Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Jag håller inte med om att de inte förstått anarkokapitalism. Argumenten verkar hålla fortfarande vad jag kan se. Åtminstone verkar du inte kunna sticks hål på något här.
Det kan du väl anse, men du visar inte att ditt tyckande är värt att ta hänsyn till. Jag har trots allt försökt lägga fram goda argument för varför deras argument inte gäller (och hänvisar till nyare litteratur som besvarar vissa av deras kritik).
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Har du aldrig funderat på att en så marginell, vag och motsägelsefull teoribildning kankse inte förtjänar så mycket opponerande litteratur? Det finns ju farligare och mer populära irrläror att handskas med först.
Ifall alla ansåg att den vore marginell skulle väl det vara tillräckligt för folk att inte argumentera emot den. Och den är marginell bland vanliga människor. Men idéerna har först fram av ett antal erkänt stora ekonomer (som Bruce Benson, Murray Rothbard) och ett flertal mindre ekonomer, som alla har gått ut med att dagens forskning är mer eller mindre fel. Så, man borde förvänta sig att några ekonomer borde ta hänsyn till deras idéer och försökt sig på att argumentera emot dem. Och det har ju kommit lite litteratur i området (av bl.a.
Tyler Cowen och Randall Holcombe). Men, även om det bara kommit lite litteratur, är det inte konstigt då att denna inte kan visa hur otroligt vag och motsägelsefull anarkokapitailsm är? Eller att inga minarkister bemödar sig att läsa den?
Oavsett vad visar du inte för en ej insatt person att det finns någon meningsfull kritik mot anarkokapitalismen.