Citat:
Ursprungligen postat av serein
det florerade påståenden om att det var många som lämnade tillbaka sina laptops pga att de väntat sig windows men inte fick det + att de inte fattade linux. dock har undersökningar (artikel finns att hitta i linux magazine, kanske tre fyra nummer sen) visat att så inte var fallet. (edit: folk lämnade inte tillbaka i större utsträckning än med windows-laptops)...
min teori, och det är inte baserat på mycket annat än en snabb analys av microsoft och artiklar jag läst om deras marknadsföringstekniker, är att microsoft medvetet startat och spridit det falska ryktet (liksom andra påståenden dom spridit om att linux är svårt att uppdatera osv, artikel finns nånstans på idg) om att folk lämnar tillbaka och att efterfrågan är låg och sedan köpt upp marknaden.
Jag har också läst den artikeln du syftar på.
Det spelar egentligen ingen roll vad orsakerna är, fakta är att efterfrågan var för låg.
Därför slutades det leverera linux på dessa datorer.
Jag har en rolig historia som är sann.
Besökte en av göteborgs större datorbutiker för drygt ett år sen, råkade höra två ungdomar resonera runt ett datorköp, en såndär liten netbook stod på agendan.
En av dem säger att linuxburken var billigare än windowsburken, då svarar den andra och säger "du skall passa dig för linuxburken, för MSN fungerar inte på den!".
Därför blev valet Windowsburken
Om microsoft hade något finger med i detta beslut vet jag inte, men däremot fick jag känslan av att de flesta ungdomar väljer nog bort linux p g a okunskap.