2010-01-25, 08:19
Medlem
troo-Ls avatar
Behöver råd och tips.

Är 19 år, går 3e årskurs på gymnasiet. Som alla körkortsinnehavare är jag jävligt sugen på att köpa bil, men sämre affär går ju knappt att hitta.
På banken har jag 50000 kronor. Vad ska jag göra med dessa?
Tänker inte köpa någon skit som sjunker i värde och jag kan i princip inget om ekonomi.

Tips? Hur får jag pengarna att föröka sig och vad pratar vi om för tidsramar?

Tackar och bugar för svar
Citera
2010-01-25, 08:38
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troo-L
Behöver råd och tips.

Är 19 år, går 3e årskurs på gymnasiet. Som alla körkortsinnehavare är jag jävligt sugen på att köpa bil, men sämre affär går ju knappt att hitta.
På banken har jag 50000 kronor. Vad ska jag göra med dessa?
Tänker inte köpa någon skit som sjunker i värde och jag kan i princip inget om ekonomi.

Tips? Hur får jag pengarna att föröka sig och vad pratar vi om för tidsramar?

Tackar och bugar för svar

Kortsiktigt är det svårt att göra några vinster utan tur och kunskap. Om du vill spara på längre sikt finns dock en del lösningar. Ett bra tips är att gå med i unga aktiesparare. Där kommer du bli inbjuden och få möjlighet att delta på aktiviteter och kurser, samt få förmånliga erbjudanden som kan vara bra att ha speciellt för en ung sparare med ett mindre sparkapital.

Om du nu bestämmer dig för att köpa en begagnad bil så blir det som du säger, alltid en ren förlustaffär. Modeller som sjunker mindre i pris en andra är framförallt toyota och mazda om jag minns rätt. Dessa bilar har också en bra totalekonomi.
Citera
2010-01-25, 09:30
Medlem
gb85s avatar
Förutsatt att du har ett bilintresse och vill smutsa ner dig lite kan du absolut köpa en bil OCH tjäna pengar.
Du köper en billig bil, gärna med något fel på som du fixar till och åker med tills du får den såld för mer pengar än du gav för den.
När den är såld gör du likadant igen.
Det viktiga är att du sätter en budget för affärerna, t.ex 20k totalt.
Då kan du t.ex köpa en bil för 15k å fixa, försäkra och ev skatta den för 5k. Om du sedan säljer bilen för säg 27k så tar du dina ursprungliga 20k och börjar om. Vinsten sätter du in på kontot, lägger i madrassen eller sparar i en gammal kakburk. På det viset har du alltid en bil "gratis" förutsatt att du har lite innanför pannbenet

Krävs visserligen rätt mkt jobb, då du ska ha superkoll på säljesannonser, för att hitta "fynden" och kunna slå till snabbt.Dagliga sittningar framför blocket är att rekommendera!

Lycka till!
Citera
2010-01-25, 15:12
Medlem
troo-Ls avatar
gb85 - detta har jag gjort, med mopeder. Gick med ganska bra vinst men orkade till slut inte fortsätta. Detta är absolut ett alternativ, låter kul också!

SinX - Låter bra. Dessa föreläsningar och sådant som man går på genom unga aktiesparare - var hålls dessa kurser? Bor i Uppsala

Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in