2010-01-28, 02:19
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jackbob
Läs noggrannare så ser du att jag skrev "man måste inte bo på arabiska halvön för att vara arab".
Du har rätt, jag ber om ursäkt för min omotiverade kommentar.
Citera
2010-01-28, 15:20
Medlem
Riktiga araber finns bara i Arabiska halvön, resten i Mellanöstern är bara arabifierade befolkningar eller blandningar av folk.
Citera
2010-01-28, 15:51
Medlem
banubenzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saken
Korrekt "palestinier" är en benämning på araber som bor på Västbanken och Gaza. Det finns således inget palestinskt folk och det har aldrig existerat en palestinsk stat.

Källor:

Vad är det för smörja du försöker sprida och påstå att palestinierna inte har någon historia. Det paletinska folket härstammar från filistéerna, ett icke semitiskt folk som utmanade judarna om makten i det "lovade landet". Goliath betraktas historiskt som filisté? eller vill du påstå något annat?
Citera
2010-01-28, 23:47
Medlem
Sakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av banubenzo
Vad är det för smörja du försöker sprida och påstå att palestinierna inte har någon historia. Det paletinska folket härstammar från filistéerna, ett icke semitiskt folk som utmanade judarna om makten i det "lovade landet". Goliath betraktas historiskt som filisté? eller vill du påstå något annat?

Filistéerna är ett historiskt folkslag som mestadels bestod av ett sjöfolk från grekiska övärlden som kontrollerade kustremsan från Gaza via Ashkelon och Ashdad till Jaffa från 1150 f.Kr.. Detta folk rensades bort från området och historien 586 f.Kr. av babylonierna och judafolket.

Den absoluta merparten av dagens palestinier härstammar från araber som flyttade till området under senare delen av 1800-talet och framåt. Även om en del av araberna i området säkerligen har rötter i området bak till arabernas invasion 634 e.kr + övriga invasioner av andra folk under årens lopp. Dagens "palestinska folk" skapades/definierades efter sexdagarskriget 1967.

"Article 5: The Palestinians are those Arab nationals who, until 1947, normally resided in Palestine regardless of whether they were evicted from it or stayed there. Anyone born, after that date, of a Palestinian father- whether in Palestine or outside it- is also a Palestinian."
http://www.un.int/palestine/PLO/PNAcharter.html

Detta vill jag påstå, och de flesta historiker med mig. Det enda påståendet som är riktigt kontroversiellt ovan är det nedersta påståendet som beror på hur man definierar när ett folk faktiskt uppstår. Skulle du t.ex. påstå att det palestinska folket på Västbanken har filistéeiskt ursprung?
Citera
2010-01-29, 01:07
Medlem
Citat:
Den absoluta merparten av dagens palestinier härstammar från araber som flyttade till området under senare delen av 1800-talet och framåt. Även om en del av araberna i området säkerligen har rötter i området bak till arabernas invasion 634 e.kr + övriga invasioner av andra folk under årens lopp. Dagens "palestinska folk" skapades/definierades efter sexdagarskriget 1967.

Men neeeeeej, de är inga riktiga araber förmodligen. Alla "araber" i mellanöstern är inga riktiga araber. I Levanten har man mer gemensamt med italienare än araber...
Citera
2010-01-29, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ForvirradUnge
I Levanten har man mer gemensamt med italienare än araber...
Du får gärna utveckla vad du menar med detta...
Citera
2010-01-29, 12:05
Medlem
Sakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForvirradUnge
Men neeeeeej, de är inga riktiga araber förmodligen. Alla "araber" i mellanöstern är inga riktiga araber. I Levanten har man mer gemensamt med italienare än araber...

Vad är en riktig arab?

Jasså vad har Italienare och folket i denna region gemensamt? Språk? Religion? Kultur? Traditioner? Sociala normer? Etnicitet? Historia?
Citera
2010-01-29, 15:46
Medlem
Genetiskt har jag för mig så kan de vara något mer besläktade med medelhavsfolk.
Tror ni hela ursprungsbefolkningen försvann spårlöst när araberna kom eller?
Citera
2010-01-29, 23:00
Bannlyst
Den förvirrande ungen har rätt. Bara för att några folkslag i mellanöstern blev lingvistiskt arabiserade innebär inte att de blir 100% araber för det.
Precis som kelterna, eller gallerna som de kallades av romarna, blev tidigt romaniserade, innebär inte att varenda keltisk kvinna låg med en romare.
Citera
2010-01-30, 15:29
Medlem
Sakens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGT.O
Den förvirrande ungen har rätt. Bara för att några folkslag i mellanöstern blev lingvistiskt arabiserade innebär inte att de blir 100% araber för det.
Precis som kelterna, eller gallerna som de kallades av romarna, blev tidigt romaniserade, innebär inte att varenda keltisk kvinna låg med en romare.

Vad karaktäriserar en 100%-ig arab?

Vad skiljer denna 100%-iga arab från gemene "palestinier"?

Minns också att en av de mest omfattande arabinflyttningen till det brittiska mandatet skedde efter att judarna fick denna obefolkade öken att blomstra på sent 1800-tal - tidigt 1900-tal.

Att påstå att palestinier på västbanken inte är araber, är samma som att påstå att syrianer inte är araber. Palestinierna på Gazaremsan har en mer diversifierad genuppsättning efter alla invasioner som skett genom åren, men det vore missvisande att kalla dem för något annat än araber. (särskilt med min citatsamling ovan i åtanke)
Citera
2010-01-30, 17:23
Medlem
Citat:
Vad karaktäriserar en 100%-ig arab?

Vad skiljer denna 100%-iga arab från gemene "palestinier"?

Att påstå att palestinier på västbanken inte är araber, är samma som att påstå att syrianer inte är araber. Palestinierna på Gazaremsan har en mer diversifierad genuppsättning efter alla invasioner som skett genom åren, men det vore missvisande att kalla dem för något annat än araber. (särskilt med min citatsamling ovan i åtanke)

Nu får jag väl hoppas att med "syrianer" så menar du dagens syrier och inte assyrier/syrianer.

En 100% arab är en person från Arabiska halvön helst Saudiarabien eller är en bedouin som har "arabiskt" DNA och sådant annat skit, jag är inte jätte insatt på DNA och sådana grejer men jag vet att "araber" från mellanöstern i själva verket inte är RIKTIGA araber. Bara olika arabifierade folkslag.
Citera
2010-01-31, 14:44
Bannlyst
Palestinier är araber på exakt samma sätt som de andra araberna som bor i länderna bredvid Israel. Det är ingen distinkt skillnad på de i saker som språk, kultur och religion jämfört med andra araber. Inget fel med det utan detta vet de om och erkänner själva, att de tillhör det arabiska folket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in