Citat:
Ursprungligen postat av jahmannow
Jag har just införskaffat Windows 7 och skulle vilja ha tips och råd över säkerhets samt underhållning och inställningar för systemet.
För tillfället har jag antiviruset Kapersky 2010, men skulle vilja lära mig på en djupare nivå förstå dem säkerhets inställningar man kan applicera utöver ett virusprogram.
Därför undrar jag om det finns någon guide eller om nu har några förslag på områden jag borde försöka lära mig mer om. Det kan vara allt ifrån nätverks inställningar till extra program för virus, spyware osv.
Kan tillägga att min nuvarande nivå inom säkerhets kunskap både inom nätverk och inom operativ system i allmänhet är väldigt lågt. Så det skulle vara bra om ni kunde ge mig något att börja med.
Det har hänt en del saker under de senaste åren när det kommer till säkerhetsföretag. Norton har blivit BETYDLIGT bättre och i tidningen DMZ vann Nortons säkerhetssuit över konkurrenterna i ett stort test i slutet av förra året. NOD och Kasperspy kom längre ned. Norton har blivit bättre, och kräver idag väldigt lite datorkraft till skillnad för hur det var bara för några år sedan.
Som grundskydd räcker det säker med att du installerar någon säkerhetssuit (förslagsvis Norton) och utöver det ser till att du har någon backuplösning. CC-Cleanser och liknande program kan säker vara bra för att hålla ordning i registret, men eventuellt har även de flesta säkerhetssuiter liknande verktyg.