2010-01-24, 14:35
Medlem
Hallo!
Jobbat med lagerarbete nu en längre tid och inser att det inte alls borde vara svårt att starta ett eget lager och sända ut, rent ut sagt, skitgrejer..
Men vad bör man satsa på för "skit"?
Vad finns inte, och vad finns som det bör finnas mer av?

Ja menar, alla, alla, alla saker ska ju sändas ut...

//Niperz
Citera
2010-01-24, 14:38
Medlem
Om du anställer mig så kan jag hjälpa dig med allt du vill
Citera
2010-01-24, 14:38
Medlem
Satsa på att hyra ut till andra företag som har lite små lokaler.
En kompis till mig öppnade ett lager och hyrde ut ytorna till andra företag. han har rätt mycket pengar idag kan jag lova dig.
Citera
2010-01-24, 15:17
Medlem
wildhorsess avatar
Är det inte dags att Shurgard får lite konkurrens. – Måste ju vara världens enklaste affärsidé inom lager.

I dagsläget finns Shurgard i Göteborg, Helsingborg, Lund, Malmö, Stockholm, Södertälje och Uppsala. Ett stort utrymme finns alltså att etablera motsvarande verksamhet på andra orter.

http://www.shurgard.se/110,555/hitta-en-magasineringslosning.html
Citera
2010-01-24, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Är det inte dags att Shurgard får lite konkurrens. – Måste ju vara världens enklaste affärsidé inom lager.

I dagsläget finns Shurgard i Göteborg, Helsingborg, Lund, Malmö, Stockholm, Södertälje och Uppsala. Ett stort utrymme finns alltså att etablera motsvarande verksamhet på andra orter.

http://www.shurgard.se/110,555/hitta-en-magasineringslosning.html

finns flera sånna företag bara att dom är små och håller till på lite mindre orter, aldrig några som kommer konkurera ut Shurgard. Dock är det en jääävligt bra idé att starta upp sånna företag i orter där detta inte finns
Citera
2010-01-24, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snubbez
En kompis till mig öppnade ett lager och hyrde ut ytorna till andra företag. han har rätt mycket pengar idag kan jag lova dig.

Vet du något om dels vilken kvadratmeterhyra han själv betalade, dels hur mycket han tog per pallplats och månad? Cirka 50 kronor per pallplats och månad är nog miniminivå inkl lastning/lossning av hela pallar i parti. Handlade det enbart om att han tillhandahöll extern lageryta eller erbjöd han andra tjänster så som plock, containtertömning etc?
Citera
2010-01-24, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Vet du något om dels vilken kvadratmeterhyra han själv betalade, dels hur mycket han tog per pallplats och månad? Cirka 50 kronor per pallplats och månad är nog miniminivå inkl lastning/lossning av hela pallar i parti. Handlade det enbart om att han tillhandahöll extern lageryta eller erbjöd han andra tjänster så som plock, containtertömning etc?

jag har ingen större koll på de, men jag tror han körde en fuling och lockade många företag med billiga hyror. Sen efter ett tag så höjde han upp dom lite när företagen helt enkelt va "tvungna" att ha denna yta som dom hyrde. Från en början så va det bara uthyrning men han har ökat verksamheten och har ett par anställda och dom kör även containertömning och sånt nu med. Men börja med att hyra ut ytorna, går det bra är det bara utöka verksamheten. satsa på en rätt stor lokal och hyr typ halva men se till att du har förstatjing på andra halvan. den hyr du då när du får mera kunder.
Citera
2010-01-24, 23:56
Medlem
Citat:

Riktigt smart.
Samtliga lager jag jobbat på. De vill säga 2 st. Swix var ett (Skidgrejer mm) och nu snöskoterdelar, kläder etc. Deras lager är stort men för litet och dom har inga planer på att bygga ut utan det är iställer KATASTROF på lager lokationer etc. Riktigt bra idé som jag ska fundera över under natten så kommer jag tillbaka med frågetecken ni får svara på
Citera
2010-01-25, 17:38
Medlem
jag blev med sugen på denna affärsidé, bra då man kan satsa på olika städer och således inte konkurrerar på samma sätt...
Citera
2010-01-25, 18:39
Medlem
Citat:

Japp. Då har jag haft en arbetsdag på mig att tänka på detta.
Det jag undrar över mest är hur det går till med tanke på följande:

Vi säger att "företag" får in en order med 7 prylar på. 5 prylar finns på deras lager medan 2 prylar finns hos mig. Hur får "företaget" prylarna jag har på mitt lager på bästa möjliga sätt?
Visst, man kan ha en Kangoo och köra dit prylarna men man vill ju helst färdigställa en order innan man påbörjar en ny.
Jag skulle gärna vela veta vad företaget du nämner heter och hur det företaget går till väga.

Annars ser jag inga som helst frågetecken. Det bör räcka med 4-5 företag och ett bra lager för att håva in pengar på detta=).
Citera
2010-01-25, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niperza
Japp. Då har jag haft en arbetsdag på mig att tänka på detta.
Det jag undrar över mest är hur det går till med tanke på följande:

Vi säger att "företag" får in en order med 7 prylar på. 5 prylar finns på deras lager medan 2 prylar finns hos mig. Hur får "företaget" prylarna jag har på mitt lager på bästa möjliga sätt?
Visst, man kan ha en Kangoo och köra dit prylarna men man vill ju helst färdigställa en order innan man påbörjar en ny.
Jag skulle gärna vela veta vad företaget du nämner heter och hur det företaget går till väga.

Annars ser jag inga som helst frågetecken. Det bör räcka med 4-5 företag och ett bra lager för att håva in pengar på detta=).

Företagets namn vill jag tyvärr inte ge ut.

Ja antingen fixar du en firmabil och kan köra ut sakerna till dom eller får dom helt enkelt hämta dom själva. Det går ju ta lite mera pengar för en utkörning osv. Du får ju lägga upp det som du vill

Förmodligen får du ju ett samtal att om ca 4 timmar behöbver jag mina saker, det lär u knappast va " kommer om 1 min"
Hör gärna av dig om det blir ngt av detta, skulle vara intressant att veta hur det går. Jag tror på detta stenhårt men som sagt i min stad finns det redan ett :S
Citera
2010-01-25, 20:14
Medlem
Citat:
Företagets namn vill jag tyvärr inte ge ut.

Ja antingen fixar du en firmabil och kan köra ut sakerna till dom eller får dom helt enkelt hämta dom själva. Det går ju ta lite mera pengar för en utkörning osv. Du får ju lägga upp det som du vill

Förmodligen får du ju ett samtal att om ca 4 timmar behöbver jag mina saker, det lär u knappast va " kommer om 1 min"
Hör gärna av dig om det blir ngt av detta, skulle vara intressant att veta hur det går. Jag tror på detta stenhårt men som sagt i min stad finns det redan ett :S

Hmm. Får ändå inte detta att gå ihop på ett smidigt sätt för den erfarenhet jag har inom lager just i detta nu är att man får in en order klockan 10:00 säger vi från "Webshop" och börjar plocka den 11:00.

Visst, det skulle funka för mig men för företaget som hyr av mig ser nog bara problem med detta. Jag får fundera en arbetsdag till så återkommer jag ..

Btw. Shurgard. Finns det något liknande i Norge? Håller nämligen till där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in