2010-01-25, 01:16
Medlem
Troians avatar
Läste en artikel om hedersmord i Sverige och vill minnas att det nämndes en man som hade ihjäl sin dotter i Västerås. Minns inte när, men troligen någon gång första halvan av 80-talet. Någon gång mellan, säg, 1970 och 1995 i alla fall... Fadern ska enligt artikeln varit av israelisk härkomst, vill jag minnas.
Citera
2013-03-11, 00:21
Medlem
Ett fall från 1994 rör en kristen 18-årig kvinna av palestinsk härkomst. Hon mördades av sin far för att hon hade en relation med en muslimsk man. Hon ska eventuellt ha blivit "begravd" som en del av den brottsliga gärningen.

Vet inte var jag har läst det, och känner inte till något mer.
Citera
2013-03-11, 23:06
Medlem
Troians avatar
Jävligt luddig trådstart, Troian.

Citat:
Ursprungligen postat av persephone
Ett fall från 1994 rör en kristen 18-årig kvinna av palestinsk härkomst. Hon mördades av sin far för att hon hade en relation med en muslimsk man. Hon ska eventuellt ha blivit "begravd" som en del av den brottsliga gärningen.

Ja, jag har läst mer om det här sedan jag postade inlägget. Känner också igen att hon begravdes.

Vill minnas att de bara bott i Sverige i några veckor, och då på en flyktingförläggning, och att de var av drusisk tillhörighet.
Citera
2013-03-12, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persephone

Mordet skedde i Hällefors.

Hittade följande rader:
1994 mördade den kristne palestiniern Farg Dabas sin 18-åriga dotter Maryam med kniv i Hällefors.
Anledningen var att hon var kär i en muslimsk man.

samt

Det första så kallade hedersmordet inträffade i juni 1994. En kristen man mördade sin dotter eftersom hon varit ihop med en man - en muslim - som familjen inte accepterade och därmed skadat familjens heder. Någon uppmärksamhet fick inte fallet. Ingen stördes då av det faktum att tingsrätten dömde till dråp och skrev i sin dom (Lindesbergs Tingsrätt, Målnr. B 219/94) att arabisk kultur styrt faderns handlande och det hade betydelse i bedömningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in