Citat:
Ursprungligen postat av scratchy
Jag påstår rakt av att de har fel. Såna där kopplingar mellan modern vetenskap och gamla österländska filosofier är bara mumbo jumbo som jag ser det. Granskar man dem närmare så finner man att de bygger på selektiv läsning av gamla skrifter, skruvade tolkningar, och efterhandskonstruktioner som gjorts när de nya rönen varit kända sedan länge. Dessutom visar det sig att de där filosofi-snubbarna inte fattat ett jota av de teorier de försöker åka snålskjuts på.
Det är ganska vanligt att folk inom mumbo-jumbo-branschen försöker vinna trovärdighet genom att hitta på kopplingar till verklig vetenskap. Särskilt sådan vetenskap som gemene man egentligen inte begriper sig på, som kvantmekanik och strängteori. Då skyddas bluffen från upptäckt, genom att det hela är så svårfångat, och man tänker att om allt konstigt inom kvantmekaniken är sant så kan väl vad som helst (dvs allt man vill) vara sant.
Lästips: Vetenskap och ovetenskap av Sven Ove Hansson, särskilt avsnittet Fysik och mystik
Du har förmodligen rätt när det gäller nutida personer.
Vad som kan vara intressant är i mina ögon idéen att vad som är religion i dag - en gång - i forntiden - kom från vetenskap. Sen har det genom präster och annat löst folk förvandlats till nästan oigenkänlighet.
För att förtydliga: Jag anser inte att någon av dagens religioner på något sätt skulle ersätta vetenskapligt tänkande.