sociala skikt.
Citera
2010-01-25, 19:13
Medlem
bonters avatar
socialekt= tex rika snobbar från stureplan snackar på ett sätt jämförelse med nån från Rinkeby. kan även vara skillnad på gamla och unga med mera.

dialekt= norrländska i jämförelse med skånska
Citera
2010-01-25, 19:14
Medlem
FlickaMedGulds avatar
Lär dig googla http://sv.wikipedia.org/wiki/Sociolekt

Så, precis som Kryžininkas skrev.
Citera
2010-01-25, 19:15
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonter
kan även vara skillnad på gamla och unga med mera.

Korrelerar språkskillnaden enbart med en åldersskillnad hos talarna är det en kronolekt.
Citera
2010-01-25, 19:26
Medlem
Georgijevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Korrelerar språkskillnaden enbart med en åldersskillnad hos talarna är det en kronolekt.

på svenska tack!
Citera
2010-01-26, 09:23
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Georgijev
på svenska tack!

Varsågod.
Citera
2010-01-26, 13:32
Medlem
Egon3s avatar
NE:
kronolekt (av krono-, analogt med dialekt, sociolekt m.fl.), av vissa språksociologer använd term för en språkvarietet som är utmärkande för en bestämd period i historisk tid.

krono- (grek. chrono-, av chronos 'tid'), förled i sammansättningar för att beteckna tid, tidsindelning och tideräkning.
I svenska journalfilmer från 1950-talet används vad man kan kalla en kronolekt, ett tidens språk, journalfilmsjargong om man vill assonera om saken.
Citera
2010-01-26, 14:59
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
NE:[indent] kronolekt (av krono-, analogt med dialekt, sociolekt m.fl.), av vissa språksociologer använd term för en språkvarietet som är utmärkande för en bestämd period i historisk tid.

Titta hellre i SO.
Citera
2010-01-26, 15:56
Medlem
Egon3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Titta hellre i SO.
Det aktualiserar att det NE.se erbjuder under fliken Svensk ordbok inte är SO/SvO (2009). NEO (2000) saknade artikel för kronolekt.

SvO:
kronolekt = ... språkbruket hos en specifik åldersgrupp ...: hon studerade ungdomarnas kronolekt
Hist: sedan 1995
Hur det nu är med journalfilmsjargongen anno dazumal 1950+ så kunde de inte veta att det var en kronolekt. Rimligen har inspelningar av historiska personer som Per Albin Hansson kronolektiska aspekter.
Citera
2012-05-31, 10:27
Medlem
teflonpannan69s avatar
Bumpar, skriver för nuvarande ett reportage. Har hakat upp mig på det här med sociolekt/idiolekt/etnolekt.

Han berättar en historia om när hans mamma för första gången kom till Sverige.
- På flygbussen på väg in till Stockholm satte hon sig på det enda upptagna tvåsätet i hela bussen och började prata med den andra resenären. Om allt möjligt, vädret, kalla kriget och situationen i Iran.
Den 20-åriga tjejen blev helt tagen och gick av vid nästa station. Hon kanske ringde en taxi eller något, säger **** och börjar flina brett.
Jag ler också, men innerst inne är jag smått förfärad, ska det verkligen behöva vara så? **** verkar läsa mina tankar.

Det är väldigt tragikomiskt det hela. Min mamma var med om flera sådana här situationer i ett helt år innan hon anpassade sin iranska idiolekt/sociolekt/etnolekt? till ett mera svenskt sådant. Efter alla dessa år har hon fortfarande svårt för

I detta fall, vad passar bäst in? Det handlar ju om mammans idiolekt, men hon är ju påverkad av det iranska sociolekten eller är det etnolektet, då sociolekt både är för sociokulturella grupper i sammhället, även om det kan vara geografiskt begränsat med.
Citera
2012-05-31, 10:53
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teflonpannan69
I detta fall, vad passar bäst in? Det handlar ju om mammans idiolekt, men hon är ju påverkad av det iranska sociolekten eller är det etnolektet, då sociolekt både är för sociokulturella grupper i sammhället, även om det kan vara geografiskt begränsat med.
Tycker ingenting passar. Här handlar det ju mer om sociala koder än språkliga varieteter. Jag skulle använda "manér" eller något sånt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in