2010-01-25, 01:25
Medlem
Antiverminseeds avatar
Hej, har letat och letat men, till min förvåning, inte hittat någon information om hur mycket sprit en mus tål. Inte heller om hur man dresserar en. Vi har en mus i köket på internatet vi bor och vi skulle gärna vilja göra den tam, alternativt se vad som händer om man får i den lite sprit.

Frågorna lyder: Kan man göra den tam? I sådant fall, hur? Hur mycket sprit är lagom (vi vill alltså inte ta död på den)? Vid nedsupningsidén: vilket är bästa sättet att få musen att inmundiga spriten? Bröd? Ost?

Förstår om det är svårt att hitta någon med ett rakt svar på det här men spekulationer och funderingar välkomnas och uppmuntras!

Tack på förhand!
Citera
2010-01-25, 07:22
Bannlyst
Kolla vad LD50 är på alkohol, LD50 brukar dessutom vara testat på just möss, LD50 brukar mätas i antal gram per kilogram kroppsvikt.

Edit:
LD50 är när hälften av individerna dör vid dosen.
Saxat från wiki http://sv.wikipedia.org/wiki/LD50:
Citat:
LD50 av några olika ämnen:
Etanol: 10,6 g/kg (ung råtta) och 7,06 g/kg (gammal råtta)
Senast redigerad av Gravstenen 2010-01-25 kl. 07:29.
Citera
2010-01-25, 08:30
Medlem
niggaplis..s avatar
Bra ide att blötlägga lite bröd i vodka och låta festen starta..
Får man en inbjudan till detta happenening? hehe
Har du passande bur till musen så går det nog att genomföra. det kan ta en VÄLDIGT ansenlig tid att sedan dressera del lilla kraken. Så till att den får bra mat: jag tror en sån här gnagarmix man kan inhanla på närmaste zooaffären passar aldeles utmärkt..

Lycka till!!!
Citera
2010-01-25, 10:57
Medlem
Robbadobbs avatar
Jag tippar på brödet, lite svårt att "fulspetsa" ost kanske?
Citera
2010-01-25, 11:16
Medlem
MissBloodyMarys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robbadobb
Jag tippar på brödet, lite svårt att "fulspetsa" ost kanske?

Brännvinsost?

För övrigt en korkad idé. Vilda möss (som jag uppfattade att detta var) är inte dresserbara. Tama möss kan inte läras kommandon, direkt. Alkohol kommer bara plåga den. Musfälla är ett alternativ som iaf förkortar lidandet. *moralkärring*

Annars får väl TS bygga en Skinner-box och skapa ett missbruk hos musen så han utför nåt trick för sin dagliga drog. Men först måste kräket fångas in och sättas i bur.
Citera
2010-01-25, 11:16
Medlem
PyR0s avatar
Ta bröd, men jag tror att både smak och lukt på starksprit är lite avskräckande. Prova vin eller starköl istället . Fast ptja, de kanske sätter i sig vad som helst de glupska jävlarna?
Citera
2010-01-25, 11:28
Medlem
Antiverminseeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gravstenen
Kolla vad LD50 är på alkohol, LD50 brukar dessutom vara testat på just möss, LD50 brukar mätas i antal gram per kilogram kroppsvikt.

Edit:
LD50 är när hälften av individerna dör vid dosen.
Saxat från wiki http://sv.wikipedia.org/wiki/LD50:

Tack! Ska kolla upp genast. Tänkte att det kanske fanns något i den stilen men letade kanske för dåligt och för lite för att hitta det
Citera
2010-01-25, 11:29
Medlem
Antiverminseeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PyR0
Ta bröd, men jag tror att både smak och lukt på starksprit är lite avskräckande. Prova vin eller starköl istället . Fast ptja, de kanske sätter i sig vad som helst de glupska jävlarna?

Exakt, vi har varit lite inne på det också. Starksprit kanske avskräcker musen från att vilja äta. Öl eller vin har ju en mer inbjudande doft.
Citera
2010-01-25, 11:31
Medlem
Antiverminseeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBloodyMary
Brännvinsost?

För övrigt en korkad idé. Vilda möss (som jag uppfattade att detta var) är inte dresserbara. Tama möss kan inte läras kommandon, direkt. Alkohol kommer bara plåga den. Musfälla är ett alternativ som iaf förkortar lidandet. *moralkärring*

Annars får väl TS bygga en Skinner-box och skapa ett missbruk hos musen så han utför nåt trick för sin dagliga drog. Men först måste kräket fångas in och sättas i bur.

Vi är naturligtvis medvetna om att det här inte är det lättaste att utföra. Emellertid är tid inte problemet här. Dressering kanske är för ambitiöst men skulle vara härligt om man kunde göra den tam i viss mån.
Citera
2010-01-25, 11:34
Medlem
Antiverminseeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av niggaplis..
Bra ide att blötlägga lite bröd i vodka och låta festen starta..
Får man en inbjudan till detta happenening? hehe
Har du passande bur till musen så går det nog att genomföra. det kan ta en VÄLDIGT ansenlig tid att sedan dressera del lilla kraken. Så till att den får bra mat: jag tror en sån här gnagarmix man kan inhanla på närmaste zooaffären passar aldeles utmärkt..

Lycka till!!!

Ja, jag tror stenhårt på brödets egenskap att suga upp vätskor.

Dressyr är ju "in a perfect world" så att säga, men man kanske kan göra den någorlunda tam i alla fall.

Inbjudan? Ja kanske det! Bor du i närheten av Oskarshamn (vi pluggar musik på folkhögskolan här)?
Citera
2010-01-25, 13:16
Medlem
Avantasias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissBloodyMary

För övrigt en korkad idé. Vilda möss (som jag uppfattade att detta var) är inte dresserbara. Tama möss kan inte läras kommandon, direkt.
Håller med om att det är en otrolig korkad idé men måste påpeka att tama möss absolut kan lära sig kommandon.
Citera
2010-01-25, 13:27
Medlem
Robbadobbs avatar
Annars kan du ju göra lite mäsk på bröd och frukt sen slänger du ut brödet oh frukten, den lille girige allätande gnagaren kommer med all säkerhet glupskt sätta i sej sej skiten och vingla därifrån.

Nu vet jag inte riktigt hur man gör mäsk men tror det är ungefär så här

Ta en dunk vatten, fyll den med frukter, bröd och socker, låt de stå i två veckor och jäsa sen ha du alkohol i skiten.

Lite lång process kanske men brödet lär ju inte smaka alkohol, du kan ju tillomed torka det innan. Fast jag vet inte om alkoholen stannar kvar. Lite stannar nog kvar, tillräckligt för att få gnagaren full iaf.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in