2010-01-24, 09:36
Medlem
Sneakss avatar
är det någon skillnad idag på "light"-cigaretter och vanliga cigaretter? jag jämförde innehållet på mina långa marlboro gold 100s (som kallades lights förut) med vanliga röda marlboro och såg att mina cigaretter bara har 1 mg tjära och 0,1 mg nikotin mindre än vanliga marlboro. det känns som om nästan alla cigaretter har samma innehåll idag och det spelar alltså ingen roll om man röker "lights" eller vanliga? har ni samma uppfattning?
Citera
2010-01-24, 10:38
Jämsför korta mot korta och långa mot långa. En 100s innehåller ju mer rök än en kort. På paketet står det något i stil med: "Röken från en cigarett innehåller:"
Citera
2010-01-25, 07:56
Medlem
Sneakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punksvin
Jämsför korta mot korta och långa mot långa. En 100s innehåller ju mer rök än en kort. På paketet står det något i stil med: "Röken från en cigarett innehåller:"

om jag inte minns fel innehåller vanliga marlboro lights en enhet mindre av tjära och nikotin, så det är fortfarande väldigt liten skillnad på lights och vanliga marlboro. vad säger ni som röker andra cigarettmärken?
Citera
2010-01-25, 12:40
Medlem
hee... står ju inte så mycket om de restrerande 4000 ämnen som ciggen innehåller

Då skulle dom nog få ha hela paketet som innehållsförteckning,
Citera
2010-01-25, 12:55
Medlem
Opids avatar
Jag har rökt ungefär fem år i rad nu och jag har själv aldrig märkt av min egen rökt lukt.
Jag har hela tiden rökt vanliga Marlboro.

I början av förra veckan gick jag dock över till att röka Marlboro light (fick en taxfree limpa av en kompis).
Nu idag började jag känna min egna röklukt. Äcklig inpyrd sur rök, som får mig själv att må dåligt.

Nu klurar jag. Kan det ha att göra med mitt byte av märke?
Eller är det rent generellt att man luktar värre av light cigaretter??

Nån annan som gjort någon liknande observation vid byte av märke?
Citera
2010-01-25, 17:21
Citat:
Ursprungligen postat av Sneaks
om jag inte minns fel innehåller vanliga marlboro lights en enhet mindre av tjära och nikotin, så det är fortfarande väldigt liten skillnad på lights och vanliga marlboro. vad säger ni som röker andra cigarettmärken?

Pall Mall (Corner) röd:
Tjära: 10 mg
Nikotin: 0,7 mg
Kolmonoxid: 10 mg

Pall Mall (Corner) blå:
Tjära: 8 mg
Nikotin:0,6 mg

Inte så stor skillnad där heller.
Citera
2010-01-25, 18:10
Medlem
Sneakss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punksvin
Pall Mall (Corner) röd:
Tjära: 10 mg
Nikotin: 0,7 mg

Pall Mall (Corner) blå:
Tjära: 8 mg
Nikotin:0,6 mg

Inte så stor skillnad där heller.

så vilka cigaretter röker du oftast? röd eller blå pall mall? känner du nån skillnad på dom? jag känner mest smakskillnad på mina olika marlboro... tycker att marlboro gold 100s smakar bäst för mig!
Citera
2010-01-25, 18:12
Citat:
så vilka cigaretter röker du oftast? röd eller blå pall mall? känner du nån skillnad på dom? jag känner mest smakskillnad på mina olika marlboro... tycker att marlboro gold 100s smakar bäst för mig!

Kör på blå. Köpte faktiskt ett paket röd i helgen. Jag hat några stycken kvar så jag ska försöka göra en jämförelse på ett eller annat sätt ikväll.
Citera
2010-08-09, 06:55
Medlem
light cigg används enbart till att mecka med i min kompiskrets.
Citera
2010-08-10, 19:55
Medlem
banhxeos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opid
Jag har rökt ungefär fem år i rad nu och jag har själv aldrig märkt av min egen rökt lukt.
Jag har hela tiden rökt vanliga Marlboro.

I början av förra veckan gick jag dock över till att röka Marlboro light (fick en taxfree limpa av en kompis).
Nu idag började jag känna min egna röklukt. Äcklig inpyrd sur rök, som får mig själv att må dåligt.

Nu klurar jag. Kan det ha att göra med mitt byte av märke?
Eller är det rent generellt att man luktar värre av light cigaretter??

Nån annan som gjort någon liknande observation vid byte av märke?
låter intressant, väntar på ett rimligt svar
Citera
2010-08-10, 22:51
Medlem
Imirons avatar
Citat:
är det någon skillnad idag på "light"-cigaretter och vanliga cigaretter? jag jämförde innehållet på mina långa marlboro gold 100s (som kallades lights förut) med vanliga röda marlboro och såg att mina cigaretter bara har 1 mg tjära och 0,1 mg nikotin mindre än vanliga marlboro. det känns som om nästan alla cigaretter har samma innehåll idag och det spelar alltså ingen roll om man röker "lights" eller vanliga? har ni samma uppfattning?

Lightversionenerna är svagare. Vissa har ju löjliga mått, men jag känner helt klart skillnad på Camel blå (0,6 mg nikotin) och Camel Gula (0,8 tror jag), eller röda och vita prince.
Citera
2010-08-15, 02:29
Medlem
stavas avatar
Om jag inte minns alldeles fel så var det nog lite större skillnad mellan Light-cigg och "Full Flavour" ("vanliga") för typ tio år sedan ungefär.
Men det är inte bara nikotininnehållet som skiljer - det är ju skillnader i tobaksblandningen, smaksättning och olika varianter på rostning osv som påverkar upplevelsen och smaken som mildare eller starkare.

Och smak det har vi alla - olika som tur är!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in