2010-01-24, 20:19
Medlem
Vill minnas att jag läst om en person inom administrationen av Auschwitz som skrivit ett memo där han beklagar sig angående problemet med de höga dödstalen på grund av tyfus i lägret. Vill minnas att det handlade om akuta åtgärder för att minska dödligheten i lägret.
Men tyvärr minns jag inte resterande detaljer.

Ezzelino kanske kan hjälpa till här, är det något du har mer information om?
Eller någon annan som vet vad de handlar om och kan ge lite mer information?
Citera
2010-01-25, 00:10
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnagIT
Vill minnas att jag läst om en person inom administrationen av Auschwitz som skrivit ett memo där han beklagar sig angående problemet med de höga dödstalen på grund av tyfus i lägret. Vill minnas att det handlade om akuta åtgärder för att minska dödligheten i lägret.

Jo. Mig veterligen, även om jag just nu och just här inte har tillgängliga referenser, så ville SS bekämpa tyfusepidemin/-erna som rasade i Birkenau. Detta har dock ingenting att göra med att rädda judar på något vis! Då Birkenau inte endast var ett Förintelseläger så ville man naturligtvis rädda (åtminstone en viss del av) sin arbetskraft.
Citera
2010-03-25, 16:40
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnagIT

Kramer, Bergen-Belsen 1945 kanske du tänkte på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in