2004-03-08, 06:04
Medlem
Gurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Enligt senaste programmet - så är tydligen det mest problematiska med teorin att den går inte att motbevisa. Enligt vetenskaplig metodik så räcker det inte att kunna bevisa en teori.
(Inte säker på att jag har rätt här.)

En annan svaghet är att det finns så många tänkbara varianter.

Får se om det klarnar i nästa program.

Dimensioner
Om jag fattat det hela så finns följande dimensioner:
1,2,3 Rumsdimension
4 Tid
6,7,8,9,10 Inkrökta som behövs för att förklara hur kvanta skapas ur intet

Länkar
Lite googlande (string theory, superstring theory, M-theory) gav:
(Har inte orkat läsa igenom alla.)

http://superstringtheory.com/ -- The Official String Theory Web Site

http://www.pbs.org/wgbh/nova/elegant/program.html -- Programmets site (Som Stocko tipsade om.)

http://fy.chalmers.se/tp/Egroup/stringlinks.html -- Chalmers länkar

http://xxx.lanl.gov/abs/hep-th/9805177 -- A Laymans guide (Lite bökig att ladda ner)

EDIT: Ah, enligt "Laymans" länken så
"In the last two years ten-dimensional superstrings have been subsumed by a deeper, more profound, new theory: eleven-dimensional M-theory."

Jahapp - en dimension till då!

öhm.. om man har en teori, och hittar ett endaste litet motbevis så gäller väl inte teroin längre. så funkar det i matematiken så vitt jag vet. osäker på om fysiker ser på det på samma sak. Men det låter väldigt skumt att en teori stämmer om den motbevisas????
Citera
2004-03-08, 07:29
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurra
öhm.. om man har en teori, och hittar ett endaste litet motbevis så gäller väl inte teroin längre. så funkar det i matematiken så vitt jag vet. osäker på om fysiker ser på det på samma sak. Men det låter väldigt skumt att en teori stämmer om den motbevisas????

Problemet med teorin var ju att det varken går bevisa eller motbevisa exprimentellt. Teorin såg väldigt "snygg" ut men så länge man inte hittar något sätt att testa den så går det inte att sätta allt för stor tilltro till den.
Citera
2004-03-08, 07:59
Medlem
Gurras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Problemet med teorin var ju att det varken går bevisa eller motbevisa exprimentellt. Teorin såg väldigt "snygg" ut men så länge man inte hittar något sätt att testa den så går det inte att sätta allt för stor tilltro till den.

ah, lysande. det är ju så det ligger till såklart.
Citera
2004-03-08, 10:31
Medlem
Bergman-Wasas avatar
Det är väl ändå 11 dimensioner som de mumlar om och inte tio? Har för mig de kom fram till att det behövdes 11. Inte för att det blir mer begripligt för oss vanliga männsikor...Intressant är det iaf.
Citera
2004-03-08, 10:32
Medlem
Stockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergman-Wasa
Det är väl ändå 11 dimensioner som de mumlar om och inte tio? Har för mig de kom fram till att det behövdes 11. Inte för att det blir mer begripligt för oss vanliga männsikor...Intressant är det iaf.

Ja, iom m-teori blev det 11 dimensioner. Kommer i nästa avsnitt av vetenskapens värld
Citera
2004-03-08, 22:48
Medlem
Ja. Det är onekligen extremt intressant.

Tyvärr känns det ganska uppenbart att våra hjärnor måste evolvera innan vi kan förstå innebörden av membran och strängar till fullo. Kanske har vissa större kapacitet än andra, men jag har själv ganska svårt för att föreställa mig de nya dimensionerna på något konkret vis. De finns inte i min begreppsbild. Men det skall bli spännande att se vad den nya acceleratorn kommer att kunna åstadkomma. Man var ju optimistiska angående de närmsta 10 årens landvinningar.

Vad är det egentligen som gör detta crescendo av matematik och teorier så kittlande? Drömmen om odödlighet, eller bara en strävan efter förståelse i all meningslöshet?

Patrik
Citera
2004-03-08, 23:32
Medlem
TWATEs avatar
Såg domdär programmen, och det e en helt klart tänkvärd teori..
Men minns ja rätt om de va strängteorin som byggde på slumpen..?
De tror ja iaf inte på..
Citera
2004-03-09, 07:38
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TWATE
Såg domdär programmen, och det e en helt klart tänkvärd teori..
Men minns ja rätt om de va strängteorin som byggde på slumpen..?
De tror ja iaf inte på..

Det är nog kvantteorin som du tänker på. Kvantmekaniken är det som styr det som sker i atomernas inre.
Citera
2004-03-13, 23:42
Medlem
Ruskigbusss avatar
Jag håller på att läsa boken:
"The Elegant Universe" av Brian Greene
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0375708111/104-7816476-4937565?v=glance#product-details

Tar upp både relativitetsteorierna, kvantmekanik och strängteorier

Har faktiskt gett mig några AHA-upplevelser - som jag kanske fattar:

Speciella relativitetsteorin:
- Berör likformig rörelse (ej accelererad)

Allt rör sig genom de fyra dimensionerna (rum-tiden) i ljusets hastighet.
Men, så fort man rör sig i rummet så minskar ju hastigheten i tiden.
Alltså - om man rör sig i ljusets hastighet i rummet - så står tiden stilla.
På så sätt är ju en foton (ljuspartikel) tidlös.

Allmänna relativitetsteorin:
- Berör accelererad rörelse.
Gravitation är samma sak som acceleration.
Rumtiden kröks runt massa.

Kvantmekaniken
Elementarpartiklarna, t ex elektronen eller fotonen - är både en partikel och en vågrörelse - eller ett sannolikhetsmoln ....
Det är inte så att det är slumpen som avgör, utan att en partikel finns på alla platser där den kan finnas, och eftersom vissa platser då sammanfaller - så är den mera sannolik att hitta där.
Citera
2004-03-13, 23:48
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddington
Vad är det egentligen som gör detta crescendo av matematik och teorier så kittlande? Drömmen om odödlighet, eller bara en strävan efter förståelse i all meningslöshet?

Det är nog lite av varje. Men - människan är ju nyfiken och vill veta allt!
- Ju mer vi vet - desto bättre kan vi förstå världen - och kanske till och med förbättra den. (Jo, jag vet - vi kommer att uppfinna bättre vapen ... )
Citera
2004-03-14, 00:29
Medlem
überlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatic
Vad tror ni om att allt i hela universum består av en o samma sak, sk supersträngar? Massa, energi o de naturliga krafterna? En protons diameter är ca 10^-15 m. Dessa supersträngar skulle ligga i storleksorningen 10^-35 m. Supersträngarna skulle dessutom verka i upp till 10 dimensioner, vilket vi inte kan föreställa oss.

Nått som fysikerna forskar i, är att de fyra fundamentala krafterna skulle vara en o samma i grunden, alltså:

Gravitationskraften
Den elektromagnetiska kraften
Den starka kärnkraften (håller ihop baryonerna, protoner, neutroner o sånt)
Den svaga kärnkraften (styr vissa kärnreaktioner, såsom radioaktivitet)

Fotonen, (elektromagnetisk strålning), har ingen massa. Gravitationen vet man inte vad det beror på, "Gravitoner" eller gravitationsvågor forskas det i, om det exiterar några sådana vet man inte.

Massa är ganska enkelt att föreställa oss, längd, höjd o djup. Och energi består av fotoner el. leptoner (tex y-strålning, värme, ljus o elektricitet).

Gravitationen, stark o svag kärnkraft har inte kunnat bevisats vad det "består" av, men ev. skulle det vara en verkan från andra dimensioner i supersträng-teorin.

Nån som har nån åsikt om detta?

såg en dokumentär idag så jag skall spela smart nu.

det du pratar om är strängteorin som utveklades under 80-talet och
blev känd runt 85. denna teori har sedan dess lockat till sig många
unga fysiker, ca 60% av alla nyexaminerad ägnade sig åt denna teori.
utvecklingen på den gick så fort åt många olika håll vilket resulterade
i att det blev 5 olika teorier som utgick från den ursprunliga teorin
på tråden och att den rör sig i frekvens.
inför föreläsning bestämde en forskare sig för att reda ut dessa olika
teorierna och kom fram med M-teorin vilket erbjöd ett nytt sätt att se
på trådarna. denna teori krävde dock att det fanns 11 dimensioner istället
för 10. denna teori leder till existensen av olika dimensioner och
andra universum som ligger inom skilda membran.

det byggs nu en partikelacellerator i europa av CERN som skall försöka
göra tester för att bevisa denna tråd & m-teori genom att försöka registrera
kraften gravitation lämna denna dimension. samt skapa spartiklar.

jävligt invecklat iaf men intressant som satan! CERN acelleratorn
skall sättas i bruk 2007.
skall bli inmtressant och se hur detta utvecklar sig.
kan dom bevisa denna teori så skall vi tydligen närma oss svaret
bakom big bang. vad som fanns innan och vad som orsakade den.
detta och John Titor med sina microsingulariteter har öppnat mitt
öga för fysik igen.
Citera
2004-03-14, 06:47
Medlem
scratchys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Intressant är också kopplingarna till urgammal österländsk filosofi - Shiva som dansar (svänger) och skapar/förstör. Kan vara rester av en gammal civilisation som också upptäckte detta innan den kollapsade.

Se:
The Tao of Physics av Frithjof Capra
The Dancing Wu Li Masters av Gary Zukav

Påstår inte att de har rätt - men det är intressant som sagt.

Jag påstår rakt av att de har fel. Såna där kopplingar mellan modern vetenskap och gamla österländska filosofier är bara mumbo jumbo som jag ser det. Granskar man dem närmare så finner man att de bygger på selektiv läsning av gamla skrifter, skruvade tolkningar, och efterhandskonstruktioner som gjorts när de nya rönen varit kända sedan länge. Dessutom visar det sig att de där filosofi-snubbarna inte fattat ett jota av de teorier de försöker åka snålskjuts på.

Det är ganska vanligt att folk inom mumbo-jumbo-branschen försöker vinna trovärdighet genom att hitta på kopplingar till verklig vetenskap. Särskilt sådan vetenskap som gemene man egentligen inte begriper sig på, som kvantmekanik och strängteori. Då skyddas bluffen från upptäckt, genom att det hela är så svårfångat, och man tänker att om allt konstigt inom kvantmekaniken är sant så kan väl vad som helst (dvs allt man vill) vara sant.

Lästips: Vetenskap och ovetenskap av Sven Ove Hansson, särskilt avsnittet Fysik och mystik
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in